F1 vil bruge biobrændstof i lastbilerne

Formel 1 er på jagt efter en grønnere fremtid. Flere initiativer er allerede sat i søen, men nu kommer samarbejdspartneren DHL også på banen i Europa.

Motorhomes Østrig 2019 . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 9/6 2023 klokken 11:06

Formel 1 er motorsportens kongeklasse. Derfor føler den uhyre populære organisation også at efterlade et positivt aftryk på de ressourcer, de benytter i løbet af en løbsweekend.

I 2026 kommer det nok hidtil største skridt. Ud med benzinen og ind med et grønnere alternativ. Formel 1 vil nemlig køre på bæredygtigt brændstof.

Nu har DHL, i samarbejde med Formel 1, taget det næste spadestik på vejen mod en grønnere fremtid, nemlig ved at kigge på logistikken. Formel 1-bilerne, og de mange tons udstyr, skal fragtes fra bane til bane (men også hjem til fabrikkerne igen), hvilket kræver enormt arbejde fra de mange logistik-medarbejdere og chauffører i lastbilerne.

Formel 1’s trofaste partner er DHL, som også sætter foden i jorden overfor de traditionelle fossile brændstoffer.

DHL vil nemlig bruge en flåde af 18 nye lastbiler til at transportere de mange tons udstyr rundt. Det er ikke imponerende i sig selv. Nej, det imponerede ligger i, at DHL vil benytte biobrændstof i disse 18 lastbiler. Det skriver F1 i fællesskab med DHL i en pressemeddelse.

Planen er, at dette tiltag vil reducere udledningen af CO2, som nok ikke behøver nogen nærmere introduktion, med minimum 60%. Hvilket må siges at være en del CO2, da lastbilerne, efter planen, skal tilbagelægge intet mindre end 10,600 km på deres rejse i 2023-sæsonen.

Samtidig er lastbilerne udstyret med en GPS, der skal kunne optimere ruten, den tilbagelægger, for at bruge mindst brændstof som muligt.

Paul Fowler, Head of DHL Motorsport, udtaler følgende:

”Hver lastbil kan derfor transportere op til 40 tons og køre op til 3.500 kilometer pr. 1.000 liters tank."

"Til det europæiske F1-del kører lastbilerne udelukkende på HVO100, som er et andengenerations biobrændstof, der opfylder standarden EN15940 for paraffinbrændstoffer, samt et drop-in brændstof," slutter Paul Fowler.

Så det Paul omtaler er; brændstoffet, lastbilerne skal køre på, er det såkaldte ‘HVO100 Drop-in fuel’, som står for hydrotreated vegetable oil. Kort fortalt er det vegetabilske olier, såsom rapsfrø, solsikke, palmeolie, sojabønner osv., som er omdannet til en grønnere form for brændstof.

Det smarte ved dette brændstof er, at det ikke påvirker hverken lastbilens performance eller den distance, som den kan tilbagelægge.

Planen, indtil videre, er, at introducere denne grønnere løsning til de europæiske løb.

Ellen Jones, Head of ESG, hos Formel 1 udtaler følgende:

“Vi er en sport, der opererer på globalt plan, og DHL spiller en afgørende rolle i at levere løbene og hjælpe os med at håndtere den logistiske påvirkning, vi har som et verdensmesterskab.”

“Sammen leder vi hele tiden efter mere bæredygtige løsninger, og gennem innovationer, såsom lastbiler med biobrændstof, er vi i stand til at tage det næste skridt fremad med at reducere vores CO2-udledning og nå vores bæredygtighedsmål om at være ‘Net Zero’ i 2030.”

“Det er vidunderligt at se, at partnere, som DHL, deler det samme drive og engagement i at skabe et mere bæredygtig Formel 1,” slutter Ellen Jonas

Arjan Sissing, Head of Global Brand Marketing at Deutsche Post DHL Group, har udtalt:

"Vores partnerskab med Formel 1 viser også vores fælles dedikation til bæredygtighed og reduktion af vores CO2-fodaftryk."

"Vi stræber konstant efter at gøre logistikken mere bæredygtig, og vi er glade for at introducere den første flåde af lastbiler, der kører på bæredygtigt brændstof i år."

Som brancheleder inden for grøn logistik bidrager de 18 lastbiler yderligere til en DHL-flåde med lavere emission, hvor vi viser vores fans og kunder, at det er muligt at bringe spændingen fra Formel 1-løb rundt om i verden på en bæredygtig måde,” slutter Arjan Sissing.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Canadas GP er ikke i fare Mercedes: Canada bliver en større udfordring »