Rygterne har svirret i meget lang tid nu:
VW-koncernen skulle angiveligt være så godt som enig med FIA og det officielle F1 om F1-motorerne fra 2026, og alle regner med, at VW-koncernen som minimum vil bygge F1-motorer for at promovere mærkerne Audi og Porsche.
For nyligt var der endda et
rygte om, at Audi havde købt McLaren, hvilket dog måtte dementeres af McLaren.
Lando Norris i pit. Ruslands GP 2021
Copyright McLaren Racing - Motorsport Images
Men nu er de tyske branchemedier blevet mere skeptiske over for, om VW-koncernen overhovedet vil engagere sig i Formel 1.
Ifølge det tyske motormagasin
Auto Motor Und Sport foregår der i øjeblikket en intern magtkamp omkring den øverste VW-chef Herbert Diess.
Herbert Diess er blevet upopulær internt i VW-koncernen, efter han har udtalt, at der som følge af omstillingen til produktion af elbiler kan blive fyret omkring
30.000 medarbejdere fra VW.
Audi
Copyright Audi Motorsport
Desuden er der og har været en masse af uløste problemer for VW-koncernen i øjeblikket under Diess’ ledelse:
Manglen på chips, fald i afsætning, dårlig kapacitetsudnyttelse af VW-fabrikkerne, kvalitetsproblemer med ID3 og Golf 8 samt tilhørende softwareproblemer, en ustruktureret og for hurtig ombygning koncernen parret med en arrogant ledelsesstil har gjort Herbert Diess til en særdeles upopulær mand i Wolfsburg – og det svækker opbakningen til F1-planerne.
Problemerne har fået VW-koncernens medarbejderråd – på tysk: Betriebsrat – til at udtale sin mistillid til Herbert Diess, da de mener, det ikke kan være rigtigt, at VW skal investere flere milliarder euro i benzinmotorer til Formel 1, hvis der samtidigt skal fyres flere tusinde medarbejdere på grund af produktionsomstillingen til elbiler.
Citroën Formula E
Copyright Citroën
Den endelige beslutning om VW-koncernens deltagelse i Formel 1 fra 2026 skulle angiveligt være truffet i november i år, men beslutningen er som følge af de interne stridigheder udskudt til den 9. december.
Den 9. december besluttes det også, om Herbert Diess skal fortsætte som chef for VW-koncernen.
Det er yderst tvivlsomt, at VW’s medarbejderråd, fagforeninger osv. vil bakke op om Formel 1-planerne, hvis det kommer til at gå ud over medarbejderne, der i forvejen er presset af produktionsomstillingen og interne problemer.
Desuden foregår mødet hos VW’s topledelse kun 6 dage før, at FIA og det officielle Formel 1 den 15. december skal godkende det nye motorreglement fra 2026. Så der er ikke meget tid for VW og Diess at forhandle om detaljerne i – hverken med F1 eller med deres egne medarbejdere.
Jost Capito, teamchefen hos Williams med en fortid hos både VW og kortvarigt hos McLaren
udtaler dog, at VW mener det alvorligt med deres F1-projekt:
"De [VW] har været med til forhandlingerne om motorreglementet, og jeg tror ikke, de gider spilde deres tid på at gå til de møder, slet ikke når deres CEO [Herbert Diess] er med, hvis ikke de mener det alvorligt. Men i sidste instans kommer det til at afhænge af, hvordan reglementet bliver.”
Ny McLaren mand Jost Capito
Copyright McLaren
Jost Capito mener, at VW-koncernen i første omgang vil koncentrere sig om motorerne og først senere finde et egentligt fabriksteam.
Men om VW’s bestyrelse ender med at ofre medarbejdere for Formel 1’s skyld og risikere at løbe ind i en regulær shitstorm i de tyske medier, får vi nok først at vide mellem den 9. og 15. december.