Lad os starte med et lidt flabet spørgsmål:
Hvilken dansker ville du helst se i Formel 1 – den 30-årige Kevin Magnussen eller den 21-årige Frederik Vesti?
Set med de danske briller på er svaret åbenlyst: Begge. Men hvis vi skal være realistiske, må vi indrømme at det, at der overhovedet er én dansker med i Formel 1, er stort nok i sig selv.
At Haas valgte at forlænge Kevin Magnussens kontrakt kom måske ikke som den helt store overraskelse, men så alligevel: Kevin Magnussen ligger bagud med 3:11 i kvalifikationsduellen mellem Haas-kørerne. I løbene er det mere lige, hvor Magnussen kun er bagud 6:7.
Det er kun i selve sprintløbene, hvor Magnussen fører foran Hülkenberg med 2:1. I de såkaldte sprint-shootouts fører Hülkenberg 2:1.
Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg er i den grad klar til 2024 for Haas F1
Copyright Haas F1 - LAT Photo
Når Haas så alligevel vælger Kevin Magnussen og ikke en anden yngre kører, tyder det på, at Haas har brug for Kevins erfaring til at udvikle bilen i den rigtige retning. Haas har ingen interesse i at gentage en sæson som 2021 med nul point og kørere som Mick Schumacher og Nikita Mazepin.
Men går det så i den rigtige retning for Haas?
I øjeblikket er der ikke meget der tyder på det, for på trods af især Hülkenbergs gode kvalifikationer og Magnussen gode præstationer i løbene, så ender begge Haas-biler hurtigt med at blive overhalet af det meste af feltet og dermed uden for pointene – som i 2019.
Belgiens Grand Prix 2019. Haas kørerne under løbet
Copyright Haas F1
Tendensen i Formel 1 tyder dog på, at de forskellige F1-teams er blevet mere tilbageholdende med at tage unge kørere ind.
Da 27-årige Pierre Gasly skiftede fra AlphaTauri til Alpine, erstattede Helmut Marko franskmanden med 28-årige Nyck de Vries. Og da denne ikke præsterede, blev han skiftet ud med den 34-årige Daniel Ricciardo. Forinden havde Haas skiftet den 24-årige Mick Schumacher ud med den 36-årige Nico Hülkenberg.
Der går desuden rygter om, at den nu 36-årige Sebastian Vettel kan være på vej
tilbage for at køre for Audi-Sauber – i 2026.
Audi er nu en del af Sauber Motorsport
Copyright Audi AG
Man kan selvfølgelig vælge at være nostalgisk og glæde sig over de ældre herrers genkomst i Formel 1, men hvad med talenterne som Frederik Vesti eller den 22-årige Christian Lundgaard, der var en del af Renaults/Alpines juniorprogram?
Da der kun er 20 sæder at vælge mellem i Formel 1, kan det hurtigt blive et problem at finde et fornuftigt sæde, hvor talentet ikke skal opvejes af sponsorpenge og kørerens markedsførings- og reklameværdi på bestemte markeder.
Det er efterhånden længe siden, at den 20-årige franskmand Theo Pourchaire blev spået en snarlig, men intet er sket. Udsigterne til at få en fod indenfor i F1 for 24-årige Pato O'Ward, 26-årige Álex Palou eller 23-årige Arthur Leclerc er heller ikke de bedste lige i øjeblikket.
Alex Palou
Copyright Penske Intertainment: Joe Skibinski
En løsning kunne være flere team i Formel 1, men her ligger FIA og det officielle Formel i krig med hinanden og kan ikke finde ud af, hvordan pengene skal fordeles.
I øjeblikket er der rygter om, at
FIA står parat til at godkende 2 nye teams til Formel 1, så der fra 2026 måske vil være 12 teams.
Det ville betyde 4 nye sæder – måske ét til Vesti. Og ét til Magnussen. Og ét til Lundgaard. Hvem ved...