At Binotto har sagt op hos Ferrari – eller blev tvunget til at gå – betyder ikke nødvendigvis, at Mattia Binotto er færdig i Formel 1.
Italieneren, der var ansat hos Ferrari i 28 år, regnes for en af de tekniske arkitekter bag bl.a. Michael Schumachers dominans for Ferrari for godt 20 år siden.
Mattia Binotto
Copyright BMF1
Flere F1-teams kunne måske godt bruge Binottos tekniske kompetencer:
Alpine, hvor der nærmest hersker kronisk personalekaos, mangler en tekniker, der kan udvikle deres motor, for 2022 har vist, at de har haft store problemer med at få motoren til at holde i løbet af sæsonen.
Flere medier, bl.a.
Speedweek, spekulerer i, om Mattia Binotto kunne være på vej til Mercedes, som har mistet en masse motoringeniører til Red Bull PowerTrains.
Der er faktisk tradition for, at gode ingeniører forlader Ferrari og skifter til Mercedes: James Allison, Aldo Costa og Lorenzo Sassi har alle tidligere arbejdet for Ferrari og er nu hos Mercedes. Desuden kunne man nævne Ross Brawn, som ikke regner med at vende tilbage til hverken Ferrari eller Mercedes.
James Allison
Copyright Mercedes
Men nu nævnes især et team som en mulig arbejdsgiver for Binotto, nemlig det kommende Sauber Audi-team.
Den italienske Formel 1-ekspert Leo Turrini siger i et interview med avisen
Calciomercato, at han ved, at Binotto forhandler med Audi i øjeblikket:
"Binotto vil snart være at finde hos konkurrenterne. Jeg ved, at han taler med Audi, som kommer med i Formel 1 i 2026", udtaler Turrini.
Audi kommer også til at være motorleverandør og vil officielt være et fabriksteam på linje med Mercedes og Ferrari.
Sauber Audi showbil
Copyright Audi AG
Den nuværende Alfa Romeo-teamchef Frédéric Vasseur handles som en potentiel afløser for Binotto – i så fald ville Vasseur ikke være den første franskmand, der står i spidsen for det italienske team: Jean Todt stod i spidsen for Ferrari i deres mest succesfulde æra med Michael Schumacher fra 1996 til 2006.