Fra start af var der kraftig regn så for alle kørere handlede det om at få sat en tid inden at regnen blev for kraftig. Alle skulle ud og satse på den våde Silverstone-bane.
Tidligere på ugen var der ca. 20% chance for regn til weekenden, men nu ser det ud til at regnskyerne har bidt sig fast. Søndagen kan blive meget spændende hvis løbet også skal køres i regnvejr.
Ingen sensation til Haas
I Q1 var manges øjne rettet mod Haas-kørerne, som gjorde det godt i regnen for bare 14 dage siden i Canada. Desværre fik Kevin Magnussen og Mick Schumacher ikke det samme ud af kaoset denne gang. Begge kørere misser chancen allerede i Q1 og må starte P19 og P17 i løbet.
Begge Aston Martin racere røg også ud allerede i Q3. Aston Martins F1 team bor til dagligt på Dadford Road lige ved siden af Silverstone-banen, så de havde nok håbet på et bedre resultat.
Englands Grand Prix 2022. Keanu Reeves på besøg hos Aston Martin
Copyright Aston Martin
Q2 med tiltagende regn
Da Q2 startede, var regnen så kraftig at det kun var kørernes første omgang der betød noget - derfra blev tiderne kun dårligere og ingen formåede at forbedre noget.
Man kunne også tidligt se at Nicholas Latifi kom videre til Q3. Det er første gang i år at Williams er i Q3 og Latifi har tilmed ikke fået nogle opdateringer på sin racer i denne weekend. Det er Albon i den anden Williams-racer som tester alle forbedringerne.
Ferrari og Red Bull i tve-kamp
Regnen stilnede af til Q3, men vejrudsigten truede med mere regn hen mod slutningen af Q3. Derfor kørte alle kørerne straks ud for at få sat en tid.
Heldigvis lod regnen vente på sig, så tiderne blev hele tiden hurtigere. I sidste ende handlede det om hvem der først fandt en tør stribe rundt på banen. I top 3 sluttede Sainz forrest, med Verstappen P2 og Leclerc P3.
Carlos Sainz Jr. har aldrig vundet et F1 løb men i morgen får han for alvor chancen for at gøre det som han har drømt om i så mange år. Det bliver nok i tæt kamp med Max Verstappen men Ferrari plejer at have god fart i raceren til løbet.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)