I første-del af serien
Det unge guld i F1: Vejen til motorsportens kongeklasse del 1, kiggede BMF1 nærmere på nogle af F1-sportens tidligere, nuværende og kommende legender. Vi kiggede også nærmere på det unge, engelske McLaren-talent Lando Norris, og hans vej op igennem juniorrækkerne, helt frem til Formel 1.
I dag retter BMF1 blikket mod et talent fra lidt varmere himmelstrøg. Vi skal nemlig lidt længere sydpå, nærmere betegnet det eksklusive fyrstedømme Monaco, hvor vores næste unge F1-talent kommer fra.
For Monaco er andet end flotte biler, casinoer og kæmpe yachts nede i havnen. De har nemlig også en racerkører, som kan køre stærkt. Rigtig stærkt!
Charles Leclerc
Charles Leclerc er en 21-årig Formel 1-kører fra Monaco, som blev tilknyttet Ferraris-kørerakademi i November 2015. Til trods for hans relativt korte karriere i Formel-biler, anses Leclerc som et af de største talenter, motorsportsverdenen længe har set. Hvilket også er derfor, Ferrari har kontrakt på ham indtil 2022.
Charles Leclerc til pressekonference i Østrig
Copyright BMF1
Charles Leclerc startede sin motorsportskarriere med at køre gokart på (den nu afdøde), Jules Bianchis fars gokartbane i Brignoles, Frankrig.
Charles Leclerc har haft en hård start på sin racerkarriere. Først med tabet af sin gode ven (og gudfar), Ferrari-talentet Jules Bianchi. Bianchi forulykkede på tragisk vis på en regnvåd-bane under Japans F1-GP i 2014. Han døde herefter af sine kvæstelser i juli 2015.
Siden hen med tabet af sin sygdomsramte far i juni 2017 - midt under Charles’ famøse F2-sæson.
Leclerc startede sin karriere i Formel-biler tilbage i 2014, hvor han med 2 sejre og 7 podiepladser (14 løb), sikrede sig andenpladsen i Formula Renault 2.0, samt titlen som top-rookie.
Første gang motorsportsverdenen for alvor fik øjnene op for Monegaskeren, var da han som rookie vandt GP3-mesterskabet med ART Grand Prix, tilbage i 2016.
Med 3 sejre, 4 poles og 8 ture på podiet (18 løb), fik han en komfortabel titel-sejr med 202 point, og hele 25 point ned til Alexander Albon (som er rygtet til Toro Rosso i 2019) på andenpladsen.
Singapores Grand Prix 2018. Sauber stemningsbilleder fra fredagens frie træninger
Copyright Sauber
2017 blev året, hvor Charles Leclerc kørte F2 for Prema racing. Her formåede den unge monegasker at slå sit navn fast, da han dominerede F1’s rugekasse for unge talenter.
Leclerc satte pole position 8 gange (reelt 9, men en blev diskvalificeret), ud af 11 løbsweekender - hvilket er rekord for F2-serien.
Med 7 sejre og 10 gange på podiet (22 løb), var monegaskeren så dominerende, at han vandt serien med 3 løb tilbage.
Leclerc sluttede sæsonen med 282 point, hele 72 point foran russeren, Artem Markelov, på andenpladsen.
Leclerc var den første rookie-kører til at vinde F2-serien (tidligere kaldet GP2), siden F1-køreren Nico Hülkenberg gjorde det i 2009.
F2-titelsejren gjorde Leclerc til en yderst attraktiv kører for F1-teamsene. Ferrari var imponerede, og Sauber teamchef Frédéric Vasseur (Leclercs tidligere GP3-chef) var imponeret. Dermed var der banet vej for et 2018-sæde, hos Ferraris søster-teamet, Alfa Romeo Sauber.
Frédéric Vasseur og Charles Leclerc med smil på
Copyright Sauber Motorsport
Formel 1-karrieren hos Sauber startede langsomt ud i 2018, men allerede i det fjerde løb fik monegaskeren for alvor fart i Pirelli-dækkene. Her kørte han sin Sauber-racer ind på en flot sjetteplads i Baku, og dermed var glæden stor og de første F1-point i hus.
Siden hen har monegaskeren sat sin svenske teamkammerat Marcus Ericsson, eftertrykkeligt på plads i Sauber-raceren. Leclerc fører kvalifikationsduellen med 16-3 (kun overgået af Alonsos dominans over Vandoorne).
Leclerc har ydermere 27 point, hvilket er langt mere end Ericsson, der har ligeså mange point som sit kører-nr., nemlig 9.
Et imponerende resultat, som i sidste ende har sikret Leclerc, Kimi Räikkönens Ferrari-sæde, ved siden af den firedobbelte verdensmester Sebastian Vettel i 2019.
Charles Leclerc
Copyright Ferrari
Leclercs præstationer og evner bag et rat har også allerede gjort, at flere eksperter spår ham til at kæmpe mod Vettel om kørermesterskabet, allerede fra 2019-sæsonen.
Læs videre i morgen, når vi lancerer tredje del af BMF1's artikelserie om
Det unge guld i F1, og kigger nærmere på endnu et af Formel 1-feltets, nye unge talenter.