Efter en ulidelig lang pause på hele fire uger, var det endelig tid til at sætte tænderne i det Spanske Grand Prix.
Den lokale helt, Fernando Alonso, kunne bringe sejren hjem, men et overmodigt sats i første sving, kostede ham reelt chancen.
Alonsos team-kammerat Lewis Hamilton, tog teten og fulgte efter Massa, der dog aldrig var rigtig truet.
McLaren var klar til udfordringen i Spanien, men det blev ikke til en sejr denne gang
Løbet fik en omstart, og de gule flag kom ud, da Jarno Trulli´s Toyota stallede på gridden og han måtte starte i pitten. Hvor han prompte stallede igen. Han fik dog gang i bilen, men måtte udgå efter godt 8 omgange
Da starten gik og de røde lamper slukkedes, fik både Felipe Massa og Fernando Alonso en hurtig start. Ned af langsiden gik det, men Alonso der dykkede udenom Massa, fik kontakt med brasilianeren og måtte en tur i gruset i det første sving.
Dette gjorde, at Lewis Hamilton tog andenpladsen, mens Kimi Räikkönen også smuttede forbi spanieren, der lige skulle ud og tjekke sandets beskaffenhed. Han kom dog hurtigt tilbage på banen, men var nu nummer fire, skarpt forfulgt af Robert Kubica og Nick Heidfeld.
Det så længe ud til, at Ferrari kunne presses af Hamilton - og han gjorde da også adskillige forsøg på at være så bred som muligt i Massa´s sidespejle, men da Kimi Räikkönen måtte udgå med hvad der lignede problemer med firhjulsophænget, så det lige pludselig ud til, at Massa fik en næsten uoverkommelig opgave på skuldrene. Han holdt til presset, også da der udbrød en lille brand i forbindelse med hans første stop, men det var ikke noget alvorligt.
Starten på det spanske GP 2007. Fernando Alonso forsøger sig på ydersiden af Felipe Massa, men må en tur i sandkassen
Heldigvis for ham - og Ferrari - tog han sejren i Spanien, foran Lewis Hamilton, som nu er den yngste nogensinde der har ført et VM, og Fernando Alonso måtte nøjes med en tredje plads.
BMW-Sauber beviste endnu en gang, at de er feltets tredje bedste team for tiden. Robert Kubica tog fjerdepladsen, og som om det ikke er imponerende nok, så var han rent faktisk næsten helt oppe i Alonsos baghjul flere gange. På et tidspunkt var han kun 2 sekunder ra mesteren. Desværre for BMW måtte de lide den tort, at Nick Heidfeld udgik fra en femteplads. I forbindelse med sit pit-stop, blev den ene hjulmøtrik ikke fastspændt ordentligt og detoverså manden med slikkepinden, som gav Heidfeld grønt lys. Han måtte endnu en tur i pitten, og det var så det sidste vi så til tyskeren.
Kubica under træning til det spanske GP
I midterfeltet var der altid action. Flere kæmpede om at komme i pointene. I lang tid var der tæt kamp mellem David Coulthard, Heikki Kovalainen, Nico Rosberg, Takuma Sato og Giancarlo Fisichella. Rubens Barrichelo er også oppe og lege lidt med, men bliver gentagne gange presset af Fisichella, dog uden at det bliver til meget fra italieneren. Da Barrichello går ind til sit sidste stop, stryger Fisichella forbi sammen med Sato.
Der skal dog lige fremhæves en person idag. David Coulthard viste sig fra sin mest professionelle side idag, og var konstant i aktion. Blandt andet modstod han det ene angreb efter det andet, og en femteplads til Red Bull, er ganske flot. Han holdt både Kovalainen og Rosberg bag sig, og da de krydsede målstregen, var der kun lidt over et sekund mellem Coulthard og Rosberg.
Coulthard bliver skygget af de to Renault-biler. Barcelona 2007
Det bringer os naturligt videre til Nico Rosberg. Tyskeren kørte et fejlfrit løb fra sin startplacering som nummer 11. Hans teamkammerat Wurz havde næsen for langt fremme, da han ramte Schumacher bagfra, og det var ikke teamets bedste dag. Dog en stor opmuntring til Rosberg.
Begge Renault-kørerne havde problemer med deres benzinpumper. Men at de trods tre stop og tydelige problemer alligevel fik tilkæmpet sig en 7. plads til Kovalainen og en 9. plads til Fisichella, er dog opmuntrende for teamet.
Nico Rosberg, Williams FW29. Spanien 2007
En smule oprejsning til Honda-teamet, som får begge biler i mål på henholdsvis 10. og 12. bedste tid. Ikke en overbevisende forestilling, men dog noget at bygge videre på. Den problematiske RA107´er viste i hvert fald, at den kan kæmpe med om pointene.
Toyota havde endnu et mareridt af et løb. Jarno Trulli stallede i starten og nåede således ikke at få startet sit evigt populære 'Trulli-Train', og Ralf Schumacher lå og tullede rundt nede i de nederste placeringer. Da han endelig parkerer bilen, problemer med forhjulsophænget, er det slut for Toyota for denne gang.
En anden overraskelse er Super Aguri, som har fået årets første point, med Takuma Sato´s 8. plads. Gennem hele løbet bliver der kørt hurtigt, men gennemtænkt. Der er ingen grund til at tage unødige chancer, synes at være parolen. Anthony Davidson får også et flot løb og slutter påen 11. plads. Endnu en gang har det lille team, sat 'moder-teamet' til vægs.
Super Aguri fejrer teamets første point i Spanien 2007
Toro Rosso var ligeledes seværdigt i et stykke tid. Scott Speed der startede bagerst på gridden, kørte sig imponerende op til en 14. plads på bare ni omgange. Da han punkterer, og slidbanen fra dækket ligger og pynter, går der næsten et hørligt suk gennem tribunerne for den uheldige amerikaner. Bedre gik det ikke for hans kollega Liuzzi, der også må udgå.
Scott Speed punkterer. Spanien 2007
Spyker. De sluttede feltet af. De nåede dog at få begge biler i mål, hvilket i sig selv er en præstation.
Med point-fordelingen efter dagens løb, fører McLaren med 58 point ned til Ferrari med 49. BMW er på en tredjeplads med 23, Renault har 11, mens Williams har 5.
Podiet i spanien 2007. Massa vinder, Hamilton nummer 2 og Alonso nummer tre.
Husk at vi som sædvanlig bringer både kommentarer og udtalelser fra dagens pressekonference. I morgen kommer Dagen Efter, en artikel hvor vi ser nærmere på dagens løb.
Om to uger går det løs igen. Denne gang er det Monaco der står for skud, årets absolut mest prestigefyldte Grand Prix.