Indledning
For de, der foretrækker at se løbene på TV, bliver der nu tale om mere ”humane” sendetider, så man slipper for at sidde med tændstikker i øjnene, alt imens man indtager store mængder kaffe for at holde sig bare nogenlunde vågen. Du kan som sædvanlig tjekke sendetider på
TV-siderne.
Det spanske Grand Prix skal for 17. gang finde sted på Circuit de Catalunya. Den teknisk fremragende bane ligger mindre end 25 kilometer fra den catalanske hovedstad, Barcelona, hvorfra der er god forbindelse til banen med tog. Står man af på Montmelo stationen ligger hovedindgangen mindre end 1,5 km derfra.
Den spanske bane bliver flittigt benyttet til testkørsel, og de fleste teams har allerede testet på banen flere gange i år. Senest i sidste uge. Der er således ingen af feltets 22 kørere, som kan undskylde sig med, at de ikke kender banen, inklusiv den nyanlagte chikane.
Banekort for Circuit de Catalunya
Den populære bane er stadig blandt Formel 1 kalenderens mest moderne, selv om den rent arkitektonisk ikke fremstår helt så pompøs, som de nyeste baner i Malaysia, Bahrain og Kina. De tre nævnte baner er alle tegnet af arkitekt ikonet, tyskeren Hermann Tilke.
Men i mangel af imponerende arkitektoniske konstruktioner, kan man jo i stedet rette sin opmærksomhed mod aktiviteterne, som udspiller sig på asfalten lige foran en selv.
Det første spadestik til den nu 4.655 kilometer lange Circuit de Catalunya, blev taget tilbage i 1989 og banen har siden færdiggørelse i sommeren 1991 dannet rammen om det spanske Grand Prix.
Før 1991 har det spanske Grand Prix været afholdt på flere forskellige lokaliteter på den iberiske halvø på baner som Jarama ved Madrid, Jerez i det sydlige Spanien, San Sebastian i Baskerlandet i Nordspanien og selvfølgelig gadebanen gennem Montjuich park.
Siden løbet i 2006 er banens længde blevet forøget med hele 28 meter. Det skyldes en ny chikane, som er blevet anlagt i løbet af vinteren. Den nye chikane vil betyde, at vi skal addere ca. 5 sek. til omgangstiderne, som formentlig kommer til at være på et sted mellem 1:21.500 – 1:22.500.
Hvis man gerne vil sammenligne tiderne i år med dem fra det seneste løb, bliver man nødt til at kikke på sektortiderne på de to første sektorer. De blev kørt på 22.704 (sektor 1.) og 30.631 (sektor 2.). Begge sektor tider blev sat af løbets vinder Fernando Alonso.
Gran Premio de Espana Telefonica bliver afholdt over 66 omgange med en total løbsdistance på 307.104 km. Hvis det holder tørt vil det betyde, at vinderen vil køre over målstregen i en groft anslået tid på 1t32:50.000.
Banen består af en lang start/mål langside på næsten 1000 m., hvor hastigheden sidste år kom meget tæt på 320 km/t. Men vi må nok se i øjnene, at det kommer til at gå lidt langsommere i år, idet hastigheden ud af opløbssvinget fra nu af, er noget reduceret på grund af den nye chikane.
Nick Heidfeld WilliamsF1 BMW FW27 Spanien 2005
For enden af langsiden finder vi banens bedste overhalingsmulighed, som kommer ved indbremsningen til sving 1, også kaldet ELF svinget. Under indbremsningen er der gode muligheder for at ”dykke” inden om den forankørende. Vinklen ind i svinget må dog ikke blive for spids.
Hvis det sker, betyder det, at der skal drejes skarpere på rettet og bilen taber moment, hvilket meget ofte afstedkommer, at den kører, der lige er blevet taget inden om, tager kraftig revanche under accelerationen ind i Renault svinget, som fører op til sving ”3”.
Ved udgangen af sving ”3” er hastigheden kommet op på 254 km/t. Fra sving ”3” går det mod en højre venstre svingkombination startende med Repsol svinget. Efter svingkombinationen går det et stykke lige ud op ad en svag stigning mod 90° svinget, Campsa.
Denne del af banen er ofte påvirket af en del vind, som kan gøre det vanskeligt at finde det rette set-up, da vinden ofte skifter retning i løbet af dagen. Fra Campsa kommer feltet ind på banens korte langside (Nissan), hvor hastigheden kommer tæt på de 300 km/t.
Nissan langsiden ender ved La Caixa svinget, som er banens langsomste. Hastigheden kommer her helt ned på omkring 110/115 km/t. Derefter går det kortvarigt lige ud, før der kommer et lidt snørklet forløb og man kommer til den nye venstre/højre chikane.
Den nye chikane er primært anlagt for at øge sikkerheden, men arrangørerne siger at chikanen vil bringe bilerne tættere på hinanden, inden de skal igennem banens sidste sving (New Holland). Det skulle gøre det nemmere at overhale ude på langsiden. For underholdningens skyld må vi håbe, de har ret i deres påstand.
Anlægningen af den nye chikane vil formentlig også betyde, at vi vil se væsentligt færre som komme for hurtig ind på langsiden, og som følge deraf bliver nødt til at sætte to eller alle fire hjul ud i gruset, for så derefter at slæbe store mængder af det med ind på banen når og hvis, de når at få bilen under kontrol.
Felipe Massa under Spaniens Grand Prix 2006
Om banen siger Pedro de la Rose (testkører McLaren Mercedes) ”Circuit de Catalunya har ændret sig meget siden anlægningen af den nye chikane. De to ”high speed” sving sidst på banen eksisterer ikke mere. Det betyder, at man ikke længere behøver en stærk front som tidligere.
Banen ligner på mange måder Malaysia, og man skal stille med en stærk ”pakke”. Banen er ikke specielt hård ved bremserne, men den er hård ved alt andet. Motoren skal være stærk. En stærk motor er af største betydning på Circuit de Catalunya”.
”Den største udfordring her er den nye chikane. Vi har mistet de to hurtige sving, som fører ind på langsiden. Jeg mener, det er positivt, fordi det betyder, at du kan komme tættere på ham foran, og hvis du har en stærkere motor kan man overhale ham i sving 1 (ELF svinget)”.
Circuit de Catalunya er en ”high downforce” bane, og samtidig er asfalten på banen meget grov. Det betyder at dækkene slides relativt hurtigt, så det kommer ikke som den helt store overraskelse, at Bridgestone har valgt at tilbyde hårde og medium kompounds.
Kees van de Grint, som står i spidsen for Bridgestones ”Track Engineering Operations” mener dog, at den nye chikane vil reducere dækslitagen. Van de Grint har således ikke de store bekymringer forud for weekendens løb.
Der skal som bekendt køres på begge dæk kompounds, hvilket sandsynligvis vil betyde, at de fleste teams vil satse på en 2 stops strategi. Det betyder, at vi formentlig vil se de første gå ind efter ca. 16 omgange.
Den anden runde pitstop ligger normalt lidt mere spredt, men vi bør dog nok forvente, at de første dykker ind efter ca. 40 omgange. Indkørslen til pitten på Circuit de Catalunya er forholdsvis lang, så det er umiddelbart svært at finde tungtvejende argumenter for, at tage et tredje pitstop.
De mindre teams, såsom Spyker og Toro Rosso, har ikke det store at miste. Det kan derfor ikke udelukkes, at vi vil se dem forsøge sig med et tredje pitstop, men det vil næppe gøre den helt store forskel. Om end ikke andet, kan det måske give sponsorerne lidt ekstra eksponering på TV.
Siden sidst
Løbet i Bahrain var med til at sprænge mesterskabskampen helt åben.
Efter 2 mindre gode løb, så dominerede Felipe Massa fra start til slut og efter 3 løb, der har vi 3 forskellige vindere, men der har stadig kun været 4 kørere på podiet, Felipe Massa, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso og Lewis Hamilton. Det betyder også at der kun er 5 point mellem nummer 1 og nummer 4, med Nick Heidfeld, som dark horse, på 5. pladsen, hvor han har samlet flotte 15 point sammen, vi vil godt tippe Heidfeld som næste mand på podiet.
Samtidigt, der har det selvfølgelig gjort at Ferrari og McLaren Mercedes har skilt sig klart ud i toppen og årets konstruktørmesterskab, vil vi nu godt allerede afgøre, skal fordeles til et af de 2 hold. Med Renault, der allerede nu har droppet udviklingen af R27, Honda, der burde droppe RA107, så er der kun BMW Sauber tilbage, som kan være en udfordrer til dem og det lader til at BMW Sauber stadig mangler det sidste, for at
være helt med fremme.
David Coulthard, Red Bull. Fri træning, Albert Park 2007
Som undertegnede, skrev efter løbet på Sepang, så er et af årets emner kundemotorer og deres præstationer, ikke mindst set i forhold til leverandørens præstationer. Det blev endnu en gang understreget på Sakhir. Honda må virkelig få grå hår i hovedet, når de ikke kan gøre det bedre end deres kundeteam, ikke mindst afdelingerne for chassis og aerodynamik, må undre sig over at et af griddens mindste team, Super Aguri, kører lige op med Hondas dyre biler og piloter. Det samme gælder, for det andet store japanske hold, Toyota, hvor fabriksbilerne godt nok gør det en smule bedre i løb og får samlet lidt point sammen, men slet ikke nok, til at det retfærdiggør, de store summer, som den japanske gigant poster i deres Formel 1 projekt, ikke mindst når man ser at Williams er en konstant udfordring for dem. På Sakhir, der var begge Williams og begge Toyota’er med i Q2 og begge fik en bil med i Q3.
Nico Rosberg
Næste løb, bliver på den lettere anonyme, kedelige vil nogen sige, Circuit de Catalunya, årets første løb i Europa. Både Ferrari og McLaren Mercedes kommer med opdateringer til årets racer og vi kan ikke andet end forvente, at weekenden bliver en gentagelse af årets første 3 løb, hvor træninger, kvalifikation og ikke mindst løbet domineres af de 2 tophold. Længere nede i feltet, der er flere uafklarede spørgsmål: Vil Toyota gøre det bedre og komme en smule
tættere på de 3 øverste hold? Har Honda en bil, der kan gøre det
bedre end de private hold? Falder Renault helt igennem, efter de har
droppet R27?
Massa, Hamilton, Räikkönen og Baldisseri på podiet. Bahrain 2007
Årets første europæiske løb kan være med til at åbne årets mesterskab endnu mere, men som vinder, der tippes en af årets første
3 vindere, med en lille fordel til Kimi Räikkonen. Feltets sandsynligvis hurtigste bil, iskold og med størst erfaring og 2
tidligere sejre på banen.
Træninger |
Fredag - 1. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:15.796 |
Fredag - 2. |
Anthony Davidson |
Honda |
1:16.533 |
Lørdag |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:15.658 |
Kvalifikation og løb |
Pole position |
Ferando Alonso |
Renault |
1:14.648 |
Hurtigste omgang |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:16.648 |
Vinder |
Fernando Alonso |
Renault |
1:26:21.759 |
Referat |
Michael Schumacher havde fået Alonos's forspring reduceret til 13 point og der var tro på at de var ved at vinde tidligere tiders styrke. Alonso var på hjemmebane og med 131'000 tilskuer var han under et massivt tryk.
Renault havde taget første række med Alonso på pole. Allerede fra starten spurtede han væk fra Giancarlo Fisichella. Michael Schumacher havde så meget benzin med at han kunne blive ude seks rinder længere end de to Renaulter og det benyttede han til at komme forbi Giancarlo Fisichella. Denne var også en tur i gruset.
Selvom det så ud til at Michael Schumacher og Ferrari havde en strategisk fordel og lidt mere fart var det forspring Alonso have opbygget i starten af løbet med friske dæk ikke muligt at indhent. Schumacher sluttede som nummer to og Fisichella måtte nøjes med tredjepladsen.
Kimi Räikkönen besatte fjerdepladsen også selvom han kunne havde kvalificeret sig som nummer ni, men havde startet løbet med en fantastsk første runde og senere kunne han holde Jenson Button bag sig i anden halvdel af løbet. Se vores referat af løbet her. |
1: Alonso 2. M. Schumacher 3: Fisichella 4: Massa 5: Räikkönen 6: Button 7: Barrichello 8: Heidfeld |
Sidste år i Barcelona
År |
Kører |
Hold |
Tid |
Pole Position |
2002 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:16.364 |
2003 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:17.762 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:15.022 |
2005 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
2:31.421 |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:14.648 |
Hurtigste Omgang |
2002 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:20.355 |
2003 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:20.143 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:17.450 |
2005 |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:15.641 |
2006 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:16.648 |
Vinder |
2002 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:30:29.981 |
2003 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:33:46.933 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:27:32.841 |
2005 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:27:16.830 |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:26:21.759 |
De seneste fem år i Barcelona
Banen |
Banenavn |
Circuit de Catalunya |
By |
Montmeló (Barcelona) |
Første Grand Prix |
29. september 1991 |
Antal Grand Prixer |
16 |
Rekorder (2004 Layout) |
Banerekord - pole |
1:14.648 (Fernando Alonso, 2006) 223,143 km/h |
Banerekord - løb |
1:15.641 (Giancarlo Fisichella, 2005) 220,213 km/h |
Hurtigste løb |
1t26:21.759 (Fernando Alonso, 2006) 212,075 km/h |
Bedste Kørere og Hold |
Flest sejre |
6 (M. Schumacher) 5 (Williams, Ferrari) |
Flest poles |
7 (M. Schumacher) 5 (Ferrari) |
Flest hurtigste omgange |
7 (M. Schumacher) 7 (Ferrari) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
4,655 km |
Omgange i løbet |
66 |
Løbsdistance |
307,104 km |
Specifikationer |
Længste langside |
1047 meter |
Vigtige Links |
Hjemmeside |
www.circuitcat.com |
Banebeskrivelse |
Bilmagasinet F1 |
Løbs- og banedata