Brasiliens GP. Løbsresumé Hamilton sejrer

Lewis Hamilton i Mercedes, var helt suveræn, da han kørte fra en 10. startplacering til førstepladsen. Verstappen lå længe på førstepladsen, måtte tage til takke med andenpladsen.

Englands Grand Prix 2021 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 14/11 2021 klokken 19:11

Valtteri Bottas sikrede sig Pole efter sejren i sprintkvalifikationen lørdag, men for Red Bull var det vigtigt at Max Verstappen der startede ved siden af ham på P2.

Lewis Hamilton startede nede på P10, efter han i overbevisende stil kørte sig op gennem feltet til 5. pladsen under sprintkvalifikationen. Han skulle således starte fra P5, men efter at han har måtte tage endnu en motor i brug, måtte han indkasseret 5 startplaceringers straf.

For Hamilton var der således meldt maksimalt angreb, mens Verstappen fra start, skulle gøre alt hvad han kan for at komme forbi Bottas, dog uden at risikere uheld.

Pirelli forventede at de fleste ville gennemføre løbet med 2 stop, hvor Mario Isola forventede at de fleste ville starte på Medium dækket, men at en modig strategi kunne være at starte på Hard.

Banen var markant varmere til løbet, end den var de andre dage, hvilket betyder at soft dækket, ville være et meget stort gamble, som AlphaTauri så tog med Yoki Tsunoda.

Kimi räikkönen i Alfa Romeo startede fra pitten.

Da de røde lamper slukkede, var det Verstappen der rykkede i front og efter 3. sving, kom Perez også forbi Bottas.

Hamilton fra P10, fik en stærk start og rykkede hurtigt op på P7, lige efter Vettel der også fik en stærk start.

Allerede omgangen efter, kom Hamilton forbi Vettel og hurtigt i angreb på Sainz, der modsat fik en dårlig start.

Norris fik en skidt start og indkasserede en punktering, hvilket gav ham et tidligt stop.

3. omgang og Hamilton smuttede forbi Sainz og dermed op på P5 og kort efter forbi Leclerc og dermed op på P4.

Men skidt for Hamilton var det, at Verstappen i front, konstant var hurtigere end alle andre på banen og dermed trak fra, tilmed med Perez på P2, som beskytter.

Bottas lukkede naturligvis hurtigt Hamilton forbi, der således efter blot 5 omgange var oppe på tredjepladsen.

Uheld mellem Stroll og Tsunoda, hvor de begge kunne køre vidre fra, men som spredte en del kulfiber ud på gaden, udløste en Safty Car allerede på 7 omgang, hvilket betød at hullet fra Perez til Hamilton på lidt over 4 sekunder, blev slettet.

Ingen kunne dog benytte denne periode til et hurtigt stop, da feltet blev dirigeret ind gennem pitten, for at give arbejdsro til banens marskals i sving 1.

Da feltet skulle ud på omgang 10 ud af de 71, blev løbet iggen givet fri.

Verstappen tog starten, efter han kørte langsomt næsten hele vejen til startlinjen.

Hamilton pressede på, men kom ikke forbi Perez, der hurtigt sikrede at Verstappen fik et hul ned til dem.

Kontakt mellem Schumacher og Räikkönen, udløste allered på omgang 12 en Virtuel Safty Car.

På omgang 14 blev løbet igen givet fri, hvilket Hamilton ikke rigtigt virkede til at opdage.

Der var dog ingen tvivl om, at Hamilton var den hurtigste mand på banen, på dette tidspunkt. Dog ikke hurtig nok til at komme forbi Perez i kampen om andenpladsen.

På omgang 18 kom Hamilton forbi Perez, men Perez kom igen i den anden DRS Zone, hvilket gav ekstra luft tilVerstappen i front.

Omgangen efter, smuttede Hamilton forbi igen, men der kunne Perez ikke gøre noget. Hamilton lagde hurtig afstand til Perez, der lige så hurtigt blev sat under pres af Bottas.

20 omgange inde i løbet, var det så Verstappen på P1 og Hamilton på P2. Stærkt underholdende.

På omgang 23 gik Lance Stroll i pit, som den første til et regulært stop, for at komme ud på Hard dæk på Aston Martin raceren.

Valteri Bottas er ikke kendt for at være god til at overhale, hvilket han igen beviste ved at blive bag Perez, mens Verstappen begyndte at øge afstanden ned til Hamilton, der begyndte at have problemer med sine bagdæk på omgang 26 ud af de 71.

Hamilton pitter som den første af de to i front, på omgang 27 og lykkes med at komme ud på P6, lige foran Sebastian Vettel.

Verstappen pittede omgangen efter og sendte hollænderen ud på Hard dæk, som Hamilton også fik på. Hamilton vandt mere end et sekund på stoppet og satte straks Verstappen under pres.

Hamilton sætter hurtigste omgangstid, to omgange efter hinanden, hvilket får ham meget tæt på Verstappen.

På omgang 30 kom der endnu en Virtuel Safty Car, hvilket gav en kæmpe fordel til Valteri Bottas, der på den måde kom billigt forbi Perez.

Verstappen kom dog styrket ud af den korte periode under VSC, hvilket dog ikke varede længe, da Hamilton hurtigt fik lukket hullet og kom indenfor sekundet. Det fik Verstappen dog ændret på igen, inden de ramte DRS Zonen.

Halvvejs inde i løbet, virkede det til at Hamilton gav Verstappen lidt afstand, blot for at rykke tættere på igen, omgangen efter. En fantastisk kamp mellem de to der kan vinde verdensmesterskabet i år.

Red Bull vælger at stoppe Verstappen, allerede på omgang 41. Et tideligt stop der blev lidt ødelagt af at Williams samtidig stoppede Latifi.

Mercedes valgte at holde Hamilton ude, men at stoppe Bottas, der havde meget yngre dæk på.

Perez kom ind, kort efter, for at afdække Bottas stop. Hamilton tabte markant tid og blev kort efter kaldt i pit. Hamilton tabte næsten to sekunder i forhold til Verstappen, hvilket han ikke var glad for.

George Russell valgte at hjælpe Hamilton, ved at være lang tid om at komme ind til siden overfor Verstappen, mens Hamilton blev lukket hurtig forbi.

Hamilton var virkelig hurtig på dette tidspunkt og kom indenfor DRS for første gang.

På omgang 48 forsøger Hamilton sig for første gang, hvilket begge af banen. Det virkede til at være et spørgsmål om tid, inden Hamilton ville komme forbi.

På omgang 50 og 51, udgik Stroll og Ricciardo.

Hamilton med DRS, formåede i flere omgange ikke at presse Verstappen yderligere, til trods for at han flere gange var nede på et halvt sekund efter Verstappen.

Efter 55 omgange ud af de 71, lukkede Verstappen et hul op til Hamilton, der sendte ham ud af DRS, for første gang i 5-6 omgange.

På omgang 58 var Hamilton der pludselig igen og kom med endnu et forsøg, som igen blev afvist af hollænderen.

På omgang 59 kunne Verstappen ikke længere holde Hamilton bag sig. Hamilton rykkede således op på P1 efter at være startet som nummer 10. Utrolig stærk indsats af briten.

Hamilton lagde straks afstand til Verstappen, der med al tydelighed viste, at han ikke havde den hurtigere bil i denne weekend.

Verstappen valgte efterfølgende at give Hamilton luft, for at sikre sig at Bottas ikke får en chance for at komme op og true hans andenplads.

Bottas var på dette tidspunkt omkring et halvt sekund hurtigere pr. omgang end Verstappen, men med 5 omgange til mål og en afstand mellem de to på 8 sekunder, var der ikke meget der tyede på at de to ville bytte plads.

Med sejren til Hamilton, rykkede han tættere på Verstappen, mens Bottas hjalp Mercedes til at øge afstanden til Red Bull i konstruktørmesterskabet.

Red Bull pittede Perez med 2 omgange til mål og sendte ham ud på de bløde dæk, for at gå efter hurtigste omgangstid, hvilket lykkedes, så de tog det ene ekstra point, som Hamilton ellers sad på. .

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 10. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
H
H
1T32:22.851 2 25
2. 2. Max Verstappen Red Bull Racing
M
H
H
1T32:33.347 2 18
3. 1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
M
H
H
1T32:36.427 2 15
4. 4. Sergio Perez Red Bull Racing
M
H
H
S
1T33:02.791 3 13
5. 6. Charles Leclerc Ferrari
M
M
H
1T33:12.368 2 10
6. 3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
M
M
H
1T33:14.671 2 8
7. 7. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
70 omg. 2 6
8. 8. Esteban Ocon Alpine F1
P
70 omg. 2 4
9. 12. Fernando Alonso Alpine F1
P
70 omg. 2 2
10. 5. Lando Norris McLaren
P
70 omg. 2 1
11. 9. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
70 omg. 2 0
13. 17. George Russell Williams
P
70 omg. 2 0
15. 15. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
70 omg. 2 0
16. 16. Nicholas Latifi Williams
P
70 omg. 2 0
17. 20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
69 omg. 2 0
18. 19. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
69 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 11. Daniel Ricciardo McLaren
P
49 omg. 2 0
20. 14. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
47 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Brasiliens GP: Sprintkvalifikationen HAAS falder fra hinanden »