Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 9/11 2018 klokken 16:11
Med en afstand på sølle 49 tusindedele sekund ned til Sebastian Vettel, lykkedes det for Max Verstappen at sikre sig den hurtigste tid, efter første træning i Brasilien.
Og blot 47 tusindedele sekund længere tilbage, eller lige under en hundrededel sekund i forhold til Verstappens tid, fandt vi 2018 verdensmesteren, Lewis Hamilton.
Ricciardo i den anden Red Bull, sluttede som 4. hurtigst, men måtte konstatere at han ikke var i nærheden af sin unge holdkammerart, da han næsten var 4 tiendedele sekund efter hollænderen.
Flere af holdene, havde valgt at indsætte andre kørere i den ene af deres racere, hvilket galt for McLaren, der havde placeret Lando Norris i Alonsos racer. Sauber havde Antonio Giovinazzi i Ericssons racer, mens Force India havde Nicholas Latifi i Sergio Perez racer.
Norris var en af de få kørere, der fandt ud af, at den brasilianske bane ikke har uendeligt greb, hvilket sendte ham af banen.
Det fandt Kevin Magnussen også ud af, da han kørte af banen i sving 8. Heldigvis var det et sving med asfalteret afkørsels-område, så der skete ikke noget med hverken Kevin eller HAAS raceren.
Magnussen sluttede med en respektabel 8. hurtigste tid. Dog lige over 3 tiendedele efter Grosjean i den anden HAAS racer.
Men det lover godt for HAAS, der var bedst af resten, da det kun var Red Bull, Ferrari og Mercedes, der havde biler foran dem.
For Latifi var det en virkelig ærgelig indsats, da han sluttede som langsommeste mand, mens Ocon i den anden Force India, sluttede oppe som nummer 10, mere end et sekund hurtigere.
Giovinazzi, der ofter er blevet udskældt for mangel på talent, kørte godt og stabilt, men sluttede ikke overraskende efter Leclerc. Men en afstand på kun 3 tiendedele er godkendt.
Den sidste af de nye kørere, var Norris i McLaren. Her var det lige modsat. Han var hurtigere end Vandoorne, hvilket er med til at understrege hvorfor McLaren ikke ville forlænge med ham. Norris var var 4 tiendedele hurtigere end Vandoorne.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)