BMF1’s Power Rating: Mexicos GP

Så er vi klar med BMF1s Power Rating for Mexicos Grand Prix, hvor urørlig Max Verstappen tog et imponerende skridt nærmere en mulig VM-titel. Men han var ikke den eneste, der imponerede.

Sergio Perez Mexicos GP . Copyright Red Bull/Getty Images

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 8/11 2021 klokken 14:11

Starten og den efterfølgende kamp om førerpositionen igennem Sving 1 viste endnu engang hvilken dominans Red Bull, og Max Verstappen i særdeleshed, har udviklet over den sidste halvdel af sæsonen.

Da lamperne slukkede, og 100-meterskiltet før Sving 1 var passeret, lå to stk. Mercedes-racere og ét stk. Red Bull side om side, men sidstnævnte, med Verstappen i sædet, var sidste mand på bremsen og styrede med imponerende autoritet sin bil ind i svinget og derfra så hollænderen sig ikke tilbage. Sejren blev naglet fast med 16,5 sekund foran en ellers sejrsvant og lettere chokeret Lewis Hamilton. Derfor 9,7 point til Verstappen.

I underoverskriften nævner vi, at én kører mere imponerede. Det var Pierre Gasly, som hverken satte en bremse- eller speederfod forkert i Mexicos højder. Den unge franskmand leverer efterhånden klassekørsel i hvert grandprix, og denne eftermiddag var ingen undtagelse. Gaslys præstationer og P4 må presse Sergio Perez i Red Bull-sædet. 9,5 til AlphaTauri-køreren.

Og når vi nu taler om Sergio Perez. Han fik en smuk podieplacering på sin hjemmebane, men med samme materiel, som teamkammeraten i den anden Red Bull, mangler mexicaneren stadigvæk at bevise, at han er bedre end sin logiske rival hos AlphaTauri. Ikke desto mindre var det en glad Checo på podiet, men tættere end 0,8 sekund kom han ikke Hamilton på P2. Derfor 8,9 til Perez.

Max Verstappen Mexicos GPMax Verstappen Mexicos GP
Copyright Red Bull/Getty Images


Umiddelbart lignede det en stille dag i cockpittet for Sebastian Vettel, men ikke desto mindre leverede eksverdensmesteren en stærk præstation i den grønne Aston Martin, som han allerede under starten manøvrerede uden om balladen og op på P8. En, på papiret, anonym præstation men ikke desto mindre holdt han stærke konkurrenter bag sig. 8,6 til Vettel.

Fra flere sider har det lydt, at Kimi Räikkönens tid i Formel 1 nu må være ovre, men i Mexico viste finnen ingen aldringstegn. Efter en elegant overhaling på George Russell holdt veteranen sig foran andre ellers hurtigere konkurrenter, og selv om Räikkönen lukrerede lidt på andres DNF, giver vi ham velfortjente 8,5 point.

For hver weekend har Carlos Sainz Jr. vist sig gradvis hurtigere end sin teamkammerat i den anden Ferrari. Det var dog ikke tilfældet i Mexico, hvor spanieren mistede en del pladser under kaosset i starten mod Sving 1. Med til historien hører, at Sainz gav førerpositionen tilbage til Leclerc, som uofficielt åbenbart er førstekører i de røde biler. 8,3 til Sainz.

Charles Leclerc havde en fin dag på kontoret men formåede aldrig at komme tættere på den forankørende Gasly end 17 sekunder, da målflaget blev passeret. Monegaskeren kørte et solidt grandprix uden dog at være den hurtigste af de to Ferrarier, og slutplaceringen foran Sainz skyldes udelukkende, at pitmuren trak teamkortet. Derfor 7,7 til Leclerc.

Lewis Hamilton Mexicos GPLewis Hamilton Mexicos GP
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


Det var igen af af de svære dage på kontoret for Valtteri Bottas, der sluttede på en utilfredsstilende P15 efter at være blevet ramt af Daniel Ricciardo under starten. Alligevel trækker det voldsomt ned, at finnen ikke formåede at passere langsommere biler. Til gengæld kan Mercedes-køreren nu udføre en meget nøjagtigt tegning af Ricciardos bagvinge, som han opholdt sig temmelig længe bag. Det er set tidligere, så derfor 7,4 til Bottas.

Med en startposition på P18 var der på forhånd lagt op til en svær dag for Lando Norris, så det er bestemt godkendt, at han fik kæmpet sig op på P10 og dermed sluttede i pointene. Ikke mindst på en bane, hvor overhalinger ikke hører til den nemmeste manøvre. Kvalifikationen var dog ikke britens bedste, og vi giver ham 7,7 .

Det var ikke Fernando Alonsos bedste weekend, hvor kvalifikationens P16 trækker ned. Selve løbet hører til et af veteranens mere anonyme, men han formåede dog at holde begge McLaren-bilerne bag sig. 7,2 point til spanieren.

Den kommende Mercedes-kører, George Russell, fik en flot start, hvor han manøvrerede sin Williams-racer op fra P16 til P9, men derfra faldt englænderen tilbage, plads for plads og sluttede, hvor han startede. 6,8 til Russell.

Sebastian Vettel Mexicos GP i Aston MartinSebastian Vettel Mexicos GP i Aston Martin
Copyright Aston Martin


Med sin P7 i kvalifikationen var Daniel Ricciardo hurtigere end teamkammeraten Norris, og slutplaceringen som P12’er giver ikke det rette billede af selve løbet, hvor McLaren-køreren fik ødelagt sin forvinge allerede under starten. Et lidt anonymt løb, som vi kvitterer for med 6,8 point, da han i mange omgange formåede at holde en hurtigere Bottas bag sig.

Antonio Giovinazzi har det svært for tiden og mærker presset på sit sæde hos Alfa Romeo. Resultaterne udebliver, og det påvirker tydeligvis italienerens kørsel, hvilket (igen) viste sig ved snurreture både under kvalifikation og løb, hvor han sluttede på P11. 6,3 til Giovinazzi.

Med en start bagerst på gridden (motorstraf) var der næppe store forventninger til Esteban Ocon. Selv om franskmanden bestemt ikke var den hurtigste knallert på havnen, hentede han dog seks pladser under løbet. 5,5 til Ocon som mangler at vise den 3-årige kontrakts berettigelse hos Alpine.

Weekenden i Mexico skal hurtigst muligt i glemmebogen hos Lance Stroll, som havde en katastrofal kvalifikation, hvor han crachede sin Aston Martin i dækmuren. Canadieren var lysår fra Vettel i den anden racinggrønne bil. 5,4 til Stroll.

Carlos Sainz jr. i Mexico i sin FerrariCarlos Sainz jr. i Mexico i sin Ferrari
Copyright Ferrari Media


Målt på talent er Yuki Tsunoda milevidt fra Gasly i den anden side af garagen. En fornuftig kvalifikation på P9 er bestemt godkendt, man (endnu) et crash på første omgang i løbet trækker voldsomt ned. Der er lidt at tænke over for japaneren, som vi giver 5,1 point.

Efter en startplacering som nr. 13 havde Nicolas Latifi gode chancer for at vise kræfter mod teamkammeraten Russell, men det lykkedes ikke. Det lykkedes dog canadieren at være hurtigere end den evige backmarker, Nikita Mazepin. Derfor kun 4,6 point til Latifi.

I kvalifikationen var Mick Schumacher endnu engang hurtigere end sin teamkammerat, men selve løbet blev kompromitteret af sammenstødet med Esteban Ocon, hvorefter tyskeren måtte udgå. 3,6 til den uheldige Haas-kører.

Vi slutter med Nikita Mazepin, som faktisk fik kæmpet sig flot op på P11 under starten, men derefter gik det på vanlig vis ned i tabellen. Russeren mangler stadig at vise, at han kan indtage andet end sidstepladser. 2,6 til Mazepin hos Haas.

Herunder bringer vi BMF1s Power Rating for Mexicos Grand Prix, hvor 10 er bedst. Højre kolonne viser enighed/uenighed mellem skribenterne, hvor 0,0 er lig med fuld enighed. Således er der størst uenighed om Antonio Giovinazzi, Esteban Ocon, Lance Stroll, Yuki Tsunoda og Nicolas Latifi.

Nr. Kører Point Std.afv.
1. Max Verstappen 9,7 0,24
2. Pierre Gasly 9,5 0,35
3. Lewis Hamilton 9,4 0,37
4. Sergio Perez 8,9 0,62
5. Sebastian Vettel 8,6 0,42
6. Kimi Räikkönen 8,5 0,39
7. Carlos Sainz Jr. 8,3 0,64
8. Charles Leclerc 7,7 0,43
9. Valtteri Bottas 7,4 0,97
10. Lando Norris 7,2 0,25
11. Fernando Alonso 7,2 0,23
12. George Russell 6,8 0,52
13. Daniel Ricciardo 6,8 0,29
14. Antonio Giovinazzi 6,3 1,49
15. Esteban Ocon 5,5 1,08
16. Lance Stroll 5,4 1,07
17. Yuki Tsunoda 5,1 1,94
18. Nicolas Latifi 4,6 0,95
19. Mick Schumacher 3,6 0,73
20. Nikita Mazepin 2,6 0,50



OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull sikret 1. VM-titel "Det er ikke derfor jeg er her!" »