Da lamperne slukkede ved starten til Mexicos Grand Prix på Autodromo Hermanos Rodriguez, var der allerede drama i sving 1, hvor Alex Albon og Yuki Tsunoda ramte hinanden, hvilket sendte japaneren baglæns ind i svinget med ca. 200 km/t. Begge var heldigvis uskadte men måtte udgå.
Dermed var scenen sat til femte sidste akt af årets Formel 1-mesterskab.
Lando Norris foran Charles Leclerc, George Russell, Lewis Hamilton, Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg. Mexicos GP 2024
Copyright McLaren Media/LAT Photography
Dagens store helt var ubestridt Carlos Sainz, som i sin Ferrari ikke satte en fod forkert nede i cockpittets mørke og dermed hentede en af karrierens smukkeste sejre. Lidt mærkeligt at tænke på, at spanieren fra næste sæson er fortid i den røde bil og at han med sin Williams-kontrakt rykker et par klasser ned i F1-feltet.
At den anden Ferrari med Charles Leclerc først 34 sekunder senere kørte forbi det ternede flag på P3, sætter sejren i perspektiv.
Løbets P2 blev 4,7 sekund senere indtaget af Lando Norris i McLaren, som forinden havde været involveret i endnu en batalje med Max Verstappen, da denne hele to gange albuede sin nærmeste konkurrent i titelkampen ud i græsset.
Max Verstappen foran Lando Norris. Mexicos GP 2024
Copyright Red Bull Contentpool / Getty Images
Red Bull-kørerens velkendte, aggressive forsvar af sin position fik kort efter konsekvenser, idet Verstappen blev tildelt hele to 10-sekunders straf samt to hak i strafattesten. Alt i alt var det ikke en værdig eftermiddag for hollænderen, som tydeligvis har svært ved at styre sin frustration over, at Red Bull ikke kan finde fart.
Det samme gælder i høj grad i den anden Red Bull, hvor Sergio Perez kørte sit til dato måske ringeste grandprix og sluttede på P17. Meget dyrt for teamet, som er faretruende tæt på at miste førstepladsen i konstruktørmesterskabet til Ferrari.
I det hele taget en dårlig dag på kontoret for Red Bull, hvor Verstappen var en omvandrende, talende legemliggørelse af eks F1-kører og kommentator Martin Brundles ordsprog om, at en racerbil, der køres i vrede, altid kun kører sidelæns eller baglæns. Denne søndag sluttede verdensmesteren dog forlæns men nede på P6.
Kevin Magnussen. Mexicos GP 2024
Copyright Haas F1 - LAT Photo
Forinden, på P4 og 5, kom Mercedes med Lewis Hamilton tæt fulgt af George Russell, men de var henholdsvis 44 og 48 sekunder efter vinderen i den forreste røde bil. Indtil da havde pitvæggen givet grønt lys til fri leg imellem de to kørere, hvilket der kom nogle gode og fair dueller ud af.
Lando Norris bag Max Verstappen. Mexicos GP 2024
Copyright McLaren Media/LAT Photography
Set igennem danske briller er det glædeligt, at denne skribent allerede nu kan fremhæve en helt suverænt kørende Kevin Magnussen, som hentede en stærk og velfortjent P7. Den sidste omgang var dog ved at blive lidt for spændende, da en i øvrigt svagt kørende Oscar Piastri kom lidt for tæt på danskeren.
Nico Hülkenberg måtte lide den tort at se sin danske teamkammerat være weekendens bedste mand, idet han sluttede på P9 men dog i pointene. Så der var stor jubel i Haas-garagen, som dog stadig bør træne intensivt i hurtigere pitstop, som ofte er temmelig klodsede (og lange).
Ikke uden grund er Magnussen højdespringer i denne udgave af BMF1.dk's Power Rating, og i lighed med kommentarsporene på de sociale medier sidder man og leger lidt med tanken om, at K-Mag vil være et perfekt match til Hulken i det nye Sauber Audi F1-team for næste sæson.
Ønsketænkning? Glem ikke, at alt kan ske i Formel 1.
Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation, sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Nr. |
Kører |
Rating |
Std.afvigelse |
1. |
Carlos Sainz |
10,0 |
0,00 |
2. |
Lando Norris |
9,5 |
0,26 |
3. |
Kevin Magnussen |
9,3 |
0,27 |
4. |
Charles Leclerc |
8,9 |
0,13 |
5. |
George Russell |
8,6 |
0,29 |
6. |
Lewis Hamilton |
8,6 |
0,67 |
7. |
Franco Colapinto |
7,9 |
0,30 |
8. |
Nico Hülkenberg |
7,8 |
0,35 |
9. |
Pierre Gasly |
7,7 |
0,65 |
10. |
Max Verstappen |
7,6 |
0,65 |
11. |
Liam Lawson |
7,4 |
0,38 |
12. |
Lance Stroll |
6,9 |
0,13 |
13. |
Valtteri Bottas |
6,9 |
0,22 |
14. |
Oscar Piastri |
6,8 |
0,30 |
15. |
Alex Albon |
6,3 |
0,36 |
16. |
Esteban Ocon |
6,0 |
0,45 |
17. |
Fernando Alonso |
5,4 |
0,57 |
18. |
Yuki Tsunoda |
4,9 |
0,50 |
19. |
Guanyu Zhou |
3,7 |
0,37 |
20. |
Sergio Perez |
3,3 |
0,67 |
Giv din egen mening til kende
på vores Facebook-side.