USA’s GP: 1. frie træning. Hamilton hurtigst

Våd, fugtig, tør bane. Der var det hele. HAAS viste fine takter. Hamilton stor styrke og McLaren havde igen problemer med Alonsos racer, mens den nye mand hos Renault, Sainz, satte Hülkenberg på plads.

Billeder fra USA 2015 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 20/10 2017 klokken 18:10

Det var en våd bane, der bød kører og hold velkommen til USA, helt som forventet, hvilket betød, at det ikke ligefrem var de bedste forhold de blev sendt ud til.

Hos Sauber og Toro Rosso, var der deciderede 1. trænings kørere på banen, mens også Brendon Hartley fik sin debut.

For Toro Rosso, var det Sean Gelael der fik chancen ved siden af Hartley, hvilket ikke ligefrem startede for godt da han kørte af i første forsøg. Som man så kan regne ud, var det Kvyat der måtte afgive sin bil til den håbefulde kører, hvilket trods alt, giver god mening, når nu Hartley er sat i bilen for første gang og skal kører løbet.

Hos Sauber havde Charles Leclerc fået lov til at låne Pascal Wehrleins bil, som han også står til at overtage i 2018.

Renault havde også en ny mand med, men han var ikke bare tester, men Palmers afløser. Selvfølgelig Carlos Sainz Jr.
Det bliver spændende at følge ham, mod Hülkenberg, der over sæsonen, har totalt smadret Palmer.

Efter omkring en halv time, var banen ved at være tør, selvom der fortsat blev kørt med Intermedia dæk, hvilket betød at flere begyndte at sætte tider, og at de faldt markant.

Ikke meget efter den første halve time, så vi de første ude på sliks.
Lidt overraskende, var det Sebastian Vettel i Ferrari, der satte den første tid på Super Soft dækket, hvilket hev 1,7 sekund af den hidtil bedste tid.

Et andet sted på banen, så vi for første gang en direkte duel mellem Sainz og Hülkenberg. Lad os så bare lige understrege her, at det første stik gik til spanieren.
Om det kan bruges til noget, ved vi dog langt fra endnu.

Hen over hele træningen, var det den nye Renault kører Sainz, der sluttede hurtigst. Spændende om det vil holde hele weekenden.

Hos HAAS, der jo er på hjemmebane her, så det ikke alt for lovende ud. Dog virkede det ikke som om, at der var panik på holdet, der så ud til at satse på, at forholdene i denne træning, ikke er retvisende for forholdene på søndag.
Kevin viste dog, at HAAS kan være med og vil have et skud for at komme i point på søndag. Hans bedste tid, var lige i omegnen af et halvt sekund hurtigere end Grosjean.

Da Ferrari skulle til at skrue op for deres indsats, begyndte det så småt at regne igen, hvilket betød, at Vettel som sluttede som nummer 2, var næsten 6 tiendedele sekund langsommere end Lewis Hamilton, der modsat, ser uhyggelig stærk ud igen.

Hos McLaren, havde Alonso igen problemer. Så mange, at han ikke satte en tid, mens Vandoorne stod for håbet, ved at placere sig godt op i top ti, som nummer 5.

Super Soft dækkene, der i denne weekend er lysserøde på siden, blev kun monteret på de to Williams racere og Toro Rossos biler, samt Stoffel Vandoorne.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
I
SS
SS
1:36.335 + 0.000 18
2. Sebastian Vettel Ferrari
SS
SS
SS
1:36.928 + 0.593 20
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
I
I
1:36.979 + 0.644 10
4. Max Verstappen Red Bull Racing
I
I
SS
1:37.339 + 1.004 21
5. Stoffel Vandoorne McLaren
US
US
US
1:37.352 + 1.017 26
6. Felipe Massa Williams
I
SS
US
1:37.570 + 1.235 23
7. Kimi Räikkönen Ferrari
SS
SS
SS
1:37.598 + 1.263 20
11. Kevin Magnussen Haas F1 Team
I
I
1:38.408 + 2.073 16
12. Lance Stroll Williams
I
I
US
1:38.534 + 2.199 25
15. Romain Grosjean Haas F1 Team
I
I
SS
1:39.336 + 3.001 17
16. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
I
I
SS
1:39.366 + 3.031 14
20. Fernando Alonso McLaren
I
I
0:00.000 - 4
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« 3 år mere til Verstappen USA’s GP: 2. frie træning. Hamilton tager en mere »