Mexicos GP: Hot or Not

Løbet i Mexico lignede at det skulle ende med en firevejs-battle i afslutningen af løbet, men endte med antiklimaks og paradekørsel henover målstregen.

Mexicos GP 2019 . Copyright McLaren Racing - Steven Tee

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 29/10 2019 klokken 11:10

Løbet i Mexico havde det hele: forskellige pitstopstrategier, alle tre tophold med en bil der kunne ligge i front, og uforudsigelige dæk grundet højere temperaturer om søndagen. Så alle fans var rykket godt frem i sofaen med popcornene, og ventede på den helt store gyserafslutning. Den kom bare aldrig.

Her er BMF1’s bud på, hvad der der ‘Hot’ og hvad der var ‘Not’ i Mexico.

Hot:

Max Verstappen
Jenson Button udtalte for en uges tid siden, at Max Verstappen er den hurtigste kører i feltet, hvilket Verstappen til dels gav ham ret i her i Mexico.

Med to forskellige tider i Q3 der begge kunne sætte ham på pole, og evnen til at køre sig hele vejen op igenne feltet til sjettepladsen, fortjener en plads på hot-listen.

Den flotte præstation sikrede ham også titlen som ‘driver of the day’ af Formel 1’s-fans.

Mexicos Grand Prix 2019. Ole Schack jubler over pole position. Pole position blev efterfølgende taget fra Max VerstappenMexicos Grand Prix 2019. Ole Schack jubler over pole position. Pole position blev efterfølgende taget fra Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool


Sebastian Vettel
Sebastian Vettel har længe præsteret langt under tidligere tiders niveau for Ferrari, men det virker til at tyskeren for alvor er ved at være tilbage.

Det fører desværre ikke til en mesterskabstitel til Vettel i 2019, men det virker til at han er ved at lave grobund for store resultater i 2020.

Vettel virkede som en kører der var i kontrol hele vejen i løbet, og formåede at passe både på sine dæk og selve raceren.

Hvordan han ikke formåede at indhente Hamilton, med sin højere topfart og friskere dæk, er ikke til at vide, men tyskeren kæmpede en god og fornuftig kamp i løbet.

Daniel Ricciardo:
Daniel Ricciardo virker til at være faldet rigtig godt til hos Renault. Til trods for at han ikke kæmper om sejre og podieplaceringer, så fokuserer han på at gøre sit bedste og kæmpe hvad han kan.

Et super solidt stint på sine hard-dæk i 50 omgange sikrede, at han langsomt kunne køre sig op igennem feltet. Det betød, at hans startplacering som nr. 13 blev byttet ud med en 8. Plads, og fire vigtigt point til teamet.


Not:

Max Verstappen
Nej, du læser ikke forkert. Det kan virke skørt, at en kører både fremgår på hot og not listen, men den er god nok.

Godt nok er Max Verstappen lynende hurtig, og viste hvad han er værd i Formel 1. Men samtidig så Formel 1 også den hovedløse kørsel fra Verstappen, som han tidligere var kendt for.

Under kvalifikationen ignorerer han (dobbelt!) gult flag, og holder sømmet i bund, til trods for at der holder en bil på banen. En fuldstændig tåbelig beslutning, specielt taget i betragtning af, at han havde pole-position i forvejen, og de andre ikke kunne slå den, pga. flagene.

Det er en meget potentiel farlig situation, og Verstappen fik også 3. pladser straf for det.

I løbet vælger Verstappen at kaste bilen ind i et sving og ramme Bottas i stadion-sektionen, hvilket i sidste ende kostede ham en punktering på højre baghjul.

Senere i løbet prøver han at kaste raceren ind i et hul der ikke er der, og påkører Kevin Magnussen, for herefter at brokke sig over radioen over danskeren.

Romain Grosjean
I princippet burde Haas-teamet have været på not-listen, men Kevin Magnussen gjorde et hæderligt stykke arbejde med det material han havde fået stillet til rådighed.

Grosjean virkede til at have endnu en af sine øv-weekender, hvor der ikke rigtig var noget der spillede for franskmanden.

Godt nok sluttede Grosjean en placering højere end sin startplacering, men den eneste årsag til det er, at flere andre biler udgik fra løbet.

Carlos Sainz i Mexico.Carlos Sainz i Mexico.
Copyright McLaren Racing - Steven Tee


McLaren
McLaren lignede et team hvor alt bare spillede for dem, men sådan skulle det alligevel ikke gå.

Begge biler startede løbet i top 10, på hhv. 7. og 8. pladsen, men sidenhen skulle det hurtigt gå ned af bakke for teamet.

Efter 13 omgange lå Lando Norris nr. 20 i løbet, hvilket betød at teamet trak ham ud af løbet allerede på omgang 48. Der var simpelthen ikke nogen grund til at slide materiellet op, når chancen for point var meget lille.

Sainz startede som nr. syv i løbet, men endte med at gå tomhændet hjem uden point, med en placering som nr. 13.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
H
1T36:48.904 2 25
2. 2. Sebastian Vettel Ferrari
P
1T36:50.670 2 18
3. 6. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1T36:52.457 2 15
4. 1. Charles Leclerc Ferrari
P
1T36:55.272 2 13
5. 5. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1T37:10.303 2 10
6. 4. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1T37:57.711 2 8
13. 7. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
70 omg. 2 0
15. 17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
69 omg. 2 0
16. 19. George Russell Williams
P
69 omg. 2 0
17. 18. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
69 omg. 2 0
18. 20. Robert Kubica Williams
P
69 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 8. Lando Norris McLaren
P
48 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Weekenden i Billeder Mexicos GP Horner forsvarer Verstappen »