Italiens GP - Få omgange til Kevin i 3. frie

Mercedes satte i høj grad tingene på plads i den 3. frie træning, hvor Hamilton var over 0,9 sekunder hurtigere end den hurtigste ikke-mercedes racer.

Lewis Hamilton . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 3/9 2016 klokken 12:09

Kevin Magnussen var længe i den tunge ende af feltet, med en af de langsommeste tider. Raceren så ud til at kunne mere da Jolyon Palmer havde 15. hurtigste tid.
Der blev arbejdet meget på danskerens racer i pitten fredag, så det tyder på et problem der ikke er 100% løst endnu.
Først med 5 minutter tilbage, kunne Kevin køre ud og sætte hurtige tider. I alt kørte Kevin 12 omgange og sluttede med 19. hurtigste tid.

Renault og Kevin arbejder på raceren
Copyright Allan Haslund


Kun 12 minutter inde i træningen, mistede Romain Grosjean kontrollen over sin Haas racer i sving 9 på banen.
Meldingen over radioen lød at han ikke kunne skifte gear inden afkørslen, så det kunne godt tyde på en placeringsstraf til franskmanden hvis der skal skiftes gearkasse.

Max Verstappen på Monza
Copyright Red Bull Contentpool


Ca 20 minutter inde er det ved at gå galt mellem Max Verstappen og Nico Rosberg. Rosberg har netop startet sin første hurtige omgang, mens Verstappen kører sin out-lap.
Verstappen kører i ideallinjen og Roberg må dykke hurtigt udenom for ikke at ramme ham. Rosbergs kommentar i radioen var meget kortfattet: "Hvad h**** var det??"
På omgangen efter, var det Verstappens tur til at være på en hurtig omgang og hér gav han lige Rosberg et undskyldende vink - Verstappen har vist ikke råd til at have flere fjender i feltet efter de seneste par løb.

Palmer sluttede sin træning med at køre for langt ud i Parabolica svinget og køre sin racer igennem gruset. Han kunne dog selv køre tilbage til pitten bagefter.

Italiens GP: Kørernes dækvalg
Copyright Pirelli Media


Det var primært soft og supersoft dæk der blev kørt på. De fleste kørere har kun et eller to sæt medium-dæk med.
Selvom alle kørere melder om både "blistering" (blærer i gummiet) og "graining" (små stumper af dækket falder af) så er der ens for alle.
Ricciardo udtalte i går til TV pressen, at han forventer en 1-stop strategi men der er en lille chance for en 2-stop.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:22.008 + 0.000 14
2. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1:22.401 + 0.393 17
3. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:22.946 + 0.938 13
4. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:23.149 + 1.141 12
5. Valtteri Bottas Williams
P
1:23.500 + 1.492 20
6. Felipe Massa Williams
P
1:23.647 + 1.639 19
7. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1:23.709 + 1.701 23
8. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:23.740 + 1.732 21
10. Esteban Guiterrez Haas F1 Team
P
1:24.034 + 2.026 15
12. Jenson Button McLaren
P
1:24.104 + 2.096 11
14. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:24.463 + 2.455 4
17. Fernando Alonso McLaren
P
1:24.658 + 2.650 12
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Manor forsigtigt optimistiske før kvalifikationen Button har misset båden! »