Det er aldrig for sent at køre F1

Sidder du med villa, Volvo og vovse, og tænker det kunne være fedt at blive Formel 1-kører. Så er det (næsten) aldrig for sent at gå i gang.

Pastor Maldonada fik F1-testdebut for Minardi på Misano i november 2004. . Copyright Minardi

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 27/1 2020 klokken 17:01

De fleste Formel 1-fans har prøvet at sidde og kigge på et Formel 1-løb og tænke “gid det var mig der kørte rundt og mærkede den vilde acceleration, og G-kræfter så store, at de kan give en jagerpilot kvalme.”

Samme drøm havde Israeleren Chanoch Nissany også i 2001, da han sad på tribunen under det Ungarnske Grand Prix.

Til trods for at Nissany, i en alder af 38 år, aldrig havde siddet i en racerbil - faktisk havde han aldrig kørt i en gokart - så holdt det ikke den ambitiøse Israeler tilbage.

Året efter deltog han i det Ungarnske F2000 mesterskab, og sluttede på en imponerende andenplads i sin rookie-sæson - og vandt mesterskabet allerede i sin anden sæson.

En lynkarriere som hurtigt rykkede ham frem i motorsportsverdenen.

I 2004 forsvarede han sin titel i F2000, men rykkede også videre i den større motorsportsserie Formel 3000. Dermed var fundamentet lagt for Nissanys næste skridt videre til en Formel 1-racer.

Og det skridt tog han allerede i 2004, da han sikrede sig en rolle som testkører hos det daværende Jordan-team.

I alt blev han tildelt to private tests, og Nissanys første tur i en Formel 1-bil skete på Silverstone-banen i England i juli 2004.

Til trods for at Israeleren var 9 sekunder langsommere end holdets normale kører, så skræmte det ikke det daværende Minardi-team (Toro Rosso/AlphaTauri), som tildelte ham yderligere to private testkørsler i vinteren 2004.

Til trods for, at Nissany havde gået fra rookie i racerløb, til at sidde bag rattet af en Formel 1-racer to år efter, så var det ikke dét drømmen gik ud på.

Nissany ville deltage i en Formel 1-weekend - og den drøm skulle snart gå i opfyldelse.

Minardi var ikke blevet skræmt væk af Israelerens erfaring, alder (han var 41 år), eller manglende fart. Derfor var de nu klar til at opfylde Nissanys allerstørste drøm - at køre første frie træning i en Formel 1-racer.

For at kunne få sit ønske opfyldt, så var Nissany nødt til at erhverve sig en Superlicens, hvilket betød at han skulle køre fem private testdage i en Formel 1-racer, for at få de nødvendige km til licensen.

Et job han nok ikke var helt utilfreds med.

Og så skete det endelig. 29 juli 2005 gik drømmen i opfyldelse.

På selvsamme bane der var startskuddet for drømmen - og på hans’ 42-års fødselsdag - fik Nissany lov til at køre en Minardi-racer under første frie træning til Formel 1-weekenden i Budapest.

Nissany var ikke den hurtigste mand på banen. Faktisk var han næsten syv sekunder langsommere end teamkammeraten, og sluttede sessionen før tid, da han kørte ud i gruset.

Men Nissany var glad.

Han havde på tre år gået fra at være en helt almindelig F1-fan, til at være en 42-årig officiel testkører der deltog i én Formel 1-weekend.

En imponerende præstation og et godt eksempel på, at drømme godt kan blive til virkelighed.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« "Nyt" hold gør sig klar Ferrari med Red Bull inspiration »