Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/11 2024 klokken 08:11
George Russell havde sikret sig pole til løbet i Las Vegas, en position han formåede at holde da starten gik.
Hele feltet fik en ren start, selvom der var meget tætte dueller, hvor den hurtige Mercedes hurtigt viste sig som en udfordring for Ferrarierne.
Men selvom Mercedes så hurtigst ud, helt i starten, kom der hurtigt pres på fra Leclerc. Mens det i første omgang ikke lykkedes for Leclerc, at komme forbi Russell, lykkedes det for Verstappen at komme forbi Gasly og op på P4, hvilket betød at han havde VM i sin hånd, på dette tidspunkt.
Norris kæmpede for at følge med, men brugte lang tid, på at komme forbi Gasly. Først på omgang 8 lykkedes det for ham, at komme forbi, men samtidig var Verstappen kommet forbi Leclerc, der var faldet tilbage fra P2, med det der lignede dækproblemer.
Allerede på omgang 10, pittede Leclerc og Norris, og Leclerc kom først ud igen.
Omgangen efter overhalede Verstappen Sainz og indtog dermed andenpladsen i løbet, hvorefter Sainz kørte direkte i pit.
På omgang 13 rykkede Verstappen i pit og han formåede at komme ud foran Sainz og Norris.
De alle lå i en klynge af langsommere biler, der endnu ikke havde pittet, hvilket endte med at give Verstappen en fordel, da han relativt hurtigt kom fri af flokken.
På omgang 16 sluttede dagen for Pierre Gasly i Alpine, der ellers havde haft en fantastisk dag, efter at være startet som nummer 2.
Perez, der var kommet op på P2 og som faldt voldsomt tilbage derfra, havde udført sit job med at holde Norris tilbage på omgang 18, hvor han så pittede.
I front trak Russell stille og roligt fra, men det var Verstappen på P2, der var den der nok var tilfreds på dette tidspunkt, da han også trak stille og roligt fra Sainz på P3 og Norris, der var nede på P6.
Hamilton på P5 virkede dog ikke til at have meldt sig ud af kampen, da han satte Leclerc under pres.
Norris taber VM
Allerede på omgang 23, melder Norris ind, at han ikke tror hans dæk kan holde meget længere, hvilket var meget skidt for hans chancer for at holde liv i kampen om VM.
Halvvejs inde i løbet, begyndte Sainz at komme langsomt tættere på Verstappen, mens Norris tabte til Hamilton.
På omgang 26 måtte Williams trække Albon ud af løbet, med turbo problemer. Samtidig pittede Piastri sin McLaren for anden gang.
Sainz klagede også over sine dæk og bad simpelthen holdet om at tage ham ind til friske dæk.
Hamilton og Verstappen pittede samtidig og Sainz blev ude, selvom det lignede at han også var på vej ind.
Sainz kom ind omgangen efter, efter han fik besked om, at de simpelthen ikke var klar til ham, omgangen før.
Verstappen på P4 var på dette tidspunkt under 7 sekunder efter Norris på P3, Vel at mærke en Norris, der ikke havde pittet for anden gang, endnu.
På omgang 31 blev det så Norris tur til at pitte for anden gang, hvilket sendte ham ned på P7, samtidig med at Verstappen blev sat en plads tilbage af Hamilton, der nu var oppe som nummer to, efter Leclerc også havde taget sit andet stop.
Russell pittede fra førstepladsen på omgang 33, med et hul ned til Hamilton på 33 sekunder, betød det, at han ikke havde problemer med at holde sin førsteplads.
McLaren var ikke rigtig glade for bybanen i det kolde Las Vegas. På omgang 36 ud af de 50, var Norris omkring 16 sekunder efter Verstappen og hele 12 sekunder efter Leclerc, der var mande lige foran ham.
Verstappen gik kun efter VM
På omgang 39 begyndte Sainz for alvor at lukke til Verstappen, derpå dette tidspunkt var på P3. Noget der dog næppe bekymrede Verstappen så meget, da Norris fortsat var langt efter.
Verstappen spurgte også over radioen, om han skulle forsøge at holde Sainz bag sig, hvilket holdet mente var en god ide.
Med 9 omgange til mål, var begge Ferrarier dog helt oppe i bagvingen af Verstappen, der var tydeligt langsommere end de to. Heldigvis for Verstappen, var han fortsat hurtigere end Norris.
Sainz kom også relativt let forbi, mens Leclerc måtte kæmpe lidt mere for det.
For Ferrari betød det meget at de kom forbi Verstappen, for deres chance for at vinde konstruktør mesterskabet, mens Verstappen bare skulle slutte foran Norris for at sikre sig endnu et mesterskab.
Den relativ langsomme kørsel fra Ferrari og Verstappen, betød at Norris kom tættere på og med 5 omgange tilbage, nærmede sig de 10 sekunder.
Med 3 omgange igen, kom Leclerc endeligt forbi Verstappen, til stor glæde for Ferrari.
Mod slutningen faldt Alonsos dæk helt af, hvilket betød at Magnussen hentede voldsomt ind på ham, på få omgange.
Hurtigste omgang til Norris
McLaren pittede Norris, der skulle hjælpe holdet til et ekstra point, for hurtigste omgang, hvilket lykkedes for ham.
Det blev til en sejr til George Russell og Hamilton sikrede holdet andenpladsen, så en 1-2 til Mercedes.
Sainz blev nummer 3.
Verstappen kom i mål som nummer 5 og det var nok til at sikre ham det 4. verdensmesterskab.
Magnussen nåede ikke Alonso og sluttede som nummer 12.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)