Formel 1-grandprixet i Las Vegas blev lidt af et Mercedes-show med en dobbeltsejr til sølvpilene med George Russell i front foran Lewis Hamilton, der kørte sig op på en 2. plads på trods af at have langt tilbage som nr. 10.
Men som mange andre gange i løbet af denne sæson har vinderen har trænge kår, for det var igen noget andet, der stjal opmærksomheden, nemlig at Max Verstappen vandt sit 4. F1-verdensmesterskab ved at slutte som nr. 5 foran Lando Norris.
George Russell til Las Vegas GP.
Copyright Mercedes AMG - Jiri Krenek
Selv om der stadig mangler 2 løb af sæsonen, var der aldrig rigtigt tvivl om, at Max Verstappen ville vinde mesterskabet igen i år:
De første løb vandt hollænderen i overlegen stil, og det var først midt på sæsonen, ar der kom lidt spænding in i sæsonen, hvor Lando Norris måske ville have haft en teoretisk chance for at hente Verstappen i den samlede stilling.
Faktisk havde Verstappen det meste af sæsonen ca. 50 points forspring til Norris – hvilket betyder 2 løb, hvor Verstappen skulle være udgået og Norris skulle have vundet. Det skete ikke.
McLaren til Las Vegas GP.
Copyright McLaren F1 Team
Man kan altid spørgev, om McLaren og Lando Norris rent faktisk har været gode nok til at kunne udfordre Max Verstappen – de var det i det mindste ikke i Las Vegas: Norris sluttede på en skuffende 6. plads og Piastri endte som nr. 7, hvilket bare ikke er godt nok, hvilket McLarens Andreas Stella også indrømmede efter løbet.
Men er Red Bull rent faktisk gode nok?
Hvis man kun kigger på Max Verstappen over sæsonen, så er svaret ja, men Sergio Perez har nu i længere tid ligget i den tunge enden af F1-feltet, ligesom mexicaneren – igen – røg ud i Q1 og i løbet sluttede på en skuffende 10. plads.
I øjeblikket ser det ikke ud til, at Red Bull har mulighed for at komme tilbage i kampen om konstruktørernes mesterskab, hvor det begynder at spidse til mellem McLaren og Ferrari.
Så er det Max Verstappen, der i denne sæson gør forskellen hos Red Bull og præsterer bedre, end bilen? Noget kunne tyde på det.
Aston Martin til Las Vegas GP.
Copyright Aston Martin Aramco F1-Team
Max Verstappen har tidligere flirtet med et skifte til Mercedes, selv om det i øjeblikket virker usandsynligt. På trods af et dominerende Mercedes-show i Las Vegas, har Mercedes været meget svingende denne sæson og kæmper stadig med at kunne holde kadencen i en hel sæson.
Haas med danske Kevin Magnussen havde rent faktisk en godkendt weekend i Las Vegas: Nico Hülkenberg hentede 2 vigtige point til Haas og sluttede foran de direkte konkurrenter fra Racing Bulls med Tsunoda bag rattet, og - nå ja - Sergio Perez i Red Bull... Selvfølgelig…
Haas til Las Vegas GP.
Copyright Haas F1 - LAT Photo
Magnussen sluttede ganske vist uden for pointene på en 12. plads lige efter den dobbelte verdensmester Fernando Alonso i Aston Martin, men danskerens præstation var hele weekenden helt igennem hæderlig med stærk kørsel og ingen fejl.
Der har været en masse hype om argentinske Franco Colapinto: Flere F1-kommentatorer ser ham allerede i en Red Bull næste sæson, men Colapinto smed sin Williams væk under kvalifikationen, hvilket kostede det hårdt prøvede Williams flere søvnløse nætter og masser af penge – samt en start fra pitten og ingen point.
Franco Colapinto til Las Vegas GP.
Copyright Williams Racing
Pierre Gasly endte med at blive den uheldige helt i Las Vegas: Efter en uhørt fantastisk kvalifikation som nr. 3 endte løbet for franskmanden med en ødelagt Renault-motor efter et par omgange.
Det var selvfølgelig bittert for et team, der havde begge kørere på podiet i Brasilien, men Alpine formåede også at gøre livet svært for deres anden kører Esteban Ocon, der måtte en tur gennem pitten uden grund, fordi teamet ikke var klar til at skifte dæk endnu. Pinligt.
Esteban Ocon og Pierre Gasly på podiet. Brasiliens GP 2024
Copyright Alpine F1
Med kun 2 løb tilbage på kalenderen lige efter hinanden og et afgjort verdensmesterskab, er det eneste spørgsmål vi venter at få svar på, om Ferrari kan nå at hente McLaren i konstruktørernes mesterskab.
Ferrari havde i det mindste farten i Las Vegas, men det betød ikke, at der var liv og glade dage i det italienske team: Charles Leclerc var rasende over ikke at måtte kæmpe mod Carlos Sainz, og hvis man lytter til hans teamradio lige efter løbet, var mængden af alle mulige slags skæls- og bandeord ret overvældende.
Måske får Charles Leclerc mulighed for revanche denne uge, når det næste sidste løb køres i Qatar.