Grosjean og Magnussen er tilfredse

Kevin Magnussen og Romain Grosjean genvandt endelig noget af farten i Haas-raceren i lørdagens kvalifikation i Belgien.

Tysklands Grand Prix 2019 . Copyright Haas F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 1/9 2019 klokken 15:09

Hverken Kevin Magnussen eller Romain Grosjean virkede specielt optimistiske da BMF1 snakkede med dem efter fredagens to træninger.

Begge kørere kæmpede med den nye spec af Haas-raceren, som har drillet dem hele sæsonen.

Lørdag eftermiddag havde “piben en anden lyd”. De to kørere fandt pludselig farten under kvalifikation, og oversteg hele teamets forventninger med en 10. og 11. plads.

For at gøre tingene endnu bedre, så får begge kørere yderligere to pladser frem, grundet straffe til Hülkenberg og Ricciardo.

Selv siger Romain Grosjean: “For at være fair, så føler jeg at det bliver meget smertefuldt og meget langsomt, medmindre forandringer i banens forhold hjælper os. Vi kørte lidt ‘long-runs’ i morges og vi kørte nogle ´long-runs’ i går og farten er ikke god, er ikke ordet. Følelsen er at det kan blive kompliceret imorgen. Håbet er at ændringerne (temperatur osv), kan hjælpe os med ikke at ødelægge dækkene som vi gør, og få mere greb.”

“Det bliver lange 44 omgange.”

“Vi kæmper med overfladen, vi glider for meget. Og derfor bliver overfladen for høj, og så mister vi greb. Hvis det bliver koldere, og vejret ser ikke ud til at ændre sig for meget.”

Grosjean interviewGrosjean interview
Copyright Bil Magasinet BMF1


“Det er altid bedre at starte på nye dæk, jeg ved ikke hvilken strategi vi skal gå med. I går var farten, at vi mistede 2 sekunder pr. omgang. Vi taler ikke 3-4/10 sek., det er 2 sek.”

“Forhåbentlig bliver det bedre i morgen. Min fornemmelse er, at det ikke bliver ‘nat og dag’.”

“Det er forskellige ‘setup’ den her weekend, så vi kan udforske alt det vi kan. På en måde, så kan man gøre lige hvad man vil i F1, hvis man ikke har downforce, så har man ikke downforce. Det er drevet af det.”

“Vi troede at hvis alt gik godt, så ville én ende i Q3. Kevin lavede en god omgang i Q2. Jeg var formentlig lidt for tæt på bilen foran, og legede med ‘tow’. Jeg var lidt for tæt, så jeg mistede en lille smule downforce pga. det.”

“Hvis man har to biler indenfor 6/100 sek., så ved man at man har fået det bedste ud af det.”

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
P
1:42.519 16
2. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:43.267 16
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:43.282 18
4. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:43.415 19
5. Max Verstappen Red Bull
P
1:43.690 16
6. Daniel Ricciardo Renault F1
P
1:44.257 17
7. Nico Hülkenberg Renault F1
P
1:44.542 16
8. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
P
1:44.557 18
9. Sergio Perez Racing Point F1 Team
P
1:44.706 18
10. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:45.086 18
Udelukket efter perioden
11. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:44.797 12
12. Lando Norris McLaren
P
1:44.847 12
13. Lance Stroll Racing Point F1 Team
P
1:45.047 8
14. Alexander Albon Red Bull
P
1:45.799 8
15. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
P
1:45.637 7
Udelukket efter perioden
16. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
P
1:46.435 5
17. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:46.507 6
18. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
P
1:46.518 4
19. George Russell Williams
P
1:47.548 6
20. Robert Kubica Williams
P
0:00.000 2
Pirelli dæktyper i 2019:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Belgiens GP: Løbet LIVE Charles Leclerc's første sejr »