Belgiens GP: Løbet LIVE

Sommerferien er ovre og vi er klar til at se Formel 1 igen. Belgiens Formel 1 Grand Prix fra Spa, kan være Ferraris første store sejr i år. Leclerc starter fra pole, med Vettel ved sin side.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 1/9 2019 klokken 14:09

På Spa ser vejret ud til at holde tørt, noget vi ikke har oplevet i en hel løbsweekend I Belgien, i rigtig mange år.

Det er ikke til fordel for HAAS og Red Bull, mens Ferrari er godt tilfredse.

Charles Leclerc sikrede sig pole position for Ferrari, mens Sebastian Vettel sikrede at Ferrari vil starte et og to.

Mercedes kommer lige efter med deres to biler, hvilket også betyder at de helt klart vil være at betragte som oplagte emner til at sikre sig sejren.

Alle bilerne er linet op på gridden og vi nærmer os tiden, hvor mekanikere og andet personel skal forlade banen.

Kevin Magnussen starter fra P8 og Steiner er optimistisk for, at han kan holde placeringen, især nu hvor det er blevet koldere i vejret. Men der skal nok en del held til, hvis det skal lykkes.

Kørerne smider jakkerne og hopper i deres biler. Nu nærmer det sig for løbsstart.

Klokken nærmer sig 15.10 og bilerne bliver sat ned på hjulene, samtidig med at mekanikerne begynder at løbe ind til garagen.

Lamperne tændes og bilerne sendes ud på opvarmnings omgangen.

Alle er kommet fint afsted.

Nu lines der op på gridden.

Leclerc kan nyde udsigten fra forreste startposition ned til første sving. Starten er vigtig og der er pres på den unge mand fra Monaco.

Starten er lige op over.

De 5 lamper tændes en efter en.

Leclerc tager starten, mens Hamilton tager Vettel.

Vettel går forbi Hamilton igen, mens Verstappen ryger i barrieren.

Safty Car som følge af Verstappens uheld.

Verstappen kolliderede med Räikkönen i første sving. Det beskadigede hans frontvinge hvilket sendte ham af banen i det næste sving.

Magnussen tabte en placering i starten, men er oppe som nummer 7.

Sainz ude problemer med McLaren raceren sender Sainz ud og forlænger tiden bag sikkerhedsbilen.

Genstart Leclerc tager starten, mens Vettel bliver presset af Hammilton.

Bottas presser Hamilton, men bliver afvist.

Leclerc sætter hurtigste omgang.

Omgang 7/44 Magnussen er under pres, men holder P7, lige efter Grosjean.

Perez presser på. Op på ydersiden men han kommer ikke forbi Magnussen.

Omgang 9/44 Leclerc ryger af banen i front. Presser sig selv og bilen maksimalt.

Hamilton presser Vettel og melder tilbage over radioen, at han mener at Vettel har problemer.

Perez forbi Magnussen , der var ikke noget han kunne gøre. Nu jagter Perez Grosjean.

Pierre Gasly nærmer sig også Kevin Magnussen. Det ser ud til at det kan blive en lang hård dag på kontoret for Kevin.

Hamilton presser fortsat på, for at komme forbi Vettel, men tyskeren overgiver sig ikke så let.

Gasly er forbi Magnussen, nu er det Stroll der nærmer sig.

Omgang 13/44 Lance Stroll rykker også forbi Magnussen, der nu er nede som nummer 10.

Vettel har lagt lidt afstand til Hamilton, samtidig med at Kvyat overhaler Magnussen, der nu er ude af pointene.

Ny hurtigste tid til Leclerc Samtidig pitter Gasly.

Kevin Magnussen taber endnu en placering. Dennegang er det Giovinazzi der rykker forbi.

Nu er det Albon der presser Kevin.

Albon er forbi Kevin, der nu er nede som nummer 11, da Stroll pitter.

Omgang 15/44 Mercedes og Ferrari gør klar til pitstop.

Vettel pitter som den første.

Ricciardo overhaler Magnussen hvilket igen sender Kevin ned som nummer 11.

Grosjean pitter. Samtidig er der en tre bil kamp mellem Perez, Räikkönen og Gasly.

Vettel kører rigtigt stærkt og ser ud til at have overhånden i front.

Omgang 19/44 Gasly overhaler Magnussen. Der er ikke meget at køre med i den HAAS racer.

Magnussen forsøger at slå igen på Gasly. Gasly rammer Kevin, der ryger af banen. Ser ikke ud til at give problemer.

Sebastian Vettel, der har haft sit pitstop, er kun 8 sekunder efter Bottas. Det kan blive godt for Vettel og Ferrari.

Leclerc pitter fra front Perfekt stop, men han kommer ud efter Vettel.

Omgang 22/44 Mercedes fører med Hamilton foran Bottas, men de har endnu ikke pittet. Vettel er foran Leclerc, efter de begge har pittet.

Mercedes pitter først inde er Hamilton. Han kommer ud langt efter Leclerc.

Vettel er kun 3 sekunder efter Bottas, der stadig mangler sit stop.

Bottas i pit hvilket sender Vettel i front.

Leclerc nærmer sig Vettel, samtidig med at Hamilton brokker sig over deres strategi.

Grosjean bliver overhalet af Perez, hvilket sender ham ud af pointene.

Leclerc er fortsat hurtigere end Vettel. Meldingen er at han vil være tæt nok på til at kunne overhale ham, allerede om to omgange.

Leclerc tager førringen Vettel lukker den tydeligt hurtigere Leclerc forbi, uden problemer.

Omgang 28/44. Vettel melder ind, at han ikke tror på at hans dæk vil holde til mål.

Hamilton nærmer sig Vettel, mens Leclerc trækker fra i front.

Gasly presser Grosjean. De kæmper om P9, lige nu.

Bottas med hurtigste omgang samtidig er Hamilton ved at være oppe bag Vettel.

Hamilton misser sidste sving og giver Vettel lidt luft.

Bottas er markant hurtigere end Hamilton og Vettel. Der er nu kun 4 sekunder fra Hamilton til Bottas.

Hamilton kunne ikke komme forbi Vettel, til trods for at han havde DRS.

Omgang 32/44 Hamilton kommer forbi Vettel.

Flere hold begynder at tage deres 2. pitstop.

Bottas presser på for at komme op til Vettel.

10 omgange til mål Vettel pitter igen. Leclerc holder Hamilton på afstand.

Magnussen er nede som nummer 15, mens Grosjean klynger sig til P10.

Ricciardo falder ned gennem feltet. Grosjean er ude af pointene.

8 omgange til mål Vettel presser på for at få hurtigste omgang og lukket hullet op til Bottas.

Magnussen hænger godt på og nærmer sig dem foran. Måske kan det blive godt alligevel.

Albon går forbi Kvyat. Han er nu oppe som nummer 7.

Hamilton ser ud til at have problemer med sine dæk.

5 omgange til mål Ricciardo kæmper for at holde det hele sammen. Men Gasly overhaler ham og sender ham ud af pointene.

Hurtigste omgang til Vettel men der er stadig lang vej op til Bottas.

Leclerc taber tid. Det kunne se ud til at Hamilton kan vinde løbet.

Grosjean taber to placeringer og er nu kun lige foran Magnussen.

3 omgange til mål. Hamilton er markant hurtigere end Leclerc.

Hülkenberg smutter forbi Ricciardo, der ikke har nogle dæk tilbage.

Magnussen overhaler Grosjean. Han overhaler også Ricciardo og er oppe på P13.

Hamilton nærmer sig Leclerc meget hurtigt.

Sidste omgang Leclerc er stadig foran Hamilton.

Gult flag Giovinazzi kører af. Norris ude.

Leclerc vinder foran Hamilton og Bottas.

Magnussen slutter på P11.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. Charles Leclerc Ferrari
S
M
1T23:45.710 1 25
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
M
1T23:46.691 1 18
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
M
1T23:58.295 1 15
4. Sebastian Vettel Ferrari
S
M
S
1T24:12.132 2 13
5. Alexander Albon Red Bull
M
S
1T25:07.035 1 10
6. Sergio Perez Racing Point F1 Team
S
M
1T25:10.158 1 8
7. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
M
S
1T25:15.367 1 6
8. Nico Hülkenberg Renault F1
S
M
S
3T10:34.149 2 4
9. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
S
M
3T13:05.478 1 2
10. Lance Stroll Racing Point F1 Team
S
M
S
3T13:46.348 2 1
11. Lando Norris McLaren
S
M
43 omg. 1 0
12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
M
43 omg. 1 0
13. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
M
43 omg. 1 0
14. Daniel Ricciardo Renault F1
S
M
43 omg. 1 0
15. George Russell Williams
M
S
43 omg. 1 0
16. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
S
M
S
43 omg. 2 0
17. Robert Kubica Williams
M
S
43 omg. 1 0
18. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
M
S
42 omg. 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
1 omg. 0 0
20. Max Verstappen Red Bull
S
0 omg. 0 0
Pirelli dæktyper i 2019:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin rykker 2 pladser frem Grosjean og Magnussen er tilfredse »