Italiens GP: Kvalifikationen LIVE fra Monza. Pole til Räikkönen

BMF1 er traditionen tro, taget til Monza, hvorfra vi dækker Italiens Grand Prix LIVE. Nu gælder det kvalifikationen, hvor det ser ud til at blive en tæt kamp mellem Ferrari og Mercedes om pole.

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 1/9 2018 klokken 14:09

Ferrari har set stærkest ud, gennem de tre træninger, men kan de også nappe pole?

Lige nu regner det i Monza Park, hvilket betyder at det hele kan ende med rent lotteri.

Det er ikke tung regn, men et kik på skyerne indikere, at det kan det hurtigt gå hen og blive.

Spaniens Grand Prix 2017. Torsdag. Skyer over Red Bull Media StationSkyer over Red Bull Media Station
Copyright Red Bull Contentpool


Kevin Magnussen og HAAS havde en virkelig god optakt til kvalifikationen, med en super stærk 3. træning. Men nu falder regnen, hvilket betyder at det hele kan blive vendt op og ned.

Det er en let regn, lige nu, men det formodes at blive værre. Så længe der ikke falder mere regn, forventes det at de fleste vil starte ud på slick-dæk, men det kan hurtigt gå galt.

Der er ingen tvivl om, at der vil blive kø ud af pitten, når alle forsøger at komme ud, mens det fortsat er rimeligt tørt.

Italiens Grand Prix 2018. Christian Horner alene på pitvæggen under de frie træningerItaliens Grand Prix 2018. Christian Horner alene på pitvæggen under de frie træninger
Copyright Red Bull Contentpool


Klokken er 15 og der er grønt lys for enden af udkørslen fra pitten.
Kvalifikationen til Italiens Formel 1 Grand Prix er i gang.

Carlos Sainz Jr. håber på at fejre sin 24 års fødselsdag, med en god startplacering, men det ser svært ud for ham. Regn kan være det der hjælper ham.

Om små 18 minutter ved vi hvilke 5 af de 20 kørere, det er der først kan holde fri for i dag.

Banen er helt tør nu, men der er varslet 80 % chance for regn i løbet af kvalifikationen.

Brendon Hartley er den første tol at sætte en tid.
Leclerc overgår den med mere end et halvt sekund.

Vettel sender dem bagud med 1,5 sekund og så rykker Räikkönen i front, yderligere et halvt sekund hurtigere.

Hamilton er på vej rundt og det ser hurtigt ud.
han rykker op som nummer to, næsten 4 tiendedele langsommere end Räikkönen.

Ferrari vil virkelig gerne have det perfekte udgangspunkt til løbet, hvilket Vettel viser ved at sætte hurtigste tid.
Lige nu er det Ferrari, Ferrari, Mercedes, Mercedes og så Ocon i Force India.

Kevin Magnussen er sendt ud nu.

Verstappen rykker forbi Ocon og er nu nummer 5.
Vettel forbedre sig igen.

Magnussen rykker op som nummer 8 efter første forsøg. Grosjean er oppe som nummer 14 og skal forbedre sig, hvis han vil sikre sig videre fra Q1.

Ricciardo er kommet på banen og er nu oppe som nummer 4.

I fare-zonen er følgende: Sttroll, Vandoorne, Hardley, Gasly og Hülkenberg.

Der bliver byttet godt rundt i de døende minutter!
Ude er:

Placering Kører Hold
16 Perez Force India
17 Leclerc Sauber
18 Hartley Toro Rosso
19 Ericsson Sauber
20 Vandoorne McLaren


Mest overraskende er det helt klart, at Perez er ude. Det virkede som en fejl fra holdet, der mente at han var sikker og ikke fik ham sendt ud i tide.

Kevin Magnussen er videre som nummer 9, mens Grosjean klare den på yderste mandat som nummer 15.

Grosjean var en tusindedel sekund hurtigere end Perez, som også var en tusindedel sekund hurtigere end Leclerc.
Det må siges at være tæt.

Q2 er i gang.
15 minutter og vi ved hvem der skal kæmpe om pole.

HAAS sender Magnussen ud som den første. Med regn lurende omkring banen, er det klogt af dem, at få sat en tid hurtigt.

Kevin kører af, mens Grosjean suser forbi.
Det må bare ikke begynde at regne nu!

Hamilton sætter en super tid, nede i 1.19 for første gang i denne weekend.
Vettel rykker i front. 2 tiendedele mere af tiden og der er ny banerekord.

Lige nu, er følgende i fare-zonen: Alonso, Hülkenberg, Ricciardo, Sirotkin og Stroll.

Grosjean er nummer 8 og Magnussen nummer 9, med 6 minutter tilbage.

Der er stilhed på banen med 5 minutter igen.

Der er tydeligt ingen der tror på regn. HAAS er klar med Kevin, men holder ham i garagen.
Det gør alle andre også!

Med 2 minutter og 50 sekunder, kører de to Mercedeser ud som de første, forfulgt af resten af feltet, med undtagelse af Verstappen.

Kevin er lige efter Alonso, hvilket næppe er optimalt.

Sidste skud er sat i gang.

Lilla tid til Vettel i sektor 1.
Vettel hurtigst.

Tæt kamp mellem Alonmso og Magnussen sender dem begge ud af Q2.
Virkelig skidt gjort af Alonso, der burde have ladet ham være.

Ude efter Q2 er:
Placering Kører Hold
11 Magnussen HAAS
12 Sirotkin Williams
13 Alonso McLaren
14 Hülkenberg Renault
15 Ricciardo Red Bull


Efter nær-kontakten mellem Alonso og Magnussen i Q2, er det spændende at hører hvad løbets marskals melder ud.

Ricciardo, der skal starte bagerst, meldte ud, lige efter kvalifikationen, at han gerne ville gå en bedre end sidste år, selvom han starter længere nede, hvilket betyder podium som P3.

"Ja, det er optimistisk, men det skal man være," kom det fra den altid smilende Ricciardo.

Williams fik en bil med i Q3 for første gang i år, da Stroll fik sat sin bil ind på P8.

Vi er nu klar til Q3. 12 minutter til at finde ud af hvem der ender på P1!

De første tider tikker ind, samtidig med at vi ser, at den ventede regn ser ud til at udeblive.

Vettel, Räikkönen og Hamilton slår alle tre banerekorden.
Hamilton er nu hurtigste mand med 1.19.390!

Hamilton var 69 tusindedele sekund hurtigere end Räikkönen og 1 tiendedel sekund hurtigere end Vettel.

Verstappen på P4 er lysår efter. 1.266 sekund langsommere end Hamilton.

Bottas på P4 er næsten 6 tiendedele langsommere end Hamilton.

2 minutter igen og de kører ud til sidste forsøg.

Kan Hamilton gøre det igen eller vil det lykkes Vettel at få den pole som alle de italienske fans ønsker?

Vettel rykker forbi Hamilton, men det er Räikkönen der sikre Ferrari pole position!

Ny bane rekord på 1.19.119. Kimi Räikkönen sikre sig sin første Pole Position nogensinde på Monza.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Kimi Räikkönen Ferrari
SS
1:19.119 21
2. Sebastian Vettel Ferrari
SS
1:19.280 20
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
SS
1:19.294 20
4. Valtteri Bottas Mercedes AMG
SS
1:19.656 18
5. Max Verstappen Red Bull
SS
1:20.615 15
6. Romain Grosjean Haas F1 Team
SS
1:20.936 21
7. Carlos Sainz Jr. Renault F1
SS
1:21.041 17
8. Esteban Ocon Racing Point Force India
SS
1:21.099 17
9. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
SS
1:21.350 24
10. Lance Stroll Williams
SS
1:21.627 14
Udelukket efter perioden
11. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
1:21.669 12
12. Sergey Sirotkin Williams
SS
1:21.732 13
13. Fernando Alonso McLaren
SS
1:22.568 14
14. Nico Hülkenberg Renault F1
SS
0:00.000 12
15. Daniel Ricciardo Red Bull
SS
1:21.280 3
Udelukket efter perioden
16. Sergio Perez Racing Point Force India
SS
1:21.888 5
17. Charles Leclerc Sauber
SS
1:21.889 10
18. Brendon Hartley Scuderia Toro Rosso
SS
1:21.934 12
19. Marcus Ericsson Sauber
SS
1:22.048 10
20. Stoffel Vandoorne McLaren
SS
1:22.085 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Solointerview med Günther Steiner (2/3) Solointerview med Kevin (2/3) »