Italiens GP: 1. frie træning. Perez hurtigst.

Normalt når der er Formel 1 i Italien, er det i høj sol og med omkring 30 grader i luften. Sådan var det ikke da Formel 1 feltet for første gang i denne weekend, indtog banen i Monza Park. Regnen væltede ned.

Regnvejr Monza 2018 . Copyright BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 31/8 2018 klokken 12:08

Hos McLaren vil der være ekstra forsigtighed under træningerne i denne weekend. De er simpelthen løbet tør for reservedele, efter det voldsomme uheld for Alonso i sidste uge.

Alonsos McLaren, blev totalskadet, med en enkelt undtagelse af, at de håber på at motoren overlevede. Det er noget af det de skal teste i dag.

Stoffel Vandoorne har til den første træning, fået fri, så Lando Norris kan få chance for at teste op mod Alonso. Men med en meget våd bane og få reservedele, kunne Norris ikke bruge denne udfordring til meget.

Efter en lille halv time, var regnen stilnet af og banen begyndte at tørre lidt op, hvilket fik flere kørere ud på banen, hvilket så igen fik banen til at tørre endnu hurtigere op.

En af dem der var hurtigt ude for at give den gas, var Red Bulls Max Verstappen, der kom sidelæns ud af Parabolica, men formåede at fange den og komme videre.

Ikke den hurtigste måde at tage det sving på, men det så godt ud. I den efterfølgende radiomeddelelse til holdet, kom der en kort: ”All good!”
Lød som den kom med et lille smil, da han vidste at han lige så godt kunne være havnet langt udenfor banen.

Efter den første halvdel af træningen, kunne det konstateres, at Renault var dem, der følte at de havde mest behov for at indsamle data, hvilket også længe holdt dem i front, med Carlos Sainz Jr. Som den hurtigste af de to.

Men da de to Mercedes kørere besluttede, at nu skulle der lidt tempo på, overtog de hurtigt føringen. Med finske Bottas, som den hurtigste af de to.

Hos HAAS havde Romain Grosjean, god fart på det meste af omgangen, men han havde svært ved at finde indbremsningspunktet til sving 5, hvor han flere gange blev nød til at køre langt. Men da det lykkedes, kom han også markant hurtigere rundt på banen end Kevin Magnussen.

Da Kevin Magnussen kommer ud til sit andet stint, rykker han markant forbi Grosjean og kommer helt op som nummer 7, mere end 6 tiendedele sekund hurtigere end franskmanden.

Daniel Ricciardo, der i denne weekend kommer til at starte bagerst i feltet, efter endnu et motorskifte, kom meget sent i gang med sin træning. Men et kik på topholdene, viste også, at denne træning ikke blev prioriteret ret højt, da man er sikre på, at løbet på søndag vil blive tørt.

Ifølge forudsigelserne fra meteorologerne, skulle kvalifikationen, lørdag, også blive tør, så denne våde træning, kan ikke bruges til meget andet end at indsamle data til kommende regnvejrsløb, samt til at få justeret nye motordele ind.

Med en halv time igen, kom Verstappen som den første ud på Intermedia dækkene. Det viste sig klogt og han kvitterede med en tid, der var mere end 6 tiendedele sekund hurtigere end den hidtil bedste tid, sat af Valteri Bottas.

Med 20 minutter igen, gad Ferrari ikke mere. Vettel stoppede allerede efter omkring 50 minutter, uden at der var problemer. Kimi stoppede så efter 1 time og 10 minutter.
Så blev bilen tørret af og de to kørere blev sendt ind i varmen.

Mod slutningen af træningen, var banen så tør, at selv Brendon Hartley i Toro Rosso, formåede at forbedre sig så meget, at han rykkede helt op som nummer 5, mens Gasly i den anden Toro Rosso, skubbede Bottas væk fra 2. pladsen.

Kort efter rykker Hartley op som hurtigst af alle. Det er en stilling, han helt sikkert gerne så blive stående.

Kimi Räikkönen ville have en sidste tur, nu hvor banen efterhånden var ved at være tør, så med lidt over 5 minutter igen, kom han ud. En skidt første sektor, fulgt op af to perfekte sektorer, var ikke nok til at sætte ham i front i første forsøg, men i andet forsøg lykkedes det. Hvilket de mange italienske tilskuere var henrykte over.

Ocon i Race Point Force India raceren, fulgte kort tid efter, hvilket sendte ham op som nummer 2.

Perez ødelagde det dog for de italienske fans, da han i sit sidste forsøg, satte sin Force India racer op som nummer 1.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
2. Kimi Räikkönen Ferrari
I
1:34.550 + 0.000 28
5. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
I
1:35.207 + 0.657 13
7. Max Verstappen Red Bull Racing
I
1:35.665 + 1.115 10
10. Valtteri Bottas Mercedes AMG
I
1:36.238 + 1.688 8
11. Lewis Hamilton Mercedes AMG
I
1:36.546 + 1.996 6
13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
I
1:37.066 + 2.516 13
14. Fernando Alonso McLaren
I
1:37.426 + 2.876 14
15. Romain Grosjean Haas F1 Team
I
1:37.683 + 3.133 13
17. Sebastian Vettel Ferrari
I
1:37.867 + 3.317 4
18. Sergey Sirotkin Williams
I
1:37.929 + 3.379 10
19. Lance Stroll Williams
I
1:38.253 + 3.703 8
20. Lando Norris McLaren
I
1:38.282 + 3.732 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Derfor drikker Ericsson ikke! Solointerview med Günther Steiner (1/3) »