Italiens GP: 3. frie træning. Vettel i front

Efter et meget vådt GP3 løb, er solen kommet frem over Monza, hvilket giver Formel 1 holdene chancen for optimal forberedelse forud for kvalifikationen, lidt senere i dag. Hvis den altså holder tør, som varslet. Magnussen helt oppe som nummer 6.

Østrigs Grand Prix 2018 . Copyright Ferrari

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 1/9 klokken 13:09

Hos McLaren har man noget at rette op på. Det har virket som om, at resultaterne er gået fra slemt til værre, i denne weekend, men om det skyldes en angst for at lave skader på deres racere, da de ikke har flere af de nye stumper, eller om det udelukkende er fordi deres biler bare ikke fungere på den hurtige Monza bane, må vi vente med at se til kvalifikationen.

I den tredje træning, så det ud til, at de gav den mere gas, hvilket betød at både Vandoorne og Alonso var oppe med hurtigste tid, indenfor de første 20 minutter.

Banen var dog ikke helt tør fra start, hvilket fik alle de rigtig hurtige til at holde sig i garagen, indtil der var gået 18 minutter, med undtagelse af Nico Hülkenberg i Renault.

Marcus Ericsson, der fik smadres sin Alfa Romeo Sauber, meget grundigt under gårsdagens 2. træning, havde fået genopbygget raceren, så han kom på banen til sin installationsomgang blot 19 minutter inde i træningen. Godt gået af Sauber mekanikerne.

Men efter 20 minutter, holdt Alonsos bedste tid ikke mere. Kimi Räikkönen rykkede 2,5 sekunder af Alonsos bedste tid, i første forsøg.

Lewis Hamilton i Mercedes, var i sidt første forsøg, 2 tiendedele langsommere end Räikkönen.

Sebastian Vettel startede sit første forsøg, meget stærkt, men smed det hele i de næste to sektorer. Det så meget overlagt ud, så selvom hans første tid var 6 tiendedele langsommere end holdkammerat Räikkönen, virkede det ikke til at man skulle ligge mere i det, end som så.

I takt med at temperaturen på Monza steg, samt ikke mindst at banen tørrede op, blev tiderne markant forbedret.

Hos HAAS var det igen Romain Grosjean der var den af de to HAAS kørere, der fik mest ud af det fra start. Lie omkring halvvejs inde i træningen, var Grosjean oppe som nummer 8, mens Magnussen lå nummer 11, 3 tiendedele sekund langsommere end franskmanden.


Force India så igen ud til, at de vil være det 4. hurtigste hold. Både Perez og Ocon satte fine tider, som var godt foran Grosjean og Sainz, på de efterfølgende pladser.

Renault og HAAS ser ud til at være meget tæt på hinanden, hvilket ikke er godt for HAAS, der går efter at tage 4. pladsen i konstruktør-mesterskabet i denne weekend.

Med 17 minutter igen, satte Vettel tempoet op og rykkede lige mere end 8 tiendedele af Hamiltons bedste tid. Räikkönen fulgte lige efter og rykkede op som nummer 2, lidt under 2 tiendedele efter Vettel.

I et replay fra Sky Sport, kunne vi se, at Vettel faktisk lettede på gassen, efter Parabolica op mod stregen. Her vandt Räikkönen næsten 4 tiendedele på Vettel, hvilket så betyder, at Vettel ikke burde være 8 tiendedele hurtigere end Hamilton, men mere end et helt sekund. Det er ret vildt.

Kevin Magnussen viste med 8 minutter igen, at HAAS har en god bil til weekenden, da han rykkede op som nummer 6, lige foran Ocon, men langt efter Verstappens Red Bull.

Hen mod slutningen, kom der samling på de forreste. Vettel var blot en lille tiendedel foran Hamilton, der ligeledes var en lille tiendedel foran Räikkönen. Bottas var noget efter, det samme var Verstappen.

Renault, der i starten af træningen, virkede stærke, faldt helt igennem feltet, med Hülkenberg nede bagerst i feltet, ved siden af Hartley, der igen er blevet ukvalificeret godt og grundigt af Gasly, der havde sin Toro Rosso oppe som nummer 12.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Sebastian Vettel Ferrari
SS
1:20.509 + 0.000 18
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
SS
1:20.590 + 0.081 14
3. Kimi Räikkönen Ferrari
SS
1:20.682 + 0.173 16
4. Valtteri Bottas Mercedes AMG
SS
1:21.112 + 0.603 18
5. Max Verstappen Red Bull
SS
1:21.388 + 0.879 15
6. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
1:22.011 + 1.502 15
7. Esteban Ocon Racing Point Force India
SS
1:22.055 + 1.546 16
8. Daniel Ricciardo Red Bull
SS
1:22.310 + 1.801 15
9. Charles Leclerc Sauber
SS
1:22.313 + 1.804 17
10. Romain Grosjean Haas F1 Team
SS
1:22.357 + 1.848 16
11. Sergio Perez Racing Point Force India
SS
1:22.486 + 1.977 13
12. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
SS
1:22.631 + 2.122 20
13. Carlos Sainz Jr. Renault F1
SS
1:22.737 + 2.228 15
14. Sergey Sirotkin Williams
SS
1:22.778 + 2.269 20
15. Lance Stroll Williams
SS
1:22.860 + 2.351 19
16. Marcus Ericsson Sauber
SS
1:22.882 + 2.373 25
17. Fernando Alonso McLaren
SS
1:22.892 + 2.383 23
18. Stoffel Vandoorne McLaren
SS
1:22.987 + 2.478 16
19. Nico Hülkenberg Renault F1
SS
1:23.149 + 2.640 10
20. Brendon Hartley Scuderia Toro Rosso
SS
1:23.164 + 2.655 19
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Formel 1 kalenderen 2019 Solointerview med Günther Steiner (2/3) »