Kinas GP: Løbet Live - Daniel Ricciardo vinder

Det er årets 3. race, de to forrige løb har været neglebidende spændende. Sebastian Vettel starter på pole, mens den regerende verdensmester Lewis Hammilton, starter fra 4. position. Kevin starter fra 11. startposition

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan Nicolaisen (ani@bmf1.dk) d. 15/4 2018 klokken 07:04

Lidt om banen:
Første grand prix: 2004
Antal omgange: 56
Banelængde: 5,451 km
Banerekord: 1:32.238 (Michael Schumacher, 2004)
Antal DRS zoner 2
Antal sving: 16

Vejret
Der er delvis overskyet 1,8 m i sekundet vind, med 19 graders lufttemperatur og 23% luftfugtighed. Banetemperaturen er 39 grader

Straffe inden løbet
nr. 9 Marcus Ericsson, har fået fem placeringers straf, for at ignorere et gult flag. Det har dog ikke den store betydning, da han kun havde placeret sig til P20, på lørdagens kvalifikation.

Bilerne er ude på opvarmnings omgangen. De 4 forreste biler starter på Soft Dækket, de næste 6 biler er på Ultra Soft. Kevin på P11 starter også på Soft

Omgang 1-10 af 56
Vettel får lukket døren over for Raikonen, der lader Bottas og Verstappen forbi. Raikkonen blev den store taber og er faldet til bage til P4.
Max Verstappen er hoppet 2 pladser frem.
Kevin Magnussen har taget en plads og er lige nu på P10.
Bilerne er ude på 2. omgang, mens der bliver åbnet for DRS

Vettel har lagt godt fra start, han har 2,5 sekund ned til Bottas på P2. De efterfølgende biler er det 1-2 sekunders afstand.

Kevin er har 0.4 sekund op til teamkammerat Grosjean. Vil han lade Kevin komme forbi denne gang? De er på forskellige dækstrategier.
På omgang 7 kalder i radion, om hjælp til at komme forbi Grosjean. Grosjean for besked på, at åbne for Kevin, hvilket han modvilligt gør.
omgang 9: Grosjean på P10 er under kraftigt angreb fra Alonso

Topstillingen lige nu, Vettel, Bottas, Verstappen, Raikkonen og Hammilton på P5
Kevin er på P9 med 3 sekunder op til Sainz og 1.5 sekund til Grosjean

Omgang 11-20 af 56
Toro Rosso Brandon Hartley, er den første bil i Pit, Omgang 11.

Grosjean kæmper stadig med, at holde en agresiv Fernanso Alonso bag sig, i kampen om P10

Efter omgang 14. har også Hulkenberg, Ocon, Perez været i pit. De forsøger sig med Medium dækket, i håbet om at kunne køre til enden med dem.

I front har Vettel 3,8 sekund ned til Bottas, som har yderligere 6 sekunder ned til Verstappen.

Omgang 17: Kevin er lige nu på P7, han melder i radion, at hans Soft dæk bliver bedere.

Omgang 18: Verstappen og Ricciardo, går begge i pit. De kommer begge ud på Medium dækket.

Omgang 19. Hammilton får besked på, at komme i pit hvis Kimi kører forbi.

Toppen ser nu sådan ud, Vettel, Bottas, Raikkonen, Verstappen og Hammilton

Omgang 21-30 af 56
Bottas pitter og kommer ud på Medium Dækket. Begge Ferrarier er stadig ude på deres Soft dæk, som de startede på.

Omgang 21. Vettel kører i pit og taber positionen til Bottas, Det var en katastrofe strategi fra Ferrari. Vettel har nu også Medium dækket på.

Omgang 23: P7 Kevin er fortsat ude på sine Soft dæk, med 6 sekunder ned til Alonso. Længere nede i feltet overhaler Hulkenberg Stroll

Omgang 24: Kevin bliver bedt om, at øger farten, men han melder tilbage at der ikke er mere fart i bilen lige nu.

Omgang 25. Kevin pitter, kommer ud på P10 4 sekunder efter Sainz

Kimi er fortsat på sine Soft dæk, mens Bottas haler ind på ham, han er nu kun 0,6 sekund efter landsmanden.

Omgang 27: Bottas overhaler Kimi, men Kimi lader ham ikke komme forbi nemt. Det har hjulpet teamkammerat Vettel, så han nu er 0.8 sekund efter Bottas.
Raikkonen pitter omgangen efter og kommer overaskende ud på Medium dækket.

I front lige nu Bottas, med Vettel inden for DRS, Verstappen er 5 sekunder efter. Hamilton og Ricciardo kommer efter, mens Raikkonen er faldet helt tilbage til P6
Magnussen på P10 er kun 0,7 sekund efter Sainz

Omgang 31-40 af 56

På Omgang 30 går Alonso i pit og kommer ud på P13

Kevin overhaler Hulkenberg til P9

Omgang 32: SAFTY CAR - der har været et sammenstød mellem de 2 Toro Rossoer.
Mange teams vælger at tage et pitstop i den forbindelse. Der er nu lagt ud med nye strategier

Stillingen i front er fortsat Bottas, Vettel, Hamilton, Verstappen, mens Kimi har taget P5, da Ricciardo kørte i Pit. Kevin ligger P7 20 sekunder efter Ricciardo.

Feltet er nu samlet efter Safety Car, nu bliver der kamp om positionen.

Kevin i hyggelig snak med Pitten, der gør ham opmærksom på biler der er taget med en omgang kan overhale. Hvortil Kevin svarer, det burde ikke blive et problem, da jeg ikke har taget nogle med en omgang.

Safty Car kører ind på omgang 36

Hulkenberg overhaler Magnussen, lige som løbet bliver givet frit. Grosjean bliver overhalet af Alonso, der nu ligger lige bagved Kevin på P8

I front har Bottas 1.7 til Vettel, Bag ham er Hamilton inden for DRS.

Ricciardo der har helt nye dæk, kører forbi Kimi der nu er på P6

Verstappen prøver med en overhaling på Hamilton, men han kommer ud over banen og falder en plads tilbage.

I front Bottas, Vettel, Hamilton, Ricciardo og Verstappen
Kevin er på P8

Omgang 41-50 af 56

Omgang 41: Ricciardo kører forbi Hamilton i en ned bremsning, næste mål er Vettel, der kun er 0,7 sekund foran

Verstappen gør klar til et angreb på Hamilton.

Magnussen holder stadig Alonso bag sig

Omgang 42. Mercedes og Ferrari har store udfordringer med de to Red Bull biler, der brugte Safety Car perioden til, at skifte dæk.
Verstappen har overhalet Hamilton og Ricciardo har overhalet Vettel

Omgang 44: Verstappen forsøger en overhaling på Vettel, men de rammer hinanden og spinner rundt, mens de bliver overhalet. Verstappen P5 og Vettel P7.
Ricciardo 0,4 sekund efter Bottas på P1

Omgang 44: Ricciardo tager føringen, Bottas P2, Raikkonen P3 Hamilton P4 og Verstappen P5.

Kevin P8 2,4 sekund efter Vettel

RACE CONTROL. Verstappen 10 sekunder straf, for at kollidere med Vettel.

Stillingen lige nu, Ricciardo P1 4 sekunder til Bottas. Raikkonen P3 2 sekunder op til Bottas. Verstappen 4 sekunder op på P4, med Hamilton lige over 1 sekund efter
Kevin P10 er blevet overhalet af Alonson og Sainz

Omgang 51-56 af 56
Kevin har 3 sekunder ned til Ocon, der er kører hurtigere end Kevin.

Raikonen har DRS på Bottas der kæmper med sine dæk

Omgang 53: Kevin på P10 holder 2.5 sekund ned til Ocon. Mens Raikkonen ligger lige under bagvingen på Bottas.

Brendon Hartley udgår på Omgang 53.

Omgang 54: Bottas og Raikkonen kæmper fortsat, mens Verstappen har hentet dem.

På P10 har Kevin fået noget luft ned til Perez, der har skiftet position med teamkammeraten Ocon.
Alonso har DRS på Vettel på P7

Omgang 55. Alonso Overhaler Vettel der nu er på P7

Kevin har 2,5 sekund til Perez

Mens der stadig er kamp om 2. 3. og 4. pladserne

Sidste Omgang!

Ricciardo Vinder Kinas GP, efter et godt kørt løb og ikke mindst en hurtig strategi ændring.

Bottas har længe kæmpet med dækkene, men holder Kimi Raikkonen bag sig. Hamilton for overhalet Verstappen og slutter på P4.

Verstappen kommer ind på P5, men får 10 sekunder straf.

Kevin holder 10. Pladsen og tager flere points med hjem til Haas teamet.


Det var endnu en gyser i F1, det var en fornøjelse og holde jer opdateret. Vi ses live igen når Kvalifikationen skal køres i Azerbaijan. Her er vi igen tilbage på Europæiske tider, kvalifikationen kl. 15.00 lørdag og løbet kl. 14.10 søndag

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 6. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
US
M
S
1T35:36.380 2 25
2. 3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
M
1T35:45.274 1 18
3. 2. Kimi Räikkönen Ferrari
S
M
1T35:46.017 1 15
4. 4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
M
1T35:53.365 1 12
5. 5. Max Verstappen Red Bull Racing
US
M
S
1T35:56.816 2 10
7. 13. Fernando Alonso McLaren
S
M
1T36:07.019 1 6
8. 1. Sebastian Vettel Ferrari
S
M
1T36:11.666 1 4
10. 11. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
M
1T36:15.974 1 1
13. 14. Stoffel Vandoorne McLaren
S
M
1T36:25.753 1 0
14. 18. Lance Stroll Williams
S
M
1T36:31.870 1 0
15. 16. Sergey Sirotkin Williams
S
M
S
1T36:34.621 2 0
17. 10. Romain Grosjean Haas F1 Team
US
M
US
1T36:41.676 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas GP: Kvalifikationen - Vettel hurtigst Kinas GP, løbsresumé: Vidne til begyndelsen på et »