Kinas GP: 3.. frie træning. Vettel i top

Sidste chance til at få sat racerne skarpt op til kvalifikationen. Regnvejr i nat, betød at banen var blevet vasket ren, hvorfor der manglede grip i banen og der igen skulle køreres gummi i banen, inden den blev hurtig igen. Magnussen oppe som nummer 6.

Vettel . Copyright Ferrari

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 14/4 klokken 06:04

Tredje træning bød på overraskende meget kørsel, fra de fleste.
Marcus Ericsson var manden der åbnede ballet, men der gik ikke mange sekunder før han fik selskab og langt de fleste fandt vej til den kinesiske asfalt.

Kevin Magnussen, der i går satte virkelig stærke tider ind under de to træninger med to 7. pladser, klagede fra start over, at han mente at han manglede fart og grip.
Beroligende fra pitten kom det dog retur, at alt var som det skulle være og at det manglende tempo skyldes den kolde og grønne bane.

Magnussen brugte en stor del af træningen, på at træne til løbet, hvilket yderligere betød at han slet ikke var med blandt de hurtigste tider, langt inde i træningen. Faktisk var han bagerst i feltet, med 15 minutter igen, men helt uden nogen bekymring for det.

For Grosjean i den anden HAAS racer, var der i første omgang gode takter, men en halv time inde i træningen, så det ud som om at der gik ild i hans bil, da han kom i pit.
Det så dog ud til at være allokeret til et bremseproblem, men det venter vi på at høre mere om.

Mens Grosjean havde udfordringer, kan man sige at Daniel Ricciardo i Red Bull, havde rigtige problemer.
Kæmpe motorfejl, der blev vist med røg og damp, krydret med lidt flammer.
På et replay fra on-board kameraet med god lyd, lød det mest af alt som om det var en Turbo fejl. Lad os håbe at det kun er det og ikke en ny motor.

Hos Mercedes kæmpede Hamilton med sin bil, som han ikke rigtigt kunne finde den rigtige balance og dermed også fart.

Fart kunne Sebastian Vettel i Ferrari derimod finde. Med 10 minutter igen, var tyskeren et halvt sekund hurtigere rundt på banen, end Räikkönen i den anden Ferrari og mere end et sekund hurtigere end Hamilton på 4. pladsen.

Mod slutningen af træningen viser Magnussen igen stor styrke. På soft dækket, sætter han en tid ind, der kun var 3 tiendedele langsommere end Hamiltons tid på Ultra Soft dækket og rykkede om som nummer 6.

Close up på formstærk Kevin Magnussen
Copyright Haas F1


Max Verstappen i Red Bull viste, at de har en bil til at være med, hvis den kan holde, ved at sætte en tid der var under et sekund efter Vettels super tid.

Hos McLaren var der ikke de bedste miner. De to kørere sluttede som nummer 12 og 13, med Alonso marginalt hurtigere end Vandoorne.

Toro Rosso oplever igen hverdag og sluttede i den bagerste del af feltet, lidt overraskende var Hartley hurtigst af de to, da han placerede sig ind som nummer 14, mens Gasly sluttede som nummer 16.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:33.018 14
2. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:33.469 21
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:33.761 16
4. Max Verstappen Red Bull
P
1:33.969 14
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:34.057 14
6. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:34.329 25
7. Sergio Perez Force India
P
1:34.445 14
8. Esteban Ocon Force India
P
1:34.456 16
9. Carlos Sainz Jr. Renault F1
P
1:34.582 20
10. Sergey Sirotkin Williams
P
1:34.741 13
11. Nico Hülkenberg Renault F1
P
1:34.841 16
12. Fernando Alonso McLaren
P
1:34.851 13
13. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:34.977 16
14. Brendon Hartley Scuderia Toro Rosso
P
1:34.991 20
15. Daniel Ricciardo Red Bull
P
1:35.061 4
16. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
P
1:35.079 16
17. Lance Stroll Williams
P
1:35.375 16
18. Charles Leclerc Sauber
P
1:35.497 14
19. Marcus Ericsson Sauber
P
1:35.679 13
20. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:35.756 6
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« McLaren straffes Kinas GP: Kvalifikationen - Vettel hurtigst »