Kinas GP, løbsresumé: Vidne til begyndelsen på et magtskifte?

Daniel Ricciardo . Copyright Red Bull Contentpool

Det tredje Grand Prix i sæsonen løb af stablen denne søndag. Læs med her og se, hvordan løbet foldede sig ud.

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 15/4 klokken 09:04



Vettel forsvarede sig godt fra sin førsteplads, men Raikkonen trykkede på fra starten. Bottas fik kørt sig op forbi Raikkonen i første sving, mens Red Bull's Verstappen også fik godt gang i sin racer og presset sig forbi Raikkonen. Magnussen fik avanceret sig en enkelt plads frem og havde nu Grosjean foran sig. Også de to Renault racere havde god fart, men begyndte hurtigt at kæmpe internt med hinanden. Dagens store taber måtte siges at være Perez, der tabte seks pladser i starten. Lance Stroll fik en fremragende start, og han tilkæmpede sig seks pladser i starten, hvilket immervæk også må give lidt oprejsning på selvtillidskontoen.

I modsætning til især sidste års start, var denne start til gengæld en 'ordentlig' én af slagsen, hvor alle kom helskindet igennem. Der var dog en smule kontakt mellem Alonso og Perez.

Vettel lagde hurtigt afstand til Bottas, mens Verstappen, Hamilton og Raikkonen var lidt tættere pakket sammen og langsomt byggede op til at kunne udfordre hinanden i placeringskampen.

På syvende omgang måtte Haas ty til teamordre og give Grosjean besked på at lukke Magnussen forbi, hvilket måtte siges at være noget bedre eksekveret denne gang, end hvad vi så i Bahrain. Grosjean var dog ikke synderligt tilfreds.
Grosjean viste dog senere lidt kvalitet i sin kamp med Fernando Alonso, hvor franskmanden var vedholdende og konstant i sin kørestil, hvilket ikke levnede Alonso mange muligheder.

Sainz dykkede i pit på 13. omgang og fik påmonteret medium-dækket, hvilket indikerede, at han ville køre til mål. Hülkenberg fulgte hurtigt trop på samme dæk. Det kunne godt blive en faktor for de andre midterhold ift. videre strategi.

Red Bull spillede nu ud med et dobbelt-stop, hvor de begge blev sat på medium-dækket lige efter hinanden. Flot orkestreret af Red Bull holdet.
Og næsten med det samme trak Mercedes Hamilton i pit - interessant strategisk åbning i dagens løb, hvor Mercedes nu havde pittet begge kørere, mens Ferrari endnu ikke havde reageret.
Det skete på omgang 21, hvor Vettel gik ind og fik påmonteret medium-dækket - men så var der heller ikke mere succes til Ferrari på nuværende tidspunkt. Ferrari snorksov fuldstændig, hvor Vettel med garanti smed om sig med tyske gloser under hjelmen, da han ved udkørslen kunne se Bottas glide forbi ind i første sving. Flot kørt af Bottas og stærkt strategisk spil fra Mercedes. Raikkonen var dog stadig i front, og finnen pønsede formentlig på at kunne køre så langt på sine soft-dæk, så han kunne skifte til supersoft og køre til mål og samtidig holde Bottas op, så Vettel langsomt kunne køre sig op.

Magnussen pittede på omgang 25 og kom ud som nummer 10.

Oppe i front var Raikkonen og Bottas i tæt nærkamp, mens Vettel nu var helt oppe i bagenden på Bottas efterfølgende. Raikkonen udførte sig job til UG og kunne nu trække sig fra fronten og lade den tysk-finske krig begynde. Raikkonen pittede samtidig og valgte medium-dækket.

Der blev tilføjet yderligere spænding i løbet, da safetycaren kom på banen, da Torro Rosso duoen ikke kunne enes denne søndag. Det åbnede op for en række pit-stops, hvor især Hamilton måske fik tændt lidt op under sit sæde, da han nu kunne dufte en podieplacering.
Han havde dog en Verstappen bag sig på friske softdæk, og de to havde op til weekenden ikke ligefrem det bedste forhold.

Safetycaren kørte i pit, og Bottas gav løbet frit allerede på baglangsiden. Vettel tabte lige en sjat, mens Hülkenberg desværre hurtigt smuttede forbi Magnussen. Alonso gik også forbi Grosjean, og spanieren havde ikke langt op til Magnussen. Samtidig indkasserede Gasly en straf på 10 sekunder for episoden med sin kollega.

Bottas lagde hurtigt fra land og fik skabt afstand ned til Vettel, mens Verstappen omvendt ikke helt formåede at trække fra Raikkonen, hvilket satte ham lidt tilbage ift. at hente ind på Hamilton. Ricciardo fik dog klemt sig forbi Raikkonen for enden af langsiden, så de nye dæk begyndte stille og roligt at betale sig. Og som om at sidste weekend ikke var nok, så var Hamilton og Verstappen endnu engang i clinch med hinanden. Verstappen forsøgte sig, men Hamilton afviste hårdt og kontant, hvorfor Verstappen måtte en tur af banen.
Det åbnede til gengæld døren for Ricciardo, der nu havde Hamilton på kornet, og australieren kvitterede hurtigt.

Magnussen havde det hårdt denne søndag mod Alonso, mens Verstappen havde fundet sig selv igen og kørte forbi Hamilton. Magnussen tabte placeringen til Alonso senere, og skulle nu kæmpe med næb og klør for at få point med hjem. Samtidig var Ricciardo også ved at indstille sig på Vettel, som han 'legende let' gled forbi ham på langsiden - Ricciardo var nu oppe på andenpladsen, og det lugtede af champagne serveret i skoen senere.

Verstappen blev for gud ved hvilken gang overmodig, da han forsøgte sig med en overhaling på Vettel for enden af langsiden. I stedet for elegant at trække sig, da han opdagede, at det ikke kunne lade sig gøre, valgte han i stedet at vædre Vettel fuldstændig. Umodent, uovervejet og usportsligt af hollænderen.

Til gengæld demonstrerede Ricciardo det modsatte, da han slap afsted med en helt utænkelig overhaling - men han formåede at komme forbi uden kontakt.
Verstappen indkasserede samtidig en 10 sekunders straf for episoden.

På de døende omgange var Raikkonen overalt på Bottas, men manglede umiddelbart lige det sidste for at kunne klemme sig forbi sin finske racerkollega.

Ricciardo hyggede sig ude i front, mens Brendon Hartley parkerede i garagen. Verstappen nærmede sig også Raikkonen bagrfra, men var ikke en trussel pga. sin tidsstraf.

Alonso fik på næstsidste omgang klemt sig forbi Vettel, således at spanieren nu lå på syvendepladsen. En god søndag for Alonso, der giver nyt håb til McLaren/Renault samarbejdet. Verstappens angreb gjorde dog ondt på Vettel.

Bottas holdt Raikkonen bag sig, mens Magnussen også formåede at holde fast i en 10'ende plads og et enkelt point.

Endnu engang et højspændt løb i denne sæson, hvilket fik sig en overraskende vinder. Red Bull tog chancen og vandt stort på den - naturligvis godt hjulpet af både Ferrari, Mercedes og Verstappen selv. Ferrari fik dog vist, at de har fundet overskuddet frem i deres regulære pace henover en weekend, og Hamilton ligner efterhånden en mand, der er på vej ned i et psykisk formdyk, og det er længe siden, hvis overhovedet på noget tidspunkt, at vi har set verdensmesteren i så ustabile præstationer. Det tegner godt for de næste løb, hvor der uden tvivl vil blive vendt op og ned på et par faktorer.














Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas GP: Løbet Live - Daniel Ricciardo vinder Kevin: Jeg var bare uheldig »

Nedtælling

Næste løb: Aserbajdsjans Grand Prix
Dato: 29/4 2018 kl 15:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Aserbajdsjans Grand Prix
Løbsdato:29/4 2018
Bane:Baku City Circuit

Kinas Grand Prix
Løbsdato:15/4 2018
Bane:Shanghai

Optakt

Optakt

Fredag

Fredag

  • 1. Frie Træning
  • 2. Frie Træning

Lørdag

Lørdag

  • 3. Frie Træning
  • Kvalifikation

Søndag

Søndag

  • Start grid
  • Løbsresultat

Seneste løb

Placering Kører Team
1. D.Ricciardo Red Bull
2. V.Bottas Mercedes AMG
3. K.Räikkönen Ferrari
4. L.Hamilton Mercedes AMG
5. M.Verstappen Red Bull
6. N.Hülkenberg Renault F1
7. F.Alonso McLaren
8. S.Vettel Ferrari
9. C.Sainz Jr. Renault F1
10. K.Magnussen Haas F1 Team
Se hele resultatet


Tidligere F1 verdensmestre

År Kører
2017 Lewis Hamilton
2016 Nico Rosberg
2015 Lewis Hamilton
2014 Lewis Hamilton
2013 Sebastian Vettel
2012 Sebastian Vettel
2011 Sebastian Vettel
2010 Sebastian Vettel
2009 Jenson Button
2008 Lewis Hamilton