Bahrains GP: Løbet LIVE

Valtteri Bottas tog i går sin første pole position nogensinde. Mercedes har dog Ferrari og Red Bull lige i hælene, og som aftenen falder på, gøres der klar til årets tredje løb, som vi dækker LIVE her

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 16/4 2017 klokken 16:04

Bahrains banenavn: Bahrain International Circuit
Antal omgange: 57
Banelængde: 5,412 km
Løbsdistance: 308,238 km
Omgangsrekord (løb): 1:31,447 (Pedro de la Rosa, 2005)
Antal DRS zoner: 2
Første Grand Prix kørt: 2004

Vejret
Der er langt mindre varmt i dag end de foregående dage. 25 grader siger termometret lige nu, selvom det tidligere har været over 40. Banetemperaturen ligger på 31, og der er en let brise. Aftenen er så småt ved at være trådt i kraft, og solen er ikke længere at se på himlen.

Der er 0 % sandsynlighed for regn.

Straffe inden løbet
Imponerende nok er der ingen straffe og derfor ingen ændringer i startopstillingen denne gang.

Lidt inden starten
Der har været meldt problemer med Kevin Magnussens racer - MGU-K (kinetiske motor generator enhed) har tilsyneladende haft lidt svært ved at køre. Fra hvad vi ved, burde det dog være blevet fikset her inden løbet.

Vandoorne har dog ikke været ligeså heldig - Hans MGU-H (motor generator enhed for varme) er gået i stykker, og han er blevet skubbet ind i garagen igen. Der er derfor en tom plads som nr. 17 på banen.

Alle på nær Ericsson starter på supersoft dæk - svenskeren starter på soft.

Omgang 1-10
Formationsomgangen er ved at være ovre og kørerne finder deres respektive pladser på gridden.

(1/57) Grønt lys, vi er igang! Bottas tager uden problemer kontrollen, medens det beskidte spor forvolder Hamilton kvaler - Vettel er forbi i første sving.

(2/57) Räikkönen er røget helt ned som 7'er, som Grosjean er i tæt kamp længere nede i feltet med Kvyat og Sainz, hvor Kvyat tager en tur udenfor banen. Han dropper helt ned som 18'er.

(3/57) Fronten er helt tæt, første 5 ligger indenfor et sekund fra hinanden, som Verstappen sætter hurtigste tid.

Vettel med DRS åben, men det er ikke nok, som Bottas pænt lukker af i sving 1.

(4/57) Der begynder at falde lidt mere ro over feltet, men de ligger stadig tæt.

Hamilton får at vide over radioen, at Verstappen er under sekundet fra ham.

(5/57) Räikkönen oversatser og må en tur lidt langt ud, medens landsmand Bottas sætter hurtigste tid.

Ricciardo får at vide, at alle på sidste omgang kørte 36.6 - Han har nu noget at gå efter. Han får kort efter at vide, at hans løbsfart er OK.

Hamilton har en smule hjulspin som han forsøger at komme udenom Vettel.

(6/57) Bottas har en smule overophedning af dækkene, men ikke meget. Vettel er lige oppe bag ham, tid til DRS.

Den midlertidige stilling lyder:
Bottas
Vettel
Hamilton
Verstappen
Ricciardo
Massa
Ricciardo
Massa
Räikkönen
Hülkenberg
Grosjean
Ocon

(7/57) Der er hård kamp mellem de forreste 3 - Vettel bremser utroligt sent i sin Ferrari i forhold til de andre.

3 sekunder er der mellem de forreste 5.

(8/57) Räikkönen på indersiden af Massa - Han holder på på langsiden og vupti, finnen vinder en plads.

Magnussen har bagved kravlet sig op som 16'er, foran Wehrlein og bag Alonso. Han er indenfor sekundet.

(9/57) Vettel endnu engang sen på bremsen og har fordelen gennem de første 3 sving, men Bottas dækker alle sving utroligt godt.

Verstappen siger over radioen, at han tror, han er hurtigere end Hamilton, der er 0,6 sekunder foran.

(10/57) Kevin holder stille inde i siden - Hans løb er slut, og der er teknisk problem.

Wehrlein får at vide, at han skal bremse 20 meter senere.

Der er for højt dæk tryk på Bottas bil, så han har mindre greb i dækkene end Vettel bagved.

Bagenden på McLaren Hondas MCL32
Copyright McLaren


Omgang 11-20
(11/57) Vettel går i pit! Der er nye supersofts til ham.

Han kommer ud foran Palmer, som P12.

Verstappen til radioen: "Jeg tror, vi skal gøre noget, ligesom Ferrari" er respons til Ferraris pitstop.

(12/57) De to Mercedesbiler kunne være på en to-stopper, som Verstappen ligeledes går i pit.

Han er på banen som 11'er, med Pérez foran. Vettel ligger 9'er.

P8 blev det til Vettel, efter nemt at få taget på Sainz.

Verstappen er ude! Han er kørt af og har ramt barrieren, som hans bremser har fejlet!!

(13/57) Der er selvfølgelig hult flag, og første pitrunde begynder for alvor nu.

Verstappen står og sparker til dækbarrieren. Han er rasende.

Räikkönen har været i pit, og er tilbage som 10'er.

Stroll er blevet ramt, og holder stille på banen. Der er safety car!

(14/57) Præcis hvad der er sket har vi ikke set endnu, men de to Mercedes pitter og Bottas stop er utroligt langsomt.

Vettel er derfor i front! Begge Mercedes biler er blevet forsinket drastisk af Bottas pitfejl. Ricciardo er derfor foran Hamilton nu.

Replay viser hvordan Sainz rammer Stroll i et sving, så karbonfiber springer til alle sider.

Vi har stillingen under safety car:
Vettel
Bottas
Ricciardo
Hamilton
Massa
Räikkönen
Hülkenberg
Ericsson
Pérez
Grosjean

Vettel og Bottas er på supersoft, samme er Räikkönen og Pérez. Resten er på nye softs.

(15/57) Sainz er selvfølgelig også udgået, og vi har derfor kun 15 biler tilbage i løbet efter 15 omgange.

Ricciardo og Hamilton har haft lidt problemer i pitten og der bliver set på hændelsen af stewards. Det drejer sig om overhaling i pitten under safety car. Samme bliver hændelsen med Stroll og Sainz.

(16/57) Der er endnu safety car på banen, men den burde snart komme ind.

Räikkönen får at vide, at SC kommer ind denne omgang, og der bliver givet frit.

(17/57) Ricciardo bliver spurgt af sin løbsingeniør om Hamilton sænkede ham i pitten: "Ja, det gjorde han," svarer australieren.

Vettel sætter igang som løbet gives frit igen - De er tæt, som Hamilton forsøger sig på Ricciardo og Bottas på Vettel - det er tæt gennem sving 1 og fortsætter! Ricciardo dropper gennem feltet efter en fejl.

Räikkönen har mere greb i sine supersofts og sniger sig også let forbi Ricciardo på ydersiden; Ricciardo er nu P6.

(18/57) Vi har derfor Vettel foran Bottas og Hamilton, efterfulgt af Massa og Räikkönen.

Grosjean er oppe som 8'er bag Hülkenberg. 15 sekunder skiller feltet ad.

(19/57) Det er spændende, hvem der skal pitte igen udover Vettel, Bottas og Räikkönen i top 5.

(20/57) Hurtigste omgang fra Vettel - Over et halvt sekund hurtigere end Bottas.

Palmer med DRS snupper Ericsson på langsiden og får næsten Alonso med i købet.

5 sekunders straf til Hamilton for hans lille episode i pitten.

Hamilton til radioen: "Vi er nødt til at sætte farten op, vi kan ikke lade Ferrari slippe væk" - En tydelig hentydning til at hans teamkammerat foran skal sætte farten op.

Kimi har hentet godt ind på Massa, og er kun et halvt sekund fra P4.

Omgang 21-30
(21/57) Pirelli meddeler, at soft dækket burde kunne holde til slut, hvilket betyder at Hamilton, Massa og Ricciardo fx ikke skal pitte igen.

(22/57) Hamilton sætter langsomt mere og mere tid til i forhold til Vettel. Bottas foran ham kører nemlig 0,2 langsommere stadigvæk.

(23/57) Ricciardo bliver spurgt, hvordan hans dæk er: "De er blevet værre"

(24/57) Räikkönen på Massa - Han bremser senere i sving 1 efter DRS og den er nem indenom - Räikkönen P4.

Palmer, Kvyat og Alonso ligger tæt, og Alonso brokker sig over radioen: "Jeg har aldrig kørt med mindre motorkraft i mit liv!"

(25/57) Kvyat på siden af Palmer, han er egentlig foran, men Palmer lykkedes med at komme tilbage. Alonso er lige ved at tage Kvyat i samme forsøg, og de to ligger side om side gennem chikanen - Alonso endnu bagerst af de 3.

Vettel er nu med et forspring på 5 sekunder - Imponerende af Ferrari.

(26/57) Der er ikke meget ro på banen, som Hamilton er på indersiden af Bottas, der lader ham komme foran. Hamilton skal nu se, om han kan hente ind på Vettel.

Bottas er på supersoft og burde have været hurtigere end Hamilton. Ikke godt nok af finnen.

(27/57) Husk Vettel skal pitte igen med sikkerhed.

Räikkönen får at vide, at Bottas ligger foran og ikke nødvendigvis er særlig hurtig. Det giver mening, som Bottas klager over, hans dæk er overophedet.

(28/57) Det er en kamp på strategi og dækdegradering. Det mest spændende løb, vi har haft i år.

(29/57) 0,4 sekunder hurtigere end Vettel er Hamilton på seneste omgang! Han har stadig sin 5-sekunders straf, han skal tage hensyn til, selv hvis han ikke pitter igen.

(30/57) Stillingen er øjeblikkeligt:
Vettel
Hamilton
Bottas
Räikkönen
Ricciardo
Massa
Pérez
Hülkenberg
Grosjean
Ocon

Palmer
Kvyat
Alonso
Wehrlein
Ericsson

"Forbliv i fokus, det er en vigtig del af løbet," fortæller Vettels ingeniør ham.

Billeder fra Bahrain 2017 - Billeder fra Mercedes. Luftindtag på raceren
Copyright Mercedes AMG


Omgang 31-40
(31/57) Kvyat på Palmer - indersiden forsøges, de støder hjulene sammen, og den manglende fart får Alonso op på siden af Palmer!

Kvyat er nu oppe som 11'er, som Bottas pitter!

Han er tilbage på banen som 7'er med god afstand op til Pérez.

(32/57) Vettel og Räikkönen stadig på supersoft sammen med Pérez og Ocon. Resten er på soft.

Hvis Vettel skal i pit, skal han se at få lagt mere afstand til Ricciardo for at nå ud et ordentligt sted på banen.

(33/57) Räikkönen har problemer, og pitten forsøger at fortælle ham, hvordan han fikser det. "Kom nu, det burde ikke være så svært," raser Kimi til teamet.

Et par sekunder til før at Vettel kan komme ud foran Ricciardo - Der er 23 sekunder mellem de to. Vettel taber dog 0,8 sekunder til Hamilton - Hans dæk er simpelthen blevet for langsomme.

(34/57) Vettel pitter!

Et hurtigt pitstop fra Ferrari sender ham ud lige foran Ricciardo! Han skal nu hente ind på Hamilton for at sikre sejren, med Hamiltons 5 sekunders straf.

Bottas P5 sætter løbets hurtigste tid.

Kimi og Ocon er de eneste to, der skal i pit minimum en gang til i løbet. De er lige nu P2 og P9.

(35/57) DRS og Bottas er forbi Massa. Han har 2,5 sekunder op til Ricciardo.

Grosjean forsøger sig på Palmer på start-mål langsiden med sin DRS. Indersiden og han er forbi.

Vettel får at vide, han skal huske at holde øje med sine dæk. De skal holde hele løbet.

(36/57) Räikkönen lader Vettel komme forbi på langsiden, og der er nu 10 sekunder op til Hamilton.

Hurtigste tid fra Vettel. Hans dæk er 20 omgange yngre end Hamiltons. Der er masser af omgange til at nå indenfor de 5 sekunder det kræver at vinde løbet.

Han henter over et sekund på den seneste omgang.

(37/57) Bottas på Ricciardo - Igen langsiden, DRS og han er forbi. Det er her, næsten alle overhalinger sker.

Hülkenberg pitter sammen med Pérez. De har haft et meget annonymt løb.

(38/57) Räikkönen er rasende: Hvorfor f*nden får han ikke lov til at komme i pit og få friske dæk på, når Vettel stryger foran på den måde?!

Han får netop lov at komme i pit på samme omgang.

Ericsson, ALonso og Hülkenberg har snuppet supersoft dæk på til deres pitstop.

(39/57) Vi har stillingen:
Hamilton
Vettel
Bottas
Ricciardo
Räikkönen
Massa
Pérez
Grosjean
Kvyat
Wehrlein
Hülkenberg
Ocon
Alonso
Ericsson
Palmer

Alonso spørger til deres strategi, hvortil han får at vide, de overvejer plan B. "Gør hvad end i vil," siger spanieren fuldkommen ligeglad.

(40/57) Bottas får at vide over radioen: "Bliv ved med at presse på, Hamilton har en 5 sekunders straf og han mangler at pitte." Sidstnævnte synes dog usandsynligt, men det kan være, det er mere end blot opmuntring til finnen.

Omgang 41-50
(41/57) Räikkönen sætter hurtigste tid fra P4, som Hülkenberg snupper Wehrlein med sine supersoftdæk mod Wehrleins gamle softs. Han er nu P10.

Hamilton får at vide, at han jo har en straf og Mercedes ligner nogen, der er klar til pitstop.

Alle venter i spænding, og han vælger at gå i pit! God timing, som han laver et flatspot på vejen ind i pitten.

(42/57) Han venter pænt sine 5 sekunder og er ude soft dæk. Han er på banen igen som 3'er.

Ricciardo har nye supersoft, og sætter hurtigste tid på P5.

(43/57) Stillingen lyder:
Vettel
Bottas
Hamilton
Räikkönen
Ricciardo
Massa
Pérez
Grosjean
Hülkenberg
Ocon

Der er 10 sekunder mellem Vettel og Bottas, og yderligere 10 til Hamilton.

"Hvorfor er vi gået med det her dæk?!" spørger Hamilton: "Vi tror på, det er det bedste dæk," lyder svaret.

(44/57) Han sætter også hurtigste tid i løbet, ovenikøbet 2 sekunder hurtigere end Vettel!

Kvyat P14 er indenfor sekundet på Ericsson. Resten af feltet har god afstand mellem sig.

(45/57) Der er tæt kamp mellem Kvyat og Ericsson, som det lykkes Kvyat; igen, indersiden.

Hamilton har hentet 5 sekunder på Vettel, men der er stadig 15 sekunder op til ham, 5 sekunder op til Bottas.

(46/57) Vettel får også at vide, at Hamilton henter godt ind.

Han er ca. et sekund hurtigere per omgang, men der skal mere til, hvis han skal nå derop.

(47/57) Feltet er spredt med mere end 2 sekunder mellem stort set alle.

"Vettel på 34,1, du har farten til at vinde det her," fortæller Hamiltons løbsingeniør. Der er nu 14 sekunder mellem.

(48/57) Han har hentet Bottas, DRS og Hamilton er nu 2'er.

Räikkönen er 12 sekunder efter Bottas.

Det bliver tæt. om Hamilton kan nå Vettel, men Vettel kommer op til trafik, så der er en chance.

(49/57) Hamilton henter et halvt sekund på første sektor, men omgangen før var kun et sekund hurtigere.

Vettel har nu nået trafikken og skal håbe på, det går smertefrit.

(50/57) Palmer får sænket Vettel en smule, og 1,8 sekunder henter Hamilton.

Der er nu 10 sekunder mellem de to.

Stillingen lyder:
Vettel
Hamilton
Bottas
Räikkönen
Ricciardo
Massa
Pérez
Grosjean
Hülkenberg
Ocon
Wehrlein
Alonso
Kvyat
Ericsson
Palmer

Omgang 51-57
(51/57) 9,5 mellem Vettel og Hamilton.

Hamilton får at vide, hvem Vettel er nået til at skulle forbi af de biler, der er en omgang bagud.

Der hentes ca. et sekund per omgang, og Arrivabene går ud for at se til ude ved pit-væggen.

(52/57) Ericsson kører langsomt på banen og parkerer ude i siden. Hans løb er nu slut. "Gearkassen er i stykker," fortæller han teamet.

Gult flag, og Hamiltons chancer er mindsket.

(53/57) 8 sekunder mellem de to. Kvyat er i hælene på Alonso, der er P12, ellers er der helt stille.

Vettel er i trafik og skal forbi Kvyat og næste er Alonso, der skal tages med en omgang.

(54/57) Alonso er en smule langsom til at komme af vejen, og der er nu 6,7 sekunder mellem de to.

(55/57) Hamilton kan ane Vettel med Wehrlein, Alonso og Kvyat mellem dem.

Alonso laver en ordentlig hjullås og foran kommer Kvyat!

Det er tæt kamp, som Hamilton når dem og skal foran.

Alonso bakker dog pænt af, og Hamilton glider forbi.

"Motorproblem, motorproblem," råber Alonso, med ærgrelse i stemmen. Det forklarer, hvorfor han bakkede så hurtigt af fra kampen med Kvyat.

(56/57) Der er 6,7 sekunder mellem Hamilton og Vettel. Der skal et mirakel til, hvis der skal ændres på stillingen.

Alonso er kørt i pit og bliver skubbet i garagen, som Räikkönen nu kun er 3 sekunder fra Bottas.

(57/57) Sidste omgang.

2 sekunder mellem Bottas og Räikkönen.

Vettel nærmer sig målstregen og vinder løbet foran Hamilton.

Bottas holder de to sekunders afstand og tager P3.

Slutstillingen kommer op herunder, så snart tiderne er offentligtgjort. (Vi er godt klar over, det står som kvalifikation, men vi er i gang med at få det løst)

Vettel med en lang italiensk takketale til teamet, som han får trukket endnu en sejr hjem.

To weekender skal der gå, før vi er tilbage med løb - d.28-30. april står den på grand prix i Rusland, som vi naturligvis også dækker LIVE.

Vettel trækker endnu en sejr hjem
Copyright Ferrari

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 3. Sebastian Vettel Ferrari
SS
SS
S
1T33:53.374 2 25
2. 2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
SS
S
S
1T34:00.034 2 18
3. 1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
SS
SS
S
1T34:13.771 2 15
4. 5. Kimi Räikkönen Ferrari
SS
SS
S
1T34:15.849 2 12
5. 4. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
SS
S
SS
1T34:32.720 2 10
6. 8. Felipe Massa Williams
SS
S
S
1T34:47.700 2 8
8. 9. Romain Grosjean Haas F1 Team
SS
SS
S
1T35:08.239 2 4
14. 15. Fernando Alonso McLaren
SS
S
SS
54 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
17. 12. Lance Stroll Williams
SS
S
12 omg. 1 0
18. 6. Max Verstappen Red Bull Racing
SS
SS
11 omg. 1 0
19. 20. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
8 omg. 0 0
20. 17. Stoffel Vandoorne McLaren
SS
0 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Optakt til Bahrain Grand Prix 2017 Bahrains GP - Løbsresumé: Vettel vinder »