Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 7/11 2025 klokken 18:11
Velkommen til endnu en Formel 1-weekend.
Feltet er denne gang taget til legendariske Brasilien, hvor de skal køre sæsonens 21. Formel 1-Grand Prix. Det er samtidig den fjerdesidste Grand Prix-weekend på kalenderen, så det spidser til i kampen om det største trofæ ved sæsonafslutningen.
Banen, de skal køre på, er kun 4,309 km lang med to DRS-zoner, så det er en af de kortere baner på kalenderen.
Den er også atypisk, da den – ligesom en håndfuld andre baner på kalenderen – køres “den forkerte vej rundt”, dvs. mod uret.
Dækkene til weekenden er de hårde C2-dæk, medium C3 og de bløde C4. Det er altså midten af compounds-spektret fra Pirelli.
Vejret er lettere skyet med 21-26 grader i luften, men det mest tricky er, at der er lovet massiv regn i morgen. Da det er sprint-weekend, er der kun denne ene træning til opsætning af raceren. Senere i dag gælder det nemlig sprint-kvalifikationen.
Starten er forsinket fem minutter. Det skyldes et problem efter det såkaldte show-run, der ofte ses mellem weekendens sessioner. Da der kun er én træning, er der også kø i pitten for at komme ud på banen.
Alle kørerne skal nå at funktionsteste bilen, køre hurtige omgange og lave en løbssimulation. Alle sekunder på banen er derfor vigtige for dem – og alle kørerne er da også ude på banen med det samme.
Hard-dækket er det mest populære dæk at starte på; faktisk er alle startet ud på hard. Soft-dækkene bliver gemt til senere.
Piastri er første mand i front, efterfulgt af Hamilton og Alonso. Det tyder altså på, at flere hold gerne vil lege med om de sjove pladser i løbet af weekenden.
Gult flag. Tsunoda holder stille – han har ramt væggen, men kan dog fortsætte hjem i pitten.
Dækkene er i hvert fald blevet til møtrikker med de bremsespor.
Han har ødelagt frontvingen, og bilen fik også et hårdt slag.
Tsunoda var oppe at ride på kerben, hvilket fik bilen til at skride ud og slingre – og dermed på rygende kollisionskurs mod væggen.
Albon melder over radioen, at bremserne er meget grabby, hvilket betyder, at de bider hårdt. Det kan være forstyrrende, når kørerne er vant til en anden bremsebalance.
Verstappen laver samme trick som Tsunoda, men formår at redde raceren, inden det går helt galt.
Halvvejs inde i sessionen er det stadig kun det hårde dæk, der har været i brug. I toppen er der dog byttet rundt, da Russell, Verstappen og Sainz nu ligger i front af feltet (indtil videre).
Tsunoda holder stadig i garagen, så det tyder på, at raceren har fået et ordentligt smæld.
Piastri ligger i vejen for Hadjar, der er på en hurtig omgang. Piastri trækker ud, hvilket får Hadjar til at trække endnu længere ud. En uheldig og ærgerlig episode – heldigvis uden kulfiberdele, der flyver rundt.
Norris er et smut af banen og afbryder sin omgang, men han er heldig ikke at ødelægge raceren.
Verstappen forbremser sig ind i sving 1 og må en tur af banen – dog uden skader. Da han kommer tilbage på banen, ligger han unødigt i vejen for Russell. Episoden bliver undersøgt af stewards for impeding.
Alle kørerne har travlt, da der kun er én træningssession, så der bliver ikke givet ved dørene.
Overraskende nok er Tsunoda ude på banen igen 35 minutter inde i sessionen – og interessant nok er han første mand til at sætte en tid på soft-dækket.
Der bliver ikke yderligere undersøgelse af episoden mellem Russell og Verstappen, står der i en meddelelse fra FIA.
Piastri får en overstyring i svinget, så bilen slingrer, men han kan fortsætte uden at ødelægge dele på raceren.
45 minutter inde i sessionen begynder kørerne så småt at komme ud på blødere dæk end dem, de startede med. Nu er det medium-dækket, der er mest populært blandt kørerne.
Lawson er tæt på at kollidere med Tsunoda.
Lawson er på vej ud af pitten, mens Tsunoda trækker til venstre og ind over pitstregen, så Lawson bliver presset ud mod græsset. Det resulterer også i lidt brokkeri over radioen fra Lawson.
Piastri melder, at der nu er meget mere greb i bagenden.
Hadjar forbremser sig, så det ryger og skriger fra bagdækkene. Det er sjældent, det larmer så meget – så der har været tryk på.
Verstappen er næste mand på soft-dæk. Første og anden sektor er kun grøn, hvilket betyder, at McLaren var hurtigere på et medium-dæk. Verstappen bakker dog af og kører i pit, hvor de sætter hard-dækket tilbage på raceren.
Piastri trykker på på den sidste flyvende omgang med en lilla første sektor, men de to næste er gule. Han slår altså ikke sin allerede hurtigste omgangstid.
Hamilton får en overstyring og ryger ud i en kæmpe snurretur – bilen drejer hele vejen rundt to gange. Den er dog okay, og han kan fortsætte til pitten. Han siger, at bagenden ramte gulvet.
Norris kommer som en tyv om natten og stjæler førstepladsen med bare 0,023 sekunder ned til Piastri.
Tredjehurtigste mand er overraskende Hülkenberg, 0,619 sekunder efter.
Du kan se alle placeringerne i tabellen nedenfor.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)