Belgiens GP - 2. frie træning

Den 2. frie træning bød både på sol og ekstremt regnvejr, der satte en stopper for træningen. Massa fik ikke sin bil klar i tide, til at deltage. Hamilton var hurtigst.

Lewis Hamilton Belgiens GP 2013 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan Nicolaisen (ani@bmf1.dk) d. 25/8 2017 klokken 15:08

Mercedes havde en god træning Hamilton satte hurtigste tid i denne 2. frie træning, med 17 kørte omgange, mens Bottas kørte 3. hurtigste tid.

Ferrari Kimi Raikkonen satte 2. hurtigste tid, han havde tilbagelagt 21 omgange. Kimi klagede undervejs, over uro i frontenden af bilen, men det tyder på, at teamet fik løst det.

Kevin meddelte i radioen, at DRS ikke fungere, han måtte tilbage i garagen efter kun 2 omgange. Sergio Perez klagede over Kevins kørsel, da de nær stødte sammen, hvor han sagde “Magnussen is so dirty, always”. Magnussen sluttede træningen som nr.16, med 15 kørte omgange.
Romain Grosjean meldte 25 minutter inde i træningen, “det føles som om jeg kører på is”, de fik styr på hans bil, men kørte kun den 13. hurtigste tid.

Kvyat kaldte i radioen, at han ikke havde noget Power, han blev herefter kaldt i pit.

Begge Renault biler kørte mange omgange, Nico Hulkenberg kørte hele 24 omgang og Jolyon Palmer kørte 23 omgange, langt flere end de fleste andre biler.

Felipe Massa der kørte i dækmuren i 1. træning, teamet arbejdede på bilen, hele vejen igennem 2. træning. De skiftet til et andet chassis, men på grund af reglementet måtte han ikke kører med i denne træning. Det var derfor op til teamkammerat Lance Stroll, at indhente data til ingeniørerne, så begge biler kan stilles rigtigt op til kvalifikationen i morgen. Han kørte kun beskedne 13 omgange og placerede sig som nr. 17.

Hos Red Bull kaldte Ricciardo til sin ingeniør, at det føles at der var problemer, ingeniøren kunne ikke umiddelbart se noget, men han blev hurtigt efter kaldt i pit.

Gennem meget af træningen var der forlydender om regn, Jolyon Palmer får besked i radioen, 30 minutter inde i træningen, at der er risiko for regn senere i træningen. Halvvejs i træningen bliver flere af bilerne kaldt i pit, da der er registreret regn tæt på banen. Med 30 minutter igen, melder kørerne tilbage, at det regner. Da der var 20 minutter igen, begyndter det og regne, herefter kører alle biler i Pit. Regnen blev gennem de sidste minutter kraftigere og kraftigere.

Ricciardo var den første der kørte ud i regnen, men de havde valgt intermedia dækket, der resulterede i, at bilen sejlede over hele banen. Selvom australieren viste store problemer, kørte McLaren Fernando Alonso ud, også på intermedia. Han var også hurtig på radioen, hvor han meddelte, at det regnede for meget.

Træningen sluttede i virkeligheden 20 minutter før det ternede flag.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:44.753 + 0.000 17
2. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:45.015 + 0.262 21
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:45.180 + 0.427 17
4. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:45.225 + 0.472 16
5. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:45.235 + 0.482 20
6. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1:46.072 + 1.319 15
11. Fernando Alonso McLaren
P
1:46.743 + 1.990 20
13. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:47.285 + 2.532 15
14. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:47.303 + 2.550 17
16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:47.556 + 2.803 15
17. Lance Stroll Williams
P
1:47.861 + 3.108 13
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Spa er Verstappen land Magnussen vs Hulkenberg »