Belgiens GP: 1. frie træning. Rosberg topper

Ferien er endelig ovre for Formel 1 feltet. Spa banen er den, der ligger asfalt til og vi har folk på lægterne. Rosberg viste sig som den, der havde fået mest ud af pausen.

Nico Rosberg Australien 2016 . Copyright Mercedes

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 26/8 2016 klokken 12:08

Det var en velforberedt Nico Rosberg, der indtog Spa banen i Belgien, som samtidig markerede, at Formel 1 feltet har sat gang i anden del af sæsonen.

Lewis Hamilton, der overtog førringen i kampen om verdensmesterskabet, inden sommerferien, var med fremme og sluttede som nummer to, men var markante 7 tienddedele sekund langsommere rundt på den lange belgiske bane, end Rosberg.

Efter den, som så ofte før, rene Mercedes front, listede den nygifte Kimi Räikkönen sig ind med en 3. hurtigste tid, der kun var marginalt langsommere end Hamiltons tid.

Kimis holdkammerart, Sebastian Vettel, der normalt er den hurtigste af de to, måtte tage til takke med en 5. bedste tid, der tilmed var mere en 6 tiendedele sekund langsommer en Räikkönens.

Mellem de to Ferrarier, er var en af de nok mest ombejlede kørere i feltet, Force India kører Sergio Perez.

Inden denne første træning, var det dog hverken Ferrari eller Force India, der var knyttet de store forventninger til som udfordre til Mercedes, men der imod Rod Bull bilerne, med Daniel Ricciardo og Max Verstappen.

Om de skuffede, er nok lige i overkanten at sige, men hurtigste Red Bull kører, var Daniel Ricciardo og ham fandt vi nede som nummer 6, omkring en tiendedel sekund hurtigere end Max Verstappen i den anden Red Bull racer, på plads nummer 7.

McLaren-Honda meldte ud, op til denne weekend, at de havde valgt at satse stort og opdatere deres motore, med alt det de havde tilbage af Tokens.

Det var åbentbart for meget for de tidligere så svage motorer, da Alonso kun fik kørt 3 omgange og sluttede sidst, mens Button i den anden, fik kørt 18 omgange, men sluttede mere end 4 sekunder lagsommere end Rosberg.

Hos Renault havde man også meldt ud, at man forventede en rimelig fremgang her efter sommerferien, men det var nærmest lige så skidt som det Mclaren havde opnået.

Begge kørere fik kørt 20 omgange, men sluttede som nummer 20 og 21, heldigvis med Palmer som den bagerste af de to. Dog kun 4 hundrededele sekund langsommere end Kevin.

Det lader til at Renault og McLaren mekanikerne får nok at se til i pausen mellem 1. og 2. frie træning.

Hos Manor, havde man fået en ny frisk ung mand bag rettet af den ene racer, Renault reserve Esterban Ocon.
Han formåede at gøre det, som den anden Manor kører, Pascal Wehrlein helst ikke havde set. Han satte den bedste tid af de to.

Ocon var et sekund hurtigere end Wehrlein og sluttede som nummer 16, mens Wehrlein måtte tage til takke med en placering som nummer 19, lige foran Kevin Magnussen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1:48.348 + 0.000 27
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:49.078 + 0.730 25
3. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:49.147 + 0.799 24
5. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:49.768 + 1.420 19
6. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1:49.782 + 1.434 24
7. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:49.865 + 1.517 24
9. Valtteri Bottas Williams
P
1:50.394 + 2.046 31
10. Esteban Guiterrez Haas F1 Team
P
1:50.583 + 2.235 21
11. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:50.899 + 2.551 18
12. Felipe Massa Williams
P
1:51.122 + 2.774 28
18. Jenson Button McLaren
P
1:52.407 + 4.059 18
22. Fernando Alonso McLaren
P
0:00.000 - 3
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton nøjes med 15 straf placeringer Kevin klar til lederrollen hos Renault »