Ungarns GP; løbsresumé: Ocon vinder en fantastisk sejr

Ungarns Grand Prix er altid en sikker leverandør, når det kommer til spændende løb. Denne søndag var ingen undtagelse.

Esteban Ocon. Portugals GP 2021 . Copyright Alpine F1

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 1/8 2021 klokken 17:08

Det havde regnet tidligere på dagen, og det var derfor et helt felt, der startede på intermediate dæk denne eftermiddag. Der var ganske meget vand på banen op til start, og der blev snakket en hel del om, hvordan kørerne ville håndtere det, da de ikke havde kørt på en våd bane op til løbet og samtidig havde en fuld tank.

Da løbet blev skudt i gang var det med Hamilton på pole, som fik et godt greb i banen og kom væk fra startboksen. Det samme gjorde Max Verstappen. Lando Norris fik om muligt en endnu bedre start og fik kørt sig forbi Bottas på andenpladsen, men derfra blev det noget rigtig god.

Bottas kunne nemlig ikke håndtere sin racer, da han kom ind bagved Norris, og da han klodsede bremsen, gled han direkte op i bagenden på Norris, der kurrede videre ind i Verstappen, og som om det ikke var nok, så tog Bottas også lige Perez med i faldet. Et efterfølgende billede af Bottas siddende på dækbarrieren afspejlede nok meget godt hans følelser. Mon det var kisten i sømmet på hans Mercedes karriere?

Lidt længere bagude var Stroll muligvis i endnu større problemer, da han skulle bremse ned til første sving. Det glippede for canadieren, der på det nærmeste lettede fra jorden, da han kørte ind over curben og stort set hægtede sig fast i siden på Charles Leclerc. Dermed var begge deres løb også forbi, før det overhovedet var begyndt.

Perez' bil var så medtaget, at han måtte parkere på banen, mens Verstappen humpede tilbage til pitten, hvor mekanikerne stod foran et kæmpe arbejde med at udskifte stort set hele gulvet på Verstappens racer. Alt dette betød naturligvis et rødt flag, så der kunne blive fejet stumper sammen.

Flere fik store fordele af kaosset fremme i feltet - blandt andet Ocon, Vettel, Tsunoda, Latifi og Russel, der ved løbets stop lå hhv. 2'er, 3'er 5'er, 6'er og 8'er. Schumacher havde også sneget sig op på tiendepladsen. Verstappen lå da nummer 13.

I mellemtiden var banen blevet knastør, og Ocon kørte derfor straks i pit for at skifte til soft dæk. Det samme gjorde Verstappen og resten af feltet undtaget Hamilton, der kørte forbi pitten og var alene mand ved startstregen. Et meget atypisk billede, mens resten af feltet ventede i pitten og måtte køre ud, da Hamilton fløj forbi stregen. Russel havde lavet et hurtigt pit-stop og havde overhalet Ocon i pitten.

Hamilton kørte alt, hvad der var muligt, og det så ud som om, at Russell skulle til at køre sig op på førstepladsen, hvis det dog ikke var fordi, at briten fik en punktering og begyndte at falde ned gennem feltet. Det betød, at Ocon overtog føringen, mens Hamilton nu lå nummer 14. Verstappen var nummer 11.

Efter seks omgange lå Ocon først, fulgt af Vettel, Latifi, Tsunoda, Sainz, Alonso, Russell, Raikkonen, Ricciardo, Schumacher, Verstappen, Gasly, Giovinazzi og Hamilton. Det blev dog efterfølgende klart, at Russell ikke havde en punktering, men i stedet havde lavet et par lidt for optimistiske overhalinger i pitten, og han derfor blev beordret til at falde tilbage. Samtidig måtte Mazepin også udgå, da han i pitten blev påkørt af Raikkonen, der fejlagtigt blev sendt afsted af sit mandskab og lige ud i russeren. Raikkonen fik en straf på 10 sekunder, og det samme gjorde hans holdkammerat for at have kørt for hurtigt i pitten.

Efter de første 10 omgange var Ocon stadig i front med omtrent to sekunder ned til Vettel, og Latifi på tredjepladsen, dog med næsten 10 sekunder op. Verstappen jagtede Schumacher på tiendepladsen, mens Hamilton var på radioen og gav udtryk for, at han havde svært ved at køre tæt på bilen foran.

Da Verstappen langt om længe skulle forbi Schumacher på tiendepladsen kunne de to ikke helt blive enige om linjen gennem sving tre, og de to havde et lille sammenstød, der dog ikke så ud til at gøre ondt værre på Verstappens i forvejen medtagende bil. Kort efter kørte Hamilton også forbi Schumacher, og de to rivaler var nu hhv. 9'er og 11'er. Hamilton lød dog samtidig tiltagende frustreret på radioen. Han pittede på omgang 20 og fik de hårdeste dæk på, hvilket signalerede et langt stint forude. Det samme gjorde Verstappen. Det var dog ikke hurtigt nok for Verstappen, for Hamilton nåede lige akkurat forbi på langsiden. Derfra var Verstappen ingen konkurrent.

Oppe i front var Ocon stadig den førende, men Vettel holdt sig inden for et sekund og pressede konstant franskmanden, der dog ikke lod sig kue. Sainz havde i mellemtiden kørt sig op som nummer tre.

Spanieren pittede på omgang 33 og kom ud lige foran Hamilton, mens Vettel gik i pit fra andenpladsen. Det var et skidt stop for tyskeren, der kom ud på tredjepladsen bagved Alonso, der på dette tidspunkt ikke havde pittet. Det samme var ikke tilfældet for Ocon, der havde en god tur i pitten og kom ud lige foran Vettel.

Hamilton var otte sekunder bagude, men med meget mere slidte dæk, og han så ud til at skulle i pit igen op til finalen. Det skete på omgang 48 og havde dermed 22 omgange til at hente ind på de førende. Hamilton var på daværende tidspunkt på femtepladsen.

Med 10 omgange tilbage var Alonso og Hamilton i hård kamp om fjerdepladsen, mens Verstappen ikke havde flyttet sig synderligt og stadig befandt sig på ellevtepladsen. Han fik dog taget tiendepladsen fra Ricciardo med ni omgange tilbage. Dermed var et vitalt point sikret i kampen om verdensmesterskabet.

De to Williams i form af Latifi og Russell stod til at sikre sig gode point på hhv. syvende- og ottendepladsen.

Ocon og Vettel kæmpede stadig side om side med hinanden, dog så Ocon ud til at have overhånden, da han havde skabt et forspring på omkring 3 sekunder.

Det tog dog mange omgange for Hamilton endelig at få skovlen under Alonso. Fantastisk duel mellem to så kompetente kører, der viste os alle, hvilken klasse de besidder. Hamilton var dog ikke helt tilfreds med Alonsos kørsel, lad han sig forstå over radioen. Det var dog hurtigt glemt, og briten var derefter helt oppe bag i gearkassen på Carlos Sainz og tredjepladsen, og Sainz måte give op et par omgange senere.

Imens havde Vettel kørt sig inden for DRS-rækkevidde af Ocon, bedst som franskmanden ellers så sikker ud med sit tidligere forspring.

Et lettere kaotisk og yderst spændende Ungarnsk Grand Prix kom til en afslutning efter 70 omgange, og det var med Ocon som vinder, og dermed sin første F1-sejr i sin karriere. Vettel kørte i mål på andenpladsen, hvilket også måtte være en stor forløsning for tyskeren.
Hamilton snuppede tredjepladsen og overtog dermed føringen i verdensmesterskabet, da Verstappen kun fik tilkæmpet sig et point denne søndag. Dog temmelig godt gået med en bil, der blandt andet var stykket godt sammen med gaffatape.

Alonso blev nummer fem, så en god mængde point til Alpine teamet i dag. Gasly tog sjettepladsen efterfulgt af Tsunoda, de to Williams og Verstappen som sidste mand i pointene. Stor dag for Williams, der garanteret vil fejre denne dag som et verdensmesterskab.

Således kan der skrives eventyr i Formel 1, og sæsonen 2021 er indtil videre en af de mest intense, der har fundet sted i mange år.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vitale dele udskiftet på Verstappens bil Ungarns GP: Weekenden i billeder »