Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 30/7 2023 klokken 12:07
Haas har haft en svær sæson i 2023. Resultaterne svinger mere end trærutsjebanen på dyrehavsbakken. Haas er et team med få ressourcer, men det hele så lysere ud til 2023-sæsonen, da Moneygram kom med en fyldt tegnebog, og de kastede pengesedler ud over Steiner og co.
Derfor var der optimisme for teamet, da sæsonen skulle starte. Ifølge Günther Steiner skulle vi dog ikke længere end Bahrain, før teamet fik en snert idé om, at der var noget galt med bilen og dækkene. De kunne nemlig se, at bilen var lidt af en dæk-spiser.
Haas skød dog indikationerne lidt væk, da Bahrains asfalt og varme kan være hård ved dækkene. Det gik dog rigtig op for teamet, da de kom til sæsonens femte løbsweekend i Miami, før de for alvor forstod problemerne.
Som Günther siger, så gjorde Haas faktisk allerede noget efter Bahrain, det var bare ikke nok. Fordi så fik de nogle få gode resultater, og så kom det hele lidt i baggrunden.
Problemet ifølge Günther er også “Dengang havde vi ikke data fra andre biler, der kunne vise, at vi kørte med højere temperaturer.”
Så det er jo klart, at hvis man ikke kender de andres dæktemperatur, så kan man ikke se, at ens egen er for høj.
Haas har også snakket internt i teamet om problemerne, og det er ikke faldet nogens næse forbi, heller ikke Haas, at McLaren har gjort store fremskridt med deres seneste opdatering.
Derfor peger pilen nu også i retning af, at det er bilen den er gal med. Og det er ikke noget, som er ment som en kritik, der skal falde over ingeniørerne. For som Günther siger “Alle har de samme hjul og dæk. I gamle dage havde man forskellige fælge, nu har alle de samme dæk og fælge. Så der må være noget galt med bilen."
"Erkendelse er det første skridt til at blive bedre.”
McLarens fremskridt er dog ikke hverdagskost i Formel 1-sammenhæng. For som Günther siger “Hvor tit har du set, så store skidt. Meget få de sidste 20 år, hvor man har nået så store skridt.”
Günther bruger det dog som en motivationsfaktor, at det er lykkedes for McLaren.
“Man skal ikke sige, at det ikke er muligt, for så bliver vi, hvor vi er.”
“Du er nødt til at gøre et godt stykke arbejde, og med en lille smule held kan det gøres. Det er ikke fordi, man siger, at jeg giver op nu, og vi kan aldrig komme der. Det er gjort, og hvis noget er gjort, så kan man prøve at gøre det.”
"Der kan være lys for enden af tunnellen. Det er ikke pres, det er det modsatte af pres. Det er at sige, drenge i kan også gøre det her.”
“Den rette approach, så kan det nåes. Alt er muligt.”
Og når det kommer til Haas’ problemer, så kommer Günther også nærmere ind på det.
“Noget forstår vi, men ikke helt, vil jeg sige.”
“Vi forstår noget af det, for vi kører med for høj temperatur. Men der kan være noget andet.”
“Du er nødt til hele tiden at fikse ting du ved, og så finder du det næste. Du kan aldrig vente på den hellige gral."
"Vi skal gå langsomt derhen, alle går langsomt derhen.”
“Det er ikke fordi. du bare kigger på bilen og ser, hvad der er galt. Ah nu ved jeg hvad der er galt, nu fikser jeg det, og så vinder vi løb, det ville være for nemt.”
“Du fikser lidt en del af gangen og så håber du, at de andre ikke får en fordel, og du indhenter dem.”