Portugals GP: Dagen derpå

Løbet i Portugal blev en begivenhedsrig affære, hvor overhalinger, sammenstød og en ny rekord blev sat. Her er Portugals GP: Dagen Derpå.

Portugals Grand Prix 2020 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 27/10 2020 klokken 00:10

Portugals GP var tilbage på kalenderen for første gang siden 1996. Det var samtidig første gang, at den populære racerbane Portimão afholdt et F1-løb.

Største begivenhed blev at Lewis Hamilton vandt løbet og dermed satte ny rekord med flest sejre i F1. Derfor fik den også ekstra gas med champagne sprøjt på podiet med løbsingeniør “Bono”.

Det gik dog ikke stille for sig, da Hamilton oplevede at få krampe i højre ben i racerbilen. En ikke optimal situation, når man sidder nærmest vakuum-pakket i raceren.

Bottas havde oprindelig taget løbsstarten, men pludselig kom Hamilton snigende, og sluttede løbet 25 sek. foran finnen.

Bottas har ingen forklaring på den manglende fart efterfølgende, så det tyder ikke på, at raceren har haft nogle synderlige problemer - udover den blev lidt for varm under løbet.

Alexander Albon havde fået to løb til at sikre Red Bull-sædet i 2021. Det virkede bare til, at der var nogen der havde glemt at fortælle ham det i Portugal.

Albon sluttede én hel omgang bag ved Max Verstappen, og dermed er der langt fra Albons 64 point til teamkammeratens 162 point.

Samtidig betyder det også, at Pierre Gasly, fra lillesøster-teamet, kun er ét point bagved Albon.

Albon er dog bekræftet, at han fortsætter i teamet resten af sæsonen, til trods for de dårlige resultater.

Lance Stroll får også store hug fra de andre kørere, for sine bedrifter nede i sving 1. Først fik han skældud af Verstappen for deres sammenstød under træningen. Efter løbet talte Lando Norris med store ord om canadieren, og den uforstående hovedløse kørsel i sving 1 (igen).

Teamchef Otmar Szafnauer mener dog, at Strolls manglende resultater i denne her weekend skyldes, at Stroll stadigvæk ikke er helt på sit højeste niveau efter sin smitte med Covid-19.

Track-limits var også en af weekendens helt store emner, og det kan diskuteres, om det fylder for meget.

Både Stroll, Grosjean og Kvyat fik fem sekunders straf for de gentagne overskridelser, samt ét point på deres licens. Det betyder at Kvyat nu har fem point på licensen, Stroll tre og Grosjean ét.

McLaren fik sig noget af en overraskelse, da Sainz pludselig førte i starten af løbet, og det vakte også stor glæde hos teamchef Andreas Seidl.
McLaren var godt klar over, at førstepladsen ikke var en forventet slutplacering, men det skabte gode TV-billeder, og skaber optimisme for fremtiden for McLaren.

Ferrari virkede til at have fundet farten i raceren, ihvertfald i Leclercs side af garagen. Dog udtaler teamet, at der ikke er nogen forskel på bilerne.

Haas tog et sats med Magnussens dækstrategi, da alternativet var at kaste håndklædet i ringen og afskrive løbets resultat.

Set i bagklogskabens lys var det den forkerte strategi, men når raceren ikke har mere performance, så er man nødt til at tage en chance.

Haas’ plan var at kunne køre længere end de andre dækstrategier, hvis nu det viste sig, at regnen kom. Dermed ville Kevin få et gratis pitstop.

Røde flag og Safety car har også været brugt flittigt den senere tid, så derfor var det også en af forhåbningerne for Haas og Magnussen, at det ville være tilfældet.

Sergio Perez havde også en hård weekend, hvor det blev til hele to reprimander til mexicaneren. Først for at blokere i Q2 og dernæst for sit aggressive forsvar mod Gasly, i slutningen af løbet.

Derfor står Perez også overfor en 10. placeringers straf, hvis han får én reprimande mere i sæsonen.

Derfor er det også en utilfreds Otmar Szafnauer, som er uforstående over at teamet blev straffet, når Verstappen ramte Perez på første omgang, uden at blive straffet.

Red Bull havde ikke samme syn på episoden. De mener, at det var Perez der ramte Red Bull-bilen i sving fire.

Ligemeget hvad, så vil Szafnauer gå videre med sagen.

Hot:

Lewis Hamilton: han var efter teamkammeraten, men kørte ham herefter langt bagud. En velfortjent rekordholder.

Ferrari: Den stejlende hingst har fundet fart i (ihvertfald) den ene racer, og de er på vej tilbage til den sjove ende af feltet. Lige med undtagelse af Sebastian Vettel, som er alt for langt efter Leclerc.

Carlos Sainz jr.: Det skabte store øjne, da spanieren tøjlede de svære baneforhold bedst, og pludselig var forreste mand.

Not:

Lance Stroll: Utallige fejl, flere straffe og klip på licensen. Han skal være glad for, at hans far ejer teamet.

Alexander Albon: Han startede sin karriere flot, men der er simpelthen for langt op til Verstappen.

Track-limits: Selvfølgelig skal kørerne ikke have en fordel ved at overskride track-limits. Men med over 100 overskridelser på 1 dag, så tyder det på, at der er noget helt skævt.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
M
H
1T29:56.828 1 26
2. 2. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
M
H
1T30:22.420 1 18
3. 3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
M
1T30:31.336 1 15
4. 4. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
M
H
1T31:02.140 1 12
5. 9. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
M
65 omg. 1 10
6. 7. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
S
M
65 omg. 1 8
10. 15. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
M
H
65 omg. 1 1
12. 6. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
S
M
S
65 omg. 2 0
13. 8. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
H
M
65 omg. 2 0
14. 14. George Russell Williams Racing
M
H
65 omg. 1 0
16. 19. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
H
M
65 omg. 1 0
17. 18. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
M
H
65 omg. 1 0
18. 20. Nicholas Latifi Williams Racing
M
H
64 omg. 1 0
19. 13. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
M
H
S
64 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull beholder Albon resten af 2020 Norris undskylder »