Newey utilfreds med nyt F1-reglement

Adrian Newey er stadig ikke fan af det nye Formel 1-reglement, der træder i kraft fra 2022. Reglementet er for strengt og begrænser de tekniske og kreative muligheder.

Australiens Grand Prix 2019 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 11/2 2021 klokken 16:02

Det nye reglement for 2022 er vigtigt for Formel 1:

Hensigten bag de nye regler er at få bilerne teknisk tættere på hinanden, så der ikke kun er et eller to teams, der har reelle vinderchancer.

Men Red Bulls chefdesigner Adrian Newey er ikke fan af det nye reglement:

"Jeg synes det er ærgerligt. Det er en spildt chance", siger den nu 62-årige F1-designer til det hollandske medie Formule 1 med henblik på det nye reglement.

"Hvis man udarbejder helt nye regler, så skal man også sørge for, at de er i orden. Men det er de her ikke."

Neweys kritik er som sådan ikke ny: For godt et år siden udtalte han over for inews.co.uk følgende om de regler, der oprindeligt var tiltænkt at træde i kraft i 2021: ”De nye regler er for restriktive. Det kommer til at minde om GP1, og det er langt væk fra Formel 1.”

McLarens bud på 2022.McLarens bud på 2022.
Copyright McLaren Media


Selv om Newey medgiver, at det nye reglement er en chance for Red Bull til at bryde Mercedes’ dominans, så er han ikke imponeret:

"Jeg bliver nødt til at indrømme, at jeg stadig er på udkig efter noget i det nye reglement, som jeg personligt finder spændende. Men jeg mener grundlæggende, at det nye reglement bare ikke er godt nok.“

Newey udtaler sig ikke om, hvilke dele af det nye reglement han konkret er utilfreds med.

Andre F1-eksperter og kommentatorer har også været ude med kritik af det nye reglement, fordi bilerne kommer til at ligne hinanden for meget, og der ikke bil være plads til alt for mange tekniske nyskabelser.

Hvordan det nye reglement påvirker styrkeforholdet mellem de forksellige Formel 1-teams, får vi først at se næste år, så sæsonen 2022 går i gang.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Aston Martin tilpasses Vettel F1 fryser motorudviklingen og fortæller om de nye »