I går offentliggjorde det omdøbte Renault F1, nu Alpine F1, hvilke juniorkørere teamet har tilknyttet sit Young Driver Academy i 2021. Foruden Christian Lundgaard blev Guanyu Zhou, begge F2-kørere, samt F3-mesteren Oscar Piastri offentliggjort.
Formålet med juniorkørere er at gøre dem grydeklar til Formel 1, men til den øvelse hører også, at de unge kørere bliver slebet til og får vænnet sig til det ekstremt store pres, et sæde i F1 medfører.
I den kontekst er et købt sæde hos et samarbejdende kundeteam af uvurderlig værdi. Eksempelvis får Mercedes-juniorerne George Russell og Esteban Ocon erfaring hos Williams og Alpine henholdsvis, Ferrari-juniorerne Antonio Giovinazzi og Mick Schumacher hos Alfa Romeo og Haas henholdsvis.
Men lige præcis på det punkt står Alpine i en svær situation, idet fabrikken er uden kundeteams i 2021. Således har det tidligere kundeteam, McLaren, skiftet til Mercedes-power i indeværende sæson, hvilket efterlader Alpine uden reelle muligheder for at placere sine juniorkørere andre steder end hos sig selv, hvor der kun er et enkelt sæde ledigt i 2022.
Christian Lundgaard i sin Art Grand Prix Formel 2-racer.
Copyright Getty Images
Årsagen til det ledige sæde skyldes, at Ocon i denne sæson tager hul på det sidste år af sin kontrakt med (Renault) Alpine. Uheldigvis er det andet sæde optaget af en ‘old boy’ ved navn Fernando Alonso, hvormed det franske team ser ud til at have foretaget et benspænd på sig selv.
Selv om ovennævnte situation ikke gør det lettere for teamet, så mener direktøren for Alpine Academy, Mia Sharizman, at det nok skal lykkes at finde en løsning på problemet.
"Det er noget, vi er klar over, og vi har identificeret, måder og midler til i sidste ende at finde et sæde til vores kørere," sagde Sharizman i et interview med Autosport.
“Selv uden motorenheder (i andre teams, red.) eller forbindelser kan der stadig være et samarbejde med andre teams. Men jeg vil ikke afsløre for meget om det.”
"Men når det er sagt, fokuserer vi på det, vi har. Vi fokuserer på de to sæder, vi har, det akademi, vi har, og de værktøjer vi har. Det er højt prioriteret i vores team.”
“Men vi mener, at der stadig er plads til samarbejde med andre teams, uanset motorenheder.”
Guanyu Zhou kører i år sin tredje sæson i Formel 2, og Christian Lundgaard sin anden sæson, så presset for at finde et sæde øges, men Alpine har styr på situationen, understreger akademidirektøren.
"Vi er nødt til at have en plan A og en plan B allerede nu, og det er noget, vi prioriterer højt hos os. Vi tror på, at det vil lykkes, og at det vil sikre, at de tre kørere, vi har, kommer op, hvor de vil være,” lød det fra Sharisman.