Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 11/2 2021 klokken 18:02
Formel 1 har i en evighed diskuteret, hvad der skal ske med udviklingen af motorer. Problemet med det nuværende reglement er, at det er for dyrt, og at motorerne er tæt på at have nået reglementets fulde potentiale.
Formel 1, FIA og alle holdene har i dag holdt et møde, hvor de har diskuteret bl.a. motorerne, det skriver F1 i en pressemeddelelse.
Et af punkterne på dagsordenen var, om F1 skulle fryse de nuværende motorer fra 2022-sæsonen, og dermed fokusere fuldt ud på næste generation. Det var et forslag fra Red Bull, som dermed ville købe rettighederne til Honda-motoren.
Alle parterne stemte ja til forslaget, så det bliver nu en realitet.
Samtidig diskuterede parterne fremtiden, og her kom de frem til flere forskellige punkter for det nye motorreglement, der træder i kraft i 2025.
Helt konkret er den nye retning, at motorerne skal være billigere, og at de skal blive carbon-neutrale.
Nogle af målsætningerne er:
- Miljømæssig bæredygtighed, social relevans og relevans for bilindustrien.
- Fuldt bæredygtigt brændstof.
- Skabe en kraftfuld power unit.
- Signifikant reduktion i omkostninger.
- Være tiltrækkende for nye power unit fabrikanter.
Pressemeddelelsen melder ikke noget ud om antal af cylindre, kubik eller benyttelse af turbo.