Red Bull og Max Verstappen trak sig sejrende ud af dette års mesterskabskamp ved at vinde sejren foran Lewis Hamilton på den sidste sindsoprivende omgang af sæsonafslutningen i Abu Dhabi.
Verstappens sejr blev bogstavelig talt hevet i land efter en sen genstart beordret af løbsdirektør Michael Masi. Safety Car var blevet kaldt ind efter at Nicholas Latifi i den Mercedes-motoriserede Williams F1 var kollideret med barrieren kort efter en duel med Mick Schumacher.
Miseren opstod, da Masi på radioen beordrede, at overhalede biler ikke måtte overhale Safety Car, hvilket efterlod fem biler mellem Hamilton og Verstappen.
Kort efter instruerede Masi alligevel disse biler om at overhale sikkerhedsbilen, hvilket efterlod Verstappen og Hamilton i en sidste bitter kamp om mesterskabet - og på løbets sidste omgang.
Drama på Yas Marina
Copyright Red Bull Contentpool
Situationen efterlod dog også Mercedes-garagen temmelig ophidset. Med til historien hører, at teamchef Toto Wolff på radioen, temmelig kontroversielt, havde bedt Masi om ikke at sende en sikkerhedsbil ud, da dette klart ville ødelægge Hamiltons muligheder for en sejr.
Forinden havde Verstappen imidlertid allerede pittet og fået softdæk på Red Bull-raceren, mens Hamilton var på brugte hårde dæk. Jagten var skudt i gang og hollænderen kunne starte et træk op ad indersiden ved sving 5 for at tage føringen, som han holdt indtil det ternede flag.
Inden for den obligatoriske 30-minutters tidsfrist afleverede Mercedes imidlertid sin protest, dels over selve måden genstarten blev afviklet på men også over selve løbsresultatet.
Protesten handler om artikel 48.8 i sportsregulativet, der siger, at "ingen kører må overhale en anden bil på banen, inklusive sikkerhedsbilen, før han passerer mållinjen (se artikel 5.3) den første gang efter at sikkerhedsbilen er vendt tilbage til banen."
Den anden protest er baseret på artikel 48.12, der siger, at "enhver bil, der er blevet overhalet af den førende, er forpligtet til at passere bilerne på den førende omgang og sikkerhedsbilen."
Fra Race Control blev der givet ordre til, at fem biler, der var passeret med en omgang (Lando Norris, Fernando Alonso, Esteban Ocon, Charles Leclerc og Sebastian Vettel) skulle passere Safety Car forud for genstarten, men Daniel Ricciardo, Lance Stroll og Mick Schumacher fik ikke samme opkald.
Forvirret?
Vi følger op på resultatet af protesten i en særskilt nyhed.