Formel 1 bilerne i 2021 er ikke meget forskellige fra dem de kørte med i 2020, dog er der et par væsentlige ændringer på de aerodynamiske regler, primært omkring bagvognen.
Den bagerste del af gulvet, primært på ydersiden omkring baghjulene, har fået en del begrænsninger, mens den bagerste diffuser har fået pålagt at de lodrette "vinger" skal være mindre, ligeledes for at give mindre downforce og mindre beskidt luft til dem bagved.
Og det er her McLaren ser ud til at have haft held med at finde på en alternativ fortolkning af de nye regler, der har givet dem mulighed for at have en større diffuser end de øvrige hold, hvilket giver dem en markant fordel, som vi allerede nu kan se på testtiderne.
McLarens diffuser trick, er ikke langt fra det Brawn-holdet fandt på, da de kom med den dobbelte diffuser, som ingen andre havde tænkt på og som endte med at sikre dem mesterskabet.
Teknikken er ikke lige så avanceret, men med et ekstra gulv og nogle flapper i bunden af diffuseren, har McLaren sikret sig en markant fordel, som ingen af de andre hold kan nå at kopiere inden sæsonstarten, men som vi nok hurtigt vil se på de andre biler, skulle det vise sig at være så effektivt som det lyder til at være.
Spændende udvikling på det som mange ser som en overgangssæson, inden de nye biler kommer i 2022.
MCL 35M
Copyright McLaren
På de første billeder vi så af den nye McLaren, var det ikke til at se, at de havde fundet på dette nye trick.