McLaren stærk, fordi Seidl er væk?

For godt et år siden lå McLaren i den tunge ende af midterfeltet, men det britiske team har fundet farten og er nu et absolut topteam i denne sæson. Har det noget med Andreas Seidls skifte til Sauber henholdsvis Audi at gøre?

McLaren Japans GP . Copyright McLaren F1 Team

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 7/7 2024 klokken 09:07

Op til dagens Formel 1-grandprix på Silverstone har McLarens CEO Zak Brown gentaget antydninger fra sidste år om, at McLarens store fremgang skyldes ledelsesmæssige ændringer - det vil sige, at Andreas Seidl og James Key sidste år forlod McLaren og Andreas Stella overtog tøjlerne i teamet:

"Hvis jeg skal svare på spørgsmålet [hvorfor McLaren har fundet farten, red.], lyder svaret Andrea Stella. Selvfølgelig er det altid en teampræstation. Men han er den, som leder teamet og som starter forandringerne. Andrea er den bedste „racer“, jeg nogensinde har mødt."

Fra venstre McLarens CEO Zak Brown, Lando Norris, McLaren MCL60, Oscar Piastri og teamchef Andrea StellaFra venstre McLarens CEO Zak Brown, Lando Norris, McLaren MCL60, Oscar Piastri og teamchef Andrea Stella
Copyright McLaren Media


"Han designer selvfølgelig ikke bilen. Derfor bliver vi nødt til at nævne de andre 1.000 personer, der arbejder sammen med ham. Men der er hans ledelsesstil, der er den største ændring siden starten af 2023. Pete Prodromou, Rob Marshall, Neil Houldey: Alle disse drenge arbejder helt fantastisk, men de gør det under Andreas ledelse."

Zak Brown kritiserer altså ikke Andreas Seidl direkte, men peger indirekte på ledelsesproblemer indtil Stella tog over.

Faktum er, at McLaren er fundet farten, vundet løb og regelmæssigt er at finde på podiet, mens Andreas Seidls nye arbejdsgiver, Sauber og fra 2026 Audi, kæmper med en langsom bil i forhold til andre sæsoner.

Andreas Seidl, CEO hos Audi F1 TeamAndreas Seidl, CEO hos Audi F1 Team
Copyright Audi AG


I et interview med det tyske medie motorsport-total udtaler Andrea Stella dog, at Seidl har spillet en stor rolle i McLarens aktuelle succes:

"Jeg tror, at der findes mange grunde til, at vi ikke kunne udnytte vores potentiale fra 2022 i 2023. Men jeg vil gerne understrege, at enkelte område med henblik på infrastrukturen, blev forbedret i 2023, da Andreas [Seidl] stadig var ansvarlig. Mange af de positive faktorer, som vi har fordel af i dag, var Andreas ansvarlige for."

Lando Norris og Oscar Piastri starter dagens grandprix som hhv. nr. 3 og 5. Zhou og Bottas starter som hhv. nr. 14 og 16.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Englands GP: Russell på pole Vowles udelukker ikke kørerskift i år »