Malaysias GP: 3. frie træning. Rød front

Sidste chance for at finde den rette opsætning til kvalifikationen. Temperaturerne er steget noget siden fredagens anden træning og banen er tør. Men regnen lurer i horisonten og kvalifikationen kan blive våd.

Malaysia GP 2015 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 30/9 2017 klokken 09:09

Ferrari var ultra hurtige i fredagens anden træning, mens Mercedes tydeligt kæmpede med at finde den rette opsætning. Et mønster der så ud til at gentage sig i denne træning.

Det var tydeligt, at især Hamilton, kæmpede meget med sin racers balance, mens Bottas i den anden Mercedes, så ud til at klare sig lidt bedre, uden det på nogen måde var prangende.

Om Mercedes sandbagger eller om de virkelig ikke er bedre, må vi vente med at se til kvalifikationen. Det kunne dog tyde på, at de ikke ser sig i stand til at sætte en bil på pole, hvorfor de satser på at sætte en bil op til løbet.

Hos HAAS havde mekanikerne haft travlt over natten, efter Grosjeans uheld under 2. træning.
Det lykkedes for dem og Grosjean var på banen, men tiderne var ikke rigtig hurtig.

Kevin Magnussen i den anden HAAS racer, var tidligt under træningen, noget hurtigere end franskmanden, men blev under et godt forsøg på at sætte en rimelig hurtig tid, kaldt i pit med et motorproblem, der endte med at holde ham ude af træningen i det meste af denne træning, dog kom han på banen igen, med omkring 8 minutter tilbage, hvilket han kvitterede med, ved at sætte en markant hurtigere tid end Grosjean, der fik meget mere tid på banen end danskeren.

Det er super uheldigt for Kevin, der som bekendt måtte sidde over i den første træning, da Giovanazzi lige skulle øve sig lidt i hans racer.

Red Bull viste også, at der er god grund til at holde øje med dem. Igen var de hurtigere rundt på banen end Mercedes.
Det virkede til, at Red Bull havde så meget overskud, at de primært fokuserede på deres løbs set-up, med mange long-runs.

Hos Renault var der ikke meget glæde at spore.
Palmer havde konstant problemer med balancen og meldte også ind, at han havde bremseproblemer.
Hülkenberg klarede sig ikke meget bedre.
Det hele kulminerede med, at Palmer kørte ind i Verstappen, da Palmer var på en hurtig omgang og Verstappen gjorde klar til at starte sin hurtige omgang. Noget der udelukkende kan tilskrives Verstappen, der ikke tog hensyn til den hurtige Renault.

Ferrari sluttede med at have de to hurtigste biler, men også med en Sebastian Vettel, der måtte humpe tilbage til pitten, hvor han trillede i andet gear med lige under 100 km/t.
På radio meldingen lød det til at være motor relateret, men når man så on-board, så det ud til at han ikke kunne skifte gear.

For spændingens skyld, må vi ikke håbe at det er noget der vil medføre en straf.







Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
SS
1:31.880 + 0.000 19
2. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
SS
1:32.042 + 0.162 14
3. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
SS
1:32.091 + 0.211 16
4. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
SS
1:32.329 + 0.449 24
5. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
SS
1:32.539 + 0.659 20
6. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
SS
1:32.579 + 0.699 17
8. Felipe Massa Williams Racing
SS
1:33.240 + 1.360 20
10. Stoffel Vandoorne McLaren Formula 1 Team
SS
1:33.321 + 1.441 16
11. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
SS
1:33.530 + 1.650 17
12. Lance Stroll Williams Racing
SS
1:33.538 + 1.658 21
13. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
SS
1:33.787 + 1.907 10
16. Pierre Gasly Oracle Red Bull Racing
SS
1:34.206 + 2.326 24
18. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
SS
1:34.914 + 3.034 19
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Malaysias GP: 2. frie træning. Vettel hurtigst Tost: Kvyat er ikke fyret »