Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 30/9 2017 klokken 09:09
Ferrari var ultra hurtige i fredagens anden træning, mens Mercedes tydeligt kæmpede med at finde den rette opsætning. Et mønster der så ud til at gentage sig i denne træning.
Det var tydeligt, at især Hamilton, kæmpede meget med sin racers balance, mens Bottas i den anden Mercedes, så ud til at klare sig lidt bedre, uden det på nogen måde var prangende.
Om Mercedes sandbagger eller om de virkelig ikke er bedre, må vi vente med at se til kvalifikationen. Det kunne dog tyde på, at de ikke ser sig i stand til at sætte en bil på pole, hvorfor de satser på at sætte en bil op til løbet.
Hos HAAS havde mekanikerne haft travlt over natten, efter Grosjeans uheld under 2. træning.
Det lykkedes for dem og Grosjean var på banen, men tiderne var ikke rigtig hurtig.
Kevin Magnussen i den anden HAAS racer, var tidligt under træningen, noget hurtigere end franskmanden, men blev under et godt forsøg på at sætte en rimelig hurtig tid, kaldt i pit med et motorproblem, der endte med at holde ham ude af træningen i det meste af denne træning, dog kom han på banen igen, med omkring 8 minutter tilbage, hvilket han kvitterede med, ved at sætte en markant hurtigere tid end Grosjean, der fik meget mere tid på banen end danskeren.
Det er super uheldigt for Kevin, der som bekendt måtte sidde over i den første træning, da Giovanazzi lige skulle øve sig lidt i hans racer.
Red Bull viste også, at der er god grund til at holde øje med dem. Igen var de hurtigere rundt på banen end Mercedes.
Det virkede til, at Red Bull havde så meget overskud, at de primært fokuserede på deres løbs set-up, med mange long-runs.
Hos Renault var der ikke meget glæde at spore.
Palmer havde konstant problemer med balancen og meldte også ind, at han havde bremseproblemer.
Hülkenberg klarede sig ikke meget bedre.
Det hele kulminerede med, at Palmer kørte ind i Verstappen, da Palmer var på en hurtig omgang og Verstappen gjorde klar til at starte sin hurtige omgang. Noget der udelukkende kan tilskrives Verstappen, der ikke tog hensyn til den hurtige Renault.
Ferrari sluttede med at have de to hurtigste biler, men også med en Sebastian Vettel, der måtte humpe tilbage til pitten, hvor han trillede i andet gear med lige under 100 km/t.
På radio meldingen lød det til at være motor relateret, men når man så on-board, så det ud til at han ikke kunne skifte gear.
For spændingens skyld, må vi ikke håbe at det er noget der vil medføre en straf.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)