Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 6/9 2025 klokken 13:09
Ét minut og tyve sekunder - det var den tid som alle ventede på i lørdagens fri træning - sidste skud inden der i eftermiddag kl 16 køres kvalifikation. Der gik et stykke tid før den magiske grænse blev brudt men til sidst var hele top 10 indenfor, da alle teams fik skruet fuldt op for motorerne.
Træningen var ellers en lidt forudsigelig affære uden større dramatik. Alpine og Aston Martin var de første teams ude på Monza banen men ingen af holdene formåede rigtig at ryste nogen. Det gjorde Alberto Bortoleto til gengæld - i en underdimensioneret Sauber-racer (Audi fra næste år, red.) fik han kæmpet raceren op på 6. Hurtigste tid, hvilket er ganske pænt af den unge argentiner.
Red Bull holder stadig fast i den teoretiske chance for at de kan vinde VM i år, foran McLaren. Max Verstappen lå længe og havde dagens hurtigste tid, men i de sidste 20 minutter måtte han se sig slået af både McLaren og Ferrari da Charles Leclerc også lige skulle blande sig i top-3.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)