Hamiltons store problem

Den 7 dobbelte verdensmester, lider under samme problem som Max Verstappens mange hold kammerater. Det sætter deres performance i et nyt lys, da ikke mange ser Hamilton som en dårlig kører.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 15/8 2025 klokken 12:08

Ferrari har bygget en bil, der meget lig Red Bull, er meget "pointy", som det kaldes når fronten står meget fast, mens bagenden er løs.

Det er angiveligt den bedste måde at få det bedste ud af groundeffect bilerne, men ikke nødvendigvis bedst for alle kørere.

Sebestian Vettel, der vel heller ikke kan betragtes som en dårlig kører, hvade også store udfordringer med Ferrarien, mens Charles Leclerc ønskede bilen mere og mere pointy, i stil med Verstappen.

Det betyder dog, at Hamilton bliver nødt til at lære at håndtere den skarpe bil, hvis han vil gøre sig forhåbning om at kunne udfordre Leclerc og det øvrige felt.

De nye racere der kommer i 2026, som er markant anderledes på mange områder, forventes ikke at være anderledes lige på dette område.

De er også "ground effect" biler, hvilket betyder at det er meget vigtigt at sikre at bilen, mest muligt, er tæt mod asfalten.

Netop det faktum, er også en af de udfordringer de "ældre" kørere skal lære at håndtere.

Mens man tidligere angreb sving og kantsten, meget aggressivt, er det i dag markant bedre at tage svingene fladt på banen, så man får det fulde ud af suget fra undervognen. Og det er netop det, som kan være svært at få indarbejdet, når man som erfaren Formel 1 kører, skal ændre den måde man altid har kørt race på.

Lige her, er det skidt at have så stor erfaring, som Lewis Hamilton har.

Hamilton har kontrakt med Ferrari i 2026 med, men det forlyder, at Ferrari forventer at se mere fra ham i denne sæson, hvis han skal blive på holdet. Så hjælper det ikke at være 7 dobbelt verdensmester.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af BMF1.dk siden og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER