Haas præsenterer sin nye VF-22

Som det første Formel 1-team har Haas F1 i dag præsenteret sin nye model til 2022-sæsonen.

Haas F1 præsenterer sin VF-22 . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 4/2 2022 klokken 17:02

Der har været travlt på Haas F1s designkontor, som er beliggende i Maranello, Italien, hvor man deler adresse med motorleverandøren Ferrari.

Som det fremgår af de renderede (computergrafisk fremstillede) billeder fra præsentationen ses det, at Haas har bevaret det hvide, røde og blå farvedesign, som de adopterede sidste år, da den russiske ​​titelsponsor Uralkali, en kaukasisk gødningsproducent, smed rubler efter amerikanerne. Som bekendt lugter penge ikke. Heller ikke fra en gødningsproducent.

Direktøren for gødningsproduktionen har stadig placeret sin søn, Nikita Mazepin, i den ene af bilerne og er teamets primære sponsor. I lighed med sidste sæson er sønnike teamkammerat til Mick Schumacher.

Haas F1 præsenterer sin VF-22Haas F1 præsenterer sin VF-22
Copyright Haas F1


Haas' teamchef, Günther Steiner, har i sidste sæson brugt en del energi på at fortælle omverdenen, at 2021-sæsonen bare var noget, der skulle overstås. Og det må man give ham ret i. Hele sæsonen fristede teamets biler en trist tilværelse på F1-griddens absolutte Dumbo-plads med hele 0 (nul) point.

Steiner fastholdt, at teamet ikke ville udvikle en eneste 'winglet' på bilen i 2021 men derimod bruge alle kræfterne på en markant rehabilitering i den nye sæson, hvor regulativet er vendt på hovedet for at skabe mere hjul-til-hjul/dæk-mod-dæk-kampe mellem kørerne.

Haas F1 præsenterer sin VF-22Haas F1 præsenterer sin VF-22
Copyright Haas F1


"Sidste sæson var lang, men jeg er overbevist om, at 2022 vil sende os tilbage i mixet med VF-22," lyder det forhåbningsfuldt fra Steiner i forbindelse med præsentationen via teamets hjemmeside.

Haas F1 præsenterer sin VF-22Haas F1 præsenterer sin VF-22
Copyright Haas F1


2022-regulativet har ændret væsentligt på aero-designet i Formel 1, og samtidig siger vi 'hej igen' til den såkaldte 'ground effect', der kommer tilbage til sporten via en en ændring i gulvdesignet (bunden af bilen). Bilerne vil yderligere have reviderede bagvinger, stærkt forenklede frontvinger og køre på de samme 18-tommerfælge, som Formel 2 testede hele 2021.

Som nævnt er billederne på denne side renderinger, så vi må vente på at se det rigtige Haas VF-22-design, når dugen trækkes af bilerne i forbindelse med testkørslerne i Barcelona fra den 23-25 februar.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« 2022-brændstof giver udfordringer Hamilton: Her har I mig tilbage! »