Når den nye sæson starter i Bahrain d. 18-20. marts, vil Formel 1-fans møde markant anderledes biler. Det gælder udseendet generelt og aerodesignet, men også sammensætningen af bilernes brændstof er ændret.
Således foreskriver det nye regulativ, at drivmidlet skal bestå af 90% fossilt brændstof og 10% ethanol, blandt venner kaldt E10. Det langsigtede mål med ændringerne er at sporten skal blive 100% bæredygtig og CO2-neutral i 2030.
Hidtil har både Ferrari og Mercedes oplyst, at det er lykkedes dem at opnå samme motorkraft som under det tidligere regulativ, men fra Honda lyder der andre, måske mere ærlige, toner.
Således indrømmer den japanske motorproducent, at Formel 1s skift til E10 har ført til et tab af motorkraft, som man lige nu kæmper for at genfinde. Uagtet Ferraris og Mercedes' udtalelser mener Honda, at deres konkurrenter reelt står over for samme udfordring.
Pierre Gasly. Bahrains GP 2021.
Copyright AlphaTauri
Selvom Honda officielt har forladt F1, vil fabrikken fortsætte med at levere motorer til både Red Bull og AlphaTauri igennem en revideret samarbejdsaftale med det nye Red Bull Powertrains i Milton Keynes.
Ændringer i brændstofblandingen har påvirket de nye motorers ydeevne, men hvor meget effekt der er gået tabt på grund af ændringen, er en skarpt bevogtet hemmelighed, ifølge Hondas Power Unit Manager Yasuaki Asagi.
"Det er en hemmelighed," sagde den japanske ingeniør til Motorsport.
"Det ser ud til, at de andre siger, at de har omtrent det samme (motorkraft, red.), men sådan en udmelding betyder i virkeligheden, at det er svært at få den samme motorkraft, som sidste år."
Asagi indrømmer, at det har været en udfordrende opgave at genvinde den energi, der er tabt på grund af F1's nye brændstof, selvom ændringen dog også har givet nogle få fordele.
Honda-afgangsrør på en AlphaTauri
Copyright AlphaTauri
"[Motorens] reaktion på E10-brændstof er den største [udfordring]," lød det fra Asagi.
"Motorarkitekturen var allerede blevet indstillet, så vi har måttet foretage ændringer for at opnå den bedste ydeevne med E10-brændstof," tilføjede Honda-chefen, som derefter forklarede problemets kerne.
"Når det kommer til E10-brændstof, reduceres den effekt og energi, som den har med samme vægt. Det er et karakteristisk træk for alkoholbrændstof."
"På den anden side vil den utilsigtede forbrænding, som var med det gamle brændstof, være nemmere at kontrollere nu."
Foruden den generelt lavere motoreffekt, vil E10 naturligt også få indflydelse på en anden vigtig del af F1-bilens system.
"Vi sigter efter maksimal effektivitet, men med E10-brændstof vil motorens effekt også falde, og dermed også produktionen af energi (ERS, red.)."
Asagi sagde, at Hondas udviklingsarbejde på 2022-motoren dog var blevet afsluttet til tiden, altså inden udgangen af 2021.