I forbindelse med sejrsceremonien efter Abu Dhabis Grand Prix præsenterede Formel 1 sit nye logo i en video vist på storskærm bag podiet.
Logoet, der erstatter det næsten ikoniske ”flyvende” logo, som har identificeret Formel 1 siden 1987, er kraftigt rødt og lagt på en enten hvid eller sort baggrund.
Med logoet har Formel 1s nye ejere, Liberty Media, præsenteret et af de mest synlige forandringer siden selskabet overtog de kommercielle rettigheder for motorsportens kongeklasse sidste år.
Med det nye logo ønsker Liberty at understrege ”den begejstring og friskhed”, som mediemastodonten planlægger at tilføre sporten i fremtiden. Det siger F1s formand Chase Carey i et interview med Sky F1 efter løbet i Abu Dhabi.
"Det vi ønskede at gøre, var, at give sporten noget frisk energi, og jeg kan sige, at vi har rigtig mange planer for fremtiden. Der er mange ting, vi vil gøre, og vi synes, at logoet var en god måde at understrege spændingen på, den friske energi. En ny dag til at tage sporten til et nyt sted," sagde han.
Formel 1s nye logo på hvid baggrund.
Copyright Formula One Management
"Det (logoet, red.) respekterer hvad sporten har været hidtil. Vi ønsker ikke at ændre sporten. Vi søger at give frisk innovation og energi til en fantastisk sport, som vi kan forbedre på en række områder."
Det gamle logo var primært sort og bestod af et 1-tal, som i virkeligheden var et tomt område midt i logoet. Dette blev fulgt af røde striber, som skulle illustrere farten i Formel 1. Og her ligger åbenbart årsagen til, at designerne kom med forslaget til et nyt udtryk.
”Det tomme område med 1-tallet er bl.a. en af årsagerne til skiftet,” forklarede han.
”Jeg tror, at årsagen (til det nye logo, red.) var det faktum, at 1-tallet var formet ud af en tom plads, ud af ingenting. Det er, hvad jeg har fået oplyst,” sagde F1-formanden.
De sociale medier koger allerede over med heftige for- og imod-argumenter.
Se præsentationsvideoen herunder:
Formula 1 - Unleash 2018 - W+K London from Wieden + Kennedy London on Vimeo.