Formel 1-eksperten: Jeddah måske lige farlig nok

Formel 1, og især Formel 1-fans, har længe langet ud efter de store åbne baner, hvor afkørsler ikke har nogen konsekvens. Men var konsekvensen i Jeddah lige stor nok, eller skulle de bare lære at køre efter forholdene?

Saudi-Arabiens Grand Prix 2021 . Copyright Pirelli

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 7/12 2021 klokken 14:12

Først og fremmest må vi konstatere, at den nye Saudi Arabiske bane i Jeddah havde et fantastisk layout, der bød på flere hurtige svingkombinationer og hævede sving.

Og ideen med at have et hegn tæt op og ned af banen, som vi kender det fra den absolut ikke underholdende bane i Monaco, var også tiltalende.

Det helt store problem var bare, at næsten alle sving var blinde, til stor fare for kørerne, der let kunne komme galt afsted, hvis der var en bil på tværs, lige efter et hurtigt sving.

Både under træningerne og i Formel 2-løbet så vi uheld, hvor det i Formel 2 meget vel kunne være gået rigtigt galt.

Saudi-Arabiens Grand Prix 2021. Haas racerne på Jeddah banen. Mazepin er snurret rundt og passeres af Mick SchumacherSaudi-Arabiens Grand Prix 2021. Haas racerne på Jeddah banen. Mazepin er snurret rundt og passeres af Mick Schumacher
Copyright Pirelli


Under Formel 1-løbet fik vi det røde flag at se hele to gange, mens der var rekordmange Safety Car- og Virtuel Safety Car-perioder, for at der kunne blive ryddet op efter de stumper bilerne smed fra sig.

Der er ingen tvivl om, at vi gerne ser at der er konsekvens, når en kører laver en fejl, men vi gider ikke se på et felt, der kører omgang efter omgang efter en Safety Car.

Inden næste års løb på samme bane, vil der blive foretaget nogle justeringer, men vi ved endnu ikke, hvad arrangørerne vil justere på.

Et godt bud kunne være højden på barriererne, så kørerne har en mulighed for at se lidt længere frem.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Flere peger på Hamilton som den skyldige Jean Todt tilbage til Ferrari? »