Ingen nye og relevante beviser.
Så kort kan man beskrive
FIA’s svar til Haas efter det amerikanske teams protest over løbsresultatet i Austin.
Günther Steiner og co. havde ellers forsøgt at få straffet Alexander Albon, Sergio Perez, Logan Sargeant og Lance Stroll, så Nico Hülkenberg ville have mulighed for at arve et point.
Men nej.
På trods af onboardoptagelser fra de pågældende biler, hvor Haas mente at track limits blev overskredet i sving 6 på banen i Austin, så hævede både Red Bull, Williams, Ferrari og McLaren at denne form for bevis var ”komplet irrelevant”.
Haas præsenterer opdateringer i Austin
Copyright BMF1.dk
Aston Martin gjorde desuden opmærksom på, at Lance Stroll ikke blev noteret for nogen overtrædelse under løbet.
Grunden til, at Haas‘ beviser ikke var relevante var, at løbets stewards ikke betragter onboardoptagelser som værende "præcise og konstante" i forbindelse med track limits i sving 6.
Samtidigt betoner FIA, at Haas ikke kan anvende sin såkaldte „right to review“, da Haas protesterede over løbets endelige resultat 'for at træffe foranstaltninger mod angivelige overtrædelser'. Her ville en anden form for protest direkte efter løbet havde været passende.
Haas med amerikansk inspireret livery.
Copyright Haas F1 - LAT Photo
Hvilke konsekvenser får den afviste protest for Haas?
Umiddelbart ingen, men spørgsmålet er, om Haas har gjort sig selv nogen stor tjeneste ved at spilde FIA’s og de andre teams tid ved at protestere over et løb, der allerede er kørt for længst. Det bliver man aldrig populær på.
Haas og Günther Steiner fremstår pludseligt desperate for at hente point ved hjælp af protester, når selv den opdaterede bil i Austin ikke er i stand til at køre i pointene af egen kraft.
Haas ligger i øjeblikket sidst i teamklassifikationen, og der er ikke meget der tyder på, at det kommer til at ændre sig i sæsonens sidste løb.