Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 26/2 2021 klokken 15:02
Efter et udfordrende 2020, hvor det hæderkronede italienske hold blev hæmmet af en motor, der manglede hestekræfter og en bil, der ikke havde den optimale aerodynamik, har Ferrari færdiggjort en omstrukturering. Det skriver Autosport.
Holdet vil fortsat være ledet af Mattia Binotto, der vil have en række afdelingschefer under sig. Omstruktureringen har primært berørt deres chassis afdeling.
Efter at den tidligere chef Simone Resta trak sig fra posten og skiftede til Haas i slutningen af sidste år, er det nu Enrico Cardile, der formelt er blevet ansvarlig chef for afdelingen.
Han vil arbejde som afdelingschef sammen med chefen for motorafdelingen, Enrico Gualtieri, sportsdirektør Laurent Mekies og lederen af forsyningskæden, Gianmaria Fulgenzi.
Deres chassis afdeling vil blive opdelt i fire nye områder, der skal forbedre teamets fundament for fremtidig udvikling. I tråd hermed vil Cardiles område også omfatte ingeniørarbejde på racerbanen.
I et forsøg på yderligere at omfordele en række af de opgaver, som Mattia Binotto har varetaget siden overtagelsen af holdet i starten af 2019, har der også været ændringer på det kommercielle område.
Afdelingen for kommercielle interesser, markedsføring og events vil fremadrettet blive en del af en samlet branding-afdeling, der ledes af Nicola Boari.
Ferrari opnåede en skuffende sjetteplads i konstruktørmesterskabet sidste år, der er et af de dårligste resultater i en længere periode. Det lykkedes heller ikke for holdet at vinde nogle løb, men Charles Leclerc og Sebastian Vettel havde dog held med at sikre et par podieplaceringer.
Ferrari er dog fortrøstningsfulde omkring deres nye motor, samt at ændringer til deres bil kan være med til at sikre teamet en god sæson forud for de store regelændringer i 2022.