Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 10/8 2021 klokken 12:08
Formel 1-motorer er verdens mest effektive. Alligevel bliver holdene ved med at finde ekstra hk eller nye måder at spare benzin på.
I et forsøg på at spare penge, så har Formel 1 valgt at begrænse udviklingen af motorerne. Motorudviklingen et tæt på at nå maksimum og derfor koster det adskillige mio kr. at finde selv små ting.
Planen er nemlig at indføre nye motorer om nogle år, så for at undgå at holdene bruger ressourcer på to motorer, så er der sat en begrænsning på udviklingen.
I år må holdene introducere en opdatering pr. motordel, fx turboen, batteriet o.lign.
Næsten alle holdene har benyttet sig af dette tilbud. Ferrari havde en meget svær sæson i 2020, og italienerne kæmpede med en sløj motor. Derfor var det også forventet, at de var ivrige efter at smide opdaterede dele i bilen.
Men det viser sig ikke at være tilfældet. Italienerne har sendt motorafdelingen på seriøst arbejde, og planlægger at introducere en væsentlig opgradering af de resterende dele af motoren, de manglede at opgradere ved sæsonstarten.
Ferrari siger, ifølge motorsport.com, at de er 7/10 sek efter topholdene, og at over halvdelen af tabet skyldes manglende motorpower.
Charles Leclerc fik smadret sin racer godt og grundigt i Ungarn. Derfor skal bilen have en ny motor på Spa (uden opgraderede dele).
Planen er at introducere opdateringen efter Monza. Det betyder, at italienerne får det svært igen på Spa efter sommerpausen. Banen er nemlig kendt for sine lange langsider og gode overhalingsmuligheder.
Det bliver interessant at se, om det betaler sig, at italienerne ventede en halv sæson med at introducere de hurtige dele.