Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 21/4 2022 klokken 11:04
Formel 1-feltet er taget til landet, der er kendt for pasta, lækre vine, og røde sportsvogne med en hest på logoet. Formel 1 er selvfølgelig taget til italien - hjemsted for det mesterskabsførende Ferrari-team.
Faktisk er navnet på banen Autodromo Enzo e Dino Ferrari, hvilket ikke bare er en tilfældighed. Banen er nemlig opkaldt efter Ferrari-stifteren Enzo Ferrari og dennes søn Alfredo “Dino” Ferrari.
Banen går i offentlige munde under navnet Imola, hvilket skyldes, at banen ligger i byen Imola i Emilia-Romagna regionen i Italien.
Navnet på weekendens løb er Formulia 1 Rolex Gran Premio Del Made in Italy E Dell’Emilia-Romagna 2022.
Formel 1 har været en hyppig gæst på den populære racerbanen. Fra 1980 og helt frem til 2006 var banen en fast bestanddel af F1-kalenderen. Her gik det under navnet “San Marinos GP” (med undtagelse af i 1980, her blev løbet kaldt Italiens GP).
Formel vendte tilbage til Imola i 2020, som led i en Covid-19 påvirket kalender, som åbnede døre for tidligere baner i F1. Det skabte også stor glæde blandt kørerne, da banen er hurtig og sjov at køre på.
Banen er en oldschool bane og med sine 4,909 km er det en af de mindre på kalendere - men det gør den bestemt ikke kedelig. Kørerne skal igennem 19 sving og massere af langsider, når de skal kæmpe sig igennem de 63 omgange på søndag. Dermed tilbagelægger de hele 309,049 km fra de røde lamper slukker på søndag og til kørerne når det ternede flag.
For at gøre det hele mere interessant, så kører banen faktisk mod-uret, hvilket plejer at sætte kørernes nakker på overarbejde, da de er vant til at køre med uret.
Banerekorden er sat i 2020 af Lewis Hamilton. Det gjorde han i sin Mercedes i tiden 1:15.484. Taget Mercedes’ seneste problemer med i ligningen, så bliver det nok svært for de regerende verdensmestre at slå deres egen rekord.
Weekenden får et twist, fordi F1 skal køre et såkaldt sprint løb om lørdagen. Så der er træning 1 fredag og kvalifikation. Træning 2 og sprint-løb køres lørdag, og søndag er som det plejer.
Det er samme setup som Formel 1 afprøvede sidste år.
Ferrari, AlphaTauri og Günther Steiner er fra Italien, men der vil være endnu en hjemmebanehelt til weekendens løb. Pirelli, Formel 1’s dækleverandør, har nemlig også hjemme i Italien.
Til weekendens herligheder får holdene stillet de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk til rådighed. Det er de samme dæk, som Formel 1 benyttede i 2021. Asfalten på Imola er fra 2011. Derfor giver asfalten meget mere greb. Det betyder, at Pirelli ikke har mulighed for at gentage samme setup som i Australien, hvor de springer en dæktype over. Dækkene bliver nemlig varmere, af den større belastning.
Dæktrykket foran må minimum være 1,68 bar og 1,48 bar bagtil, med en minimal camber-vinkel på -3,5 grader foran og -1,75 grader bagtil.
Sidst der blev kørt løb på banen, i 2021, der hed top tre Verstappen, Hamilton og Norris - stærkt efterfulgt af Leclerc og Sainz.
Husk at BMF1 følger F1 tæt hele weekenden og dækker samtlige træninger, kvalifikation og løb, så du nemt kan følge med i, om Verstappen napper sejren igen, eller om de røde hjemmebanehelte er for stærke.